Spesialisering i strategisk ledelse

Spesialisering i strategisk ledelse

Led i usikkerhet. Bygg konkurransekraft og ta virksomheten videre.

Om studiet

Studiepoeng
90
Grad
Executive Master of Business Administration
Søknadsperiode
Fra 15. mai, 2025
Studiestart
29. januar 2026

I en verden preget av raske endringer, global konkurranse, teknologisk omstilling og med en rekke bærekraftsutfordringer kreves det strategisk lederskap med dybdeforståelse og handlekraft.

NHHs Executive MBA med spesialisering i strategisk ledelse gir deg den faglige dybden og verktøyene du trenger for å analysere omgivelser, utvikle og iverksette strategier som gir bærekraftige konkurransefortrinