Eksamen: leveranser og frister

Eksamen: leveranser og frister

Her finner du en oversikt over leveranser til Seksjon for eksamen i forbindelse med eksamensavviklingen. Instituttet er ansvarlig for noen av leveransene, og faglærere/sensorer for andre.

  • Kursgodkjenningslister

    Kursgodkjenningslister

    Frist: så tidlig som mulig, senest tre uker før eksamensdato

    Ansvarlig: emneansvarlig

    • Listen skal registreres i FagpersonWeb.
    • Det er ikke mulig å slette vurderingsmeldinger etter denne fristen.
  • Kommisjonsskjema

    Kommisjonsskjema

    Frist: to uker før eksamensdato

    Ansvarlig: instituttet

    • Malen ligger på \\pund\prosjekter\kommisjonsskjema (kobling fungerer i IE, fra andre nettlesere må du kopiere den og lime inn i Windows utforsker)
    • Opprett ett skjema per eksamen i aktuell semestermappe på \\pund\prosjekter\kommisjonsskjema senest to uker før eksamensdato, men helst tidligere. (kobling fungerer i IE, fra andre nettlesere må du kopiere den og lime inn i Windows utforsker)
    • Navngi kommisjonsskjema etter følgende mal: emnekode_eksamensform_kommisjonsskjema.xlsx (for eksempel BUS447_Skoleeksamen_kommisjonsskjema.xlsx)
    • Det er viktig at informasjonen i det enkelte kommisjonsskjema er komplett og riktig da denne brukes ved utsendelse.
    • Dersom intern sensor skal ha betaling, må dette merkes av i kommisjonsskjemaet. Honorarskjema vil bli sendt fra seksjonen til instituttene for anvisning.
    • Dersom det benyttes ekstern sensor på muntlige vurderingsordninger, er det viktig at instituttet melder inn hvor mange kandidater/grupper som har vært oppe til vurdering.
    • Eventuelle oppdateringer til skjema sendes som tekst i epost til eksamen@nhh.no.
    • Klagekommisjon settes opp samtidig. 
  • Klagekommisjonsskjema

    Klagekommisjonsskjema

    Frist: to uker før eksamensdato (sammen med kommisjonsskjema for ordinær sensur).

    Ansvarlig: instituttet

    • Ved klagesensur skal det alltid brukes minst to nye sensorer, hvorav minst én er ekstern (jfr. Lov om Universiteter og høyskoler).
    • Instituttet må ha klarert med aktuelle sensorer at de er tilgjengelige i klagebehandlings-perioden, dvs. 6-9 uker etter at sensuren ble kunngjort.
    • Erfaringsmessig kommer det klager i de fleste emner, men for emner med svært få kandidater kan klagekommisjon settes opp senere ved behov. 
  • Informasjon om skriftlige arbeider

    Informasjon om skriftlige arbeider

    Seksjon for eksamen skal ha informasjon om ut- og innleveringsdato, filformat og tillatt gruppestørrelse for skriftlige arbeider som er del av vurderingen i et kurs (hjemmeeksamen, semesteroppgave, case-arbeid etc.).

    Frist: som per e-post fra timeplanlegger

    Ansvarlig: kursansvarlig

    • Det er viktig å fylle ut all informasjon i skjema som kommer på epost.

    • Det er ikke anledning til å ha fleksible innleveringsdatoer for arbeid som er del av formell vurdering (eksamen) i et emne.
    • Dersom kandidater ikke får levert innen fristen, skal de kontakte Seksjon for eksamen.
    • NHH kan etter forskriftens § 4-3 ikke akseptere innleveringer etter fristen.
  • Eksamensoppgaver

    Eksamensoppgaver

    Frist: syv virkedager før eksamensdato. For MRR-emner som skal ha eksamen i Oslo, er fristen 14. dager før eksamensdato.

    Ansvarlig: instituttet

    • Oppgavene skal sendes som PDF til oppgave@nhh.no. Dette gjelder også for digitale skoleeksamener i FLOWlock.
      • Forsidemaler ligger på: \\pund\prosjekter\eksamen\forsidemaler (kobling fungerer i IE, fra andre nettlesere må du kopiere den og lime inn i Windows utforsker)
      • Skal sidenummereres, også evt. vedlegg.
    • For digitale skoleeksamener i FLOWmulti, skal referansekode sendes seksjonen innen fristen.
    • Alle eksamensoppgaver være gjennomgått og kvittert av to faglærere. Skjema skal sendes i samme e-post som oppgaven eller referansekoden. Malen finnes på \\pund\prosjekter\eksamen\examination_preparation_form (kobling fungerer i IE, fra andre nettlesere må du kopiere den og lime inn i Windows utforsker)
    • Eksamensoppgaven skal inneholde informasjon om hvem som er tilgjengelig faglig kontaktperson på eksamensdagen. Det er ønskelig at denne er en av faglærerne som har vært involvert i utarbeidelse av oppgavene.
    • Utformes på norsk, evt. på andre språk i samsvar med emnebeskrivelsen. Dersom oppgaven er gitt på norsk, skal den normalt foreligge på begge målformer, med mindre alle eksamenskandidatene har valgt samme målform.
    • Besvarelsen kan skrives på norsk, andre skandinaviske språk eller engelsk. Må oppgaven besvares på engelsk, skal dette være innmeldt i emnebeskrivelsen, og seksjonen må få melding om dette. Det må også merkes tydelig på oppgaven (ikke bare på forsiden).
    • Skal besvarelsene deles ved innlevering, må seksjonen få melding om dette, og det må merkes tydelig på oppgaven (ikke bare på forsiden).
    • Eksamensoppgavene utformes uten farger (kun sort/hvitt). Hvis fargekopiering er nødvendig må dette meldes til seksjonen ved innlevering av oppgaven.
  • Oversikt over hjelpemidler

