
Spesialisering i strategisk ledelse
Led i usikkerhet. Bygg konkurransekraft og ta virksomheten videre.
Om studiet
- Studiepoeng
- 90
- Grad
- Executive Master of Business Administration
- Søknadsperiode
- Fra 15. mai, 2025
- Studiestart
- 29. januar 2026
I en verden preget av raske endringer, global konkurranse, teknologisk omstilling og med en rekke bærekraftsutfordringer kreves det strategisk lederskap med dybdeforståelse og handlekraft.
NHHs Executive MBA med spesialisering i strategisk ledelse gir deg den faglige dybden og verktøyene du trenger for å analysere omgivelser, utvikle og iverksette strategier som gir bærekraftige konkurransefortrinn.
Studiet gir deg en fremtidsrettet og praktisk anvendbar strategisk lederutdanning, med solid forankring i strategiske og økonomiske fag. Gjennom problembasert læring, med utgangspunkt i ulike virksomheter og utfordringer i egen organisasjon, gir studiet deg kunnskap og trening i å analysere og kritisk vurdere reelle problemstillinger.
Studiet bidrar til refleksjon og innsikt i hvordan du kan anvende denne kunnskapen til å lede virksomheter i en tid med kompleksitet og endring.
Du får:
- Forskningsbasert innsikt i hvordan virksomheter kan møte usikkerhet og endring
- Ferdigheter i strategisk analyse, beslutningstaking og implementering
- Perspektiver på teknologi, bærekraft og globalisering
- Praksisnær læring gjennom caser, refleksjonsnotater og masteroppgave
- Et faglig og profesjonelt nettverk med ledere fra ulike bransjer
- To internasjonale studieturer til anerkjente samarbeidspartnere
- Mulighet til å styrke eget lederskap og bygge et verdifullt profesjonelt nettverk.
kompetanse på ledernivå og viktige nettverk
EMBA studiet er for deg som har ledererfaring eller har ambisjoner om å lede.
Studiet gjennomføres som deltidsstudium over to år. Studiet kombinerer fysiske samlinger, digitale arbeidsmøter og internasjonale studieturer, og legger til rette for læring, nettverksbygging og faglig fordypning – samtidig som du står i en krevende lederrolle.
En mangfoldig studentgruppe med komplementerende ferdigheter som representerer et bredt spekter av norsk næringsliv og forvaltning, bidrar til å fremme ulike perspektiver på forretningsproblemer og ikke minst gir et unikt læringsmiljø.
En dedikert NHH programleder binder det hele sammen, og vil bidra sterkt til din faglige og personlige utvikling.

Om studiet
- Studiepoeng
- 90
- Grad
- Executive Master of Business Administration
- Søknadsperiode
- Fra 15. mai, 2025
- Studiestart
- 29. januar 2026
personlig EMBA-veiledning
Våre erfarne veiledere assisterer deg gjerne i prosessen. Send oss en e-post, så tar vi kontakt for å avtale en uforpliktende samtale om EMBA-studiet.
Verdt å vite
- Fire faglige moduler over to år
- Undervisningsted: Oslo, Bergen, Paris og Singapore
- Undervisningsspråk: Norsk
- Pris: kr 545 000
Kontakt oss
Oversikt over studiet
1. modul: Det store bildet - konkurranse og økonomisk vekst |
|
---|---|
29.01.-31.01.2026 NHH Campus Bergen |
Strategi i turbulente tider I: Konkurranseanalyse, konkurransefortrinn og makroøkonomiske bevegelser |
05.03.-07.03.2026 Oslo |
Strategi i turbulente tider II: Konkurranse vs. samarbeid, åpen innovasjon og endrede finansmarkeder |
14.04.-17.04.2026 HEC Paris |
Endrede omgivelser I: Geopolitikk, klimaøkonomi og data-drevet innovasjon |
28.05.-30.05.2026 Oslo |
Endrede omgivelser II: Teknologisk endring, sirkulærøkonomi og globale verdikjeder |
TBD Digital samling |
Mikroøkonomi |
11.06.2026 |
Hjemmeeksamen |
2. modul: Kunde, bruker og produktmarkedsforståelse |
|
---|---|
20.08.-22.08.2026 Oslo |
Kunde-, bruker og produktmarkedsforståelse I: Segmentering, regnskap, kundelønnsomhet og prising |
17.09.-19.09.2026 Bergen |
Kunde-, bruker- og produktmarkedsforståelse II: Atferdsøkonomi, eksperiment, moral og etikk i beslutninger |
22.10.-24.10.2026 Oslo |
Kunde-, bruker- og produktmarkedsforståelse III: Nettverkseffekter, Bærekraft, Introduksjon til masteroppgaven |
05.11.2026 | Hjemmeeksamen |
19.11.-21.11.2026 Oslo |
Ledelse og lederrollen: Transformasjonsledelse, topplederteam og kommunikasjon |
TBD Digital samling |
Forskningsmetode |
3. modul: Kilder til konkurransefortrinn |
|
---|---|
13.01.-15.01.2027 Oslo |
Strategi- og strategiske valg I: Posisjoner, aktiviteter og ressurser |
15.02.-19.02.2027 Asia |
Strategi- og strategiske valg II : Doing business in Asia |
08.04.-10.04.2027 Oslo |
Innovasjon som kilde til konkurransefortrinn I: Prosesser, ledelse og organisering |
20.05.-22.05.2027 Oslo |
Innovasjon som kilde til konkurransefortrinn II: Investering og finansiering av immaterielle ressurser, merkevare og innovasjonskultur |
TBD Digital samling |
Regnskap- og lønnsomhetsanalyser |
03.06.2027 |
Hjemmeeksamen |
4. modul: Det integrerte bildet i strategisk ledelse |
|
---|---|
19.08.-21.08.2027 Oslo |
Iverksetting, implementering og virksomhetsstyring I: Endringsledelse, motivasjon og endringskapasitet |
16.09.-18.09.2027 Bergen |
Iverksetting, implementering og virksomhetsstyring II: Styring, måling og insentiver |
21.10.-23.10.2027 Oslo |
Konsernstrategi- og ledelse I: Konsernstrategi, fusjoner og oppkjøp, og integrasjoner |
18.11.-20.11.2027 Bergen |
Konsernstrategi- og ledelse II: Ekspansjon og nye forretningsområder |
TBD Digital samling |
Verdsettelser |
24.11.2027 | Innlevering masteroppgave |
02.12.2027 | Hjemmeeksamen |
09.12.-10.12.2027 Campus NHH, Bergen |
Avslutning med presentasjon av masteroppgave |
20.01.2028 |
Graduation |