Spesialisering i strategisk ledelse

Spesialisering i strategisk ledelse

Med en Executive MBA med spesialisering i strategisk ledelse fra NHH får du ikke bare et grunnlag for å ta bedre beslutninger – du får også energien til å gjennomføre dem.

Om studiet

Studiepoeng
90
Grad
Executive Master of Business Administration
Søknadsperiode
Fra 15. mai, 2025
Studiestart
29. januar 2026

Konkurransen blir hardere, marginene mindre og ressursene knappere. Samtidig øker forventningene - enten du er leder, spesialist eller rådgiver. Hvordan kan du innfri forventningene under stadig mer krevende betingelser? Jo, du kan være den som tilfører bedriften din varige konkurransefortrinn med aktuell kunnskap i strategisk ledelse.

Studiet gir deg

  • ulike perspektiver på fagområder innenfor strategi, økonomi, innovasjon og ledelse, som kan bidra til bedre beslutninger og utvikling av egen virksomhet. I studiet integreres teori og praktisk anvendelse, samtidig som deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger fra egen virksomhet.
  • aktuell forskningsbasert kunnskap om strategisk ledelse i et bredt perspektiv. Mange virksomheter befinner seg i en stadig skiftende og gjerne internasjonal konkurransesituasjon, og det derfor er nødvendig med en helhetlig forståelse for å møte utfordringer og skape og utnytte muligheter.
  • evnen til å belyse forhold som hjelper virksomheter til å utvikle og mobilisere ressurser på en måte som gir varige konkurransefortrinn.  
  • mulighet til å bygge nettverk for læring og videreutvikling både i og utenfor undervisningssituasjonen.

Kompetanse på ledernivå

Studiet er tilrettelagt for deg som jobber i en bedrift eller organisasjon som befinner seg i en konkurransesituasjon, eller kommer til å være det. Ledere som ønsker faglig utvikling og fordypning på strategisk viktige områder for egen virksomhet er også i målgruppen.

Fra store bedrifter er divisjons- og seksjonsledere særlig aktuelle – samt deg som bistår ledere i utforming av strategi. Fra mindre bedrifter er toppledere og avdelingsledere naturlige kandidater. Ansatte i finansinstitusjoner, offentlig forvaltning eller nærings- og bransjeorganisasjoner vil også ha godt utbytte av studiet.

Studiet er tilrettelagt for en travel hverdag. 

anita meidell, Ove sjøstrøm

Strategisk ledelse i en urolig tid

Hvordan skal ledere klare å henge med i svingene når verden preges av usikkerhet og raske endringer? Den påtroppende programdirektøren hos NHH Executive tror hun har et godt svar.

Bygg nettverk

Sammen med de andre deltakerne bygger du nettverk til uvurderlig nytte. Du kommer tett på medstudenter gjennom gruppearbeid og diskusjoner i intensive studiesamlinger.

En mangfoldig deltakergruppe med komplementerende ferdigheter og bakgrunn, åpner for ulike perspektiver og gir muligheter for læring på tvers av bransjer og fag. Sammensetningen skaper en variert og produktiv dynamikk.

I løpet av studiet blir du kjent med dyktige fagfolk, ledere i sentrale posisjoner og spesialister du kan lære av og sammen med – under studiet og i lang tid fremover.

få Personlig oppfølging

Programlederen følger samlingene og er tilstede hele veien, for å sikre den røde tråden i studiet og løfte sammenhengen mellom fagområdene. Programlederen holder høyt faglig nivå, har et sterkt engasjement og stor grad av involvering i deg og din læring.

Om studiet

Studiepoeng
90
Grad
Executive Master of Business Administration
Søknadsperiode
Fra 15. mai, 2025
Studiestart
29. januar 2026

personlig EMBA-veiledning

Våre erfarne veiledere assisterer deg gjerne i prosessen. Send oss en e-post, så tar vi kontakt for å avtale en uforpliktende samtale om EMBA-studiet.

Avtal en samtale her

Verdt å vite

  • Fire faglige moduler over to år
  • Undervisningsted: Oslo, Bergen, Paris og Singapore
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Pris: kr 545 000

Opptak til EMBA

Les mer om Executive MBA

Finansiering av videreutdanning

Kontakt oss

Oversikt over studiet

1. modul: Det store bildet - konkurranse og økonomisk vekst
29.01.-31.01.2026
NHH Campus Bergen      
Strategi i turbulente tider I: Konkurranseanalyse, konkurransefortrinn og makroøkonomiske bevegelser
05.03.-07.03.2026
Oslo
Strategi i turbulente tider II: Konkurranse vs. samarbeid, åpen innovasjon og endrede finansmarkeder
14.04.-17.04.2026
HEC Paris
Endrede omgivelser I: Geopolitikk, klimaøkonomi og data-drevet innovasjon
28.05.-30.05.2026
Oslo
Endrede omgivelser II: Teknologisk endring, sirkulærøkonomi og globale verdikjeder
TBD
Digital samling
Mikroøkonomi
11.06.2026
                           
Hjemmeeksamen
2. modul: Kunde, bruker og produktmarkedsforståelse
20.08.-22.08.2026
Oslo    
Kunde-, bruker og produktmarkedsforståelse I: Segmentering, regnskap, kundelønnsomhet og prising                          
17.09.-19.09.2026
Bergen
Kunde-, bruker- og produktmarkedsforståelse II: Atferdsøkonomi, eksperiment, moral og etikk i beslutninger
22.10.-24.10.2026
Oslo
Kunde-, bruker- og produktmarkedsforståelse III: Nettverkseffekter, Bærekraft, Introduksjon til masteroppgaven
05.11.2026 Hjemmeeksamen
19.11.-21.11.2026
Oslo
Ledelse og lederrollen: Transformasjonsledelse, topplederteam og kommunikasjon
TBD
Digital samling
Forskningsmetode

 

 

3. modul: Kilder til konkurransefortrinn
13.01.-15.01.2027
Oslo            
Strategi- og strategiske valg I: Posisjoner, aktiviteter og ressurser    
15.02.-19.02.2027
Asia
Strategi- og strategiske valg II : Doing business in Asia
08.04.-10.04.2027
Oslo
Innovasjon som kilde til konkurransefortrinn I: Prosesser, ledelse og organisering
20.05.-22.05.2027
Oslo
Innovasjon som kilde til konkurransefortrinn II: Investering og finansiering av immaterielle ressurser, merkevare og innovasjonskultur
TBD
Digital samling
Regnskap- og lønnsomhetsanalyser
03.06.2027

Hjemmeeksamen

 

4. modul: Det integrerte bildet i strategisk ledelse
19.08.-21.08.2027
Oslo
Iverksetting, implementering og virksomhetsstyring I: Endringsledelse, motivasjon og endringskapasitet                    
16.09.-18.09.2027
Bergen      
Iverksetting, implementering og virksomhetsstyring II: Styring, måling og insentiver
21.10.-23.10.2027
Oslo
Konsernstrategi- og ledelse I: Konsernstrategi, fusjoner og oppkjøp, og integrasjoner
18.11.-20.11.2027
Bergen
Konsernstrategi- og ledelse II: Ekspansjon og nye forretningsområder
TBD
Digital samling
Verdsettelser
24.11.2027 Innlevering masteroppgave
02.12.2027 Hjemmeeksamen
09.12.-10.12.2027
Campus NHH, Bergen                  
Avslutning med presentasjon av masteroppgave
20.01.2028
Graduation