    Oversikt over hjelpemidler

    • Liste over hjelpemidler skal kunngjøres i Canvas senest to uker før eksamensdato.
      • Ansvarlig: emneansvarlig.
    • Tillatte hjelpemidler skal framgå av forsiden på eksamensoppgaven. 
      • Ansvarlig: instituttet
    • Fagmiljøet har ansvar for å kommunisere til studentene hva som skal være hjelpemidler til eksamen gjennom dertil egnede kanaler. 
    • Kontroll av kalkulatorer er vanskelig, og kalkulator bør derfor kun tillates hvis det er helt nødvendig for løsning av oppgaven. 
    • På bachelornivå er følgende kalkulatorer tillatt: Casio fx-CG10/20, Casio fx 9750/9860, Casio cfx 9850/9950, Texas Instruments 83, Texas Instruments 84. På masternivå er alle kalkulatorer tillatt.
  • Sensur/eksamensprotokoller

    Sensur/eksamensprotokoller

    Frist: senest 20 dager etter eksamensdato (tidligere hvis helligdager), jf. Eksamensplan som sendes ut fra seksjonen hver eksamenssesong. 

    Ansvarlig: sensor(er)

    • Unntak fra sensurfrist er hjemlet i Mellombels forskrift om sensurfristar.
    • Det er svært viktig at sensurfristene overholdes.
    • Dersom sensurfristen på grunn av uforutsette omstendigheter ikke kan holdes, kan instituttet sende søknad om utsettelse til prorektor for utdanning (med kopi til Seksjon for eksamen). 
    • Ved papireksamen: protokoll skal signeres, skannes og sendes til eksamen@nhh.no. Trafikk mellom NHH-e-postadresser er kryptert.

    Seksjon for eksamen kunngjør sensur 21 dager etter eksamensdato.

  • Eksamensbesvarelser

    Eksamensbesvarelser

    Frist: samtidig med sensurprotokoll

    Ansvarlig: sensor som har fått originale eksamensbesvarelser

    • Det er svært viktig at ekstern sensor returnerer hvit original til seksjonen med en gang sensur er ferdig (samtidig med eksamensprotokoll). Unnlatelse medfører merarbeid og forsinkelser i klagebehandling. Riksrevisjonen ligger også stor vekt på at alle besvarelser skal være på plass, og at rutiner for å sikre dette følges. 
    • Intern sensor beholder Kopi m/farge (høyre hjørne) inntil fristen for å be om begrunnelse er gått ut (etter det kan også disse returneres til seksjonen). 
  • Honorarskjema for sensur

    Honorarskjema for sensur

    Frist: når sensuren er gjennomført

    Ansvarlig: sensor

    • Seksjon for eksamen sender honorarskjema til sensor på e-post. Sensor må besvare e-posten og bekrefte at informasjonen stemmer.
  • Sensorveiledning

    Sensorveiledning

    Frist:

    1. Til seksjon for eksamen: sammen med eksamensoppgaven
    2. Til kandidatene: den datoen sensuren offentliggjøres (i Canvas)

    Ansvarlig: emneansvarlig. 

    • Det er obligatorisk med sensorveiledning for alle kurs. Ved behov justerer kursansvarlig sensorveilederen før den gjøres tilgjengelig for studentene.
    • Av sensorveiledningen må det framgå;
      • hva en besvarelse må inneholde for at den skal være fremragende, god, tilstrekkelig, etc.
      • løsningsforslag.
  • Karakterbegrunnelser

    Karakterbegrunnelser

    Frist: to uker fra kandidaten har bedt om begrunnelse

    Ansvarlig: sensor

    • Studentene har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen av sine prestasjoner, jf. Lov om universitetet og høyskoler.
    • Sensor mottar forespørsler om begrunnelse på e-post. Det er deretter opp til sensor hvorvidt begrunnelse skal gis skriftlig eller muntlig.
    • Fristen for å be om begrunnelse er en uke fra kunngjøring av sensur. Fagmiljøet må sørge for at intern sensor er tilgjengelig i denne perioden, og at fristen for å gi begrunnelse overholdes. Tilbakemelding fra studentene er at mange ikke lykkes i å få begrunnelse fra fagmiljøet innen lovens frist. 
  • Klagesensur/eksamensprotokoller

    Klagesensur/eksamensprotokoller

    Frist: 20 dager fra oversendelsesdato (normalt seks uker etter kunngjøring av sensur)

    Ansvarlig: sensorer i klagekommisjon

    • Kandidater har frist for å klage tre uker fra kunngjøring av sensur eller tre uker fra begrunnelse er mottatt.
    • Klager vil normalt bli oversendt samlet til klagekommisjon seks uker etter kunngjøring av sensur. Deltagerne i klagekommisjon må derfor være tilgjengelig på dette tidspunktet.
    • Klager skal alltid behandles av intern og ekstern sensor.
  • Honorarskjema for klagesensur

    Honorarskjema for klagesensur

    Frist: når sensuren er gjennomført

    Ansvarlig: sensor

    • Seksjon for eksamen sender honorarskjema til sensor på e-post. Sensor må besvare e-posten og bekrefte at informasjonen stemmer.
  • Sensoroversikt for masteroppgaver

    Sensoroversikt for masteroppgaver

    Frist: tre uker før studentenes innleveringsfrist

    Ansvarlig: instituttet

    • De fleste masteroppgavene leveres rundt fristene 1. juni og 20. desember, men det leveres også oppgaver underveis i semesteret. Det anbefales derfor at instituttene melder inn eksterne sensorer så tidlig som mulig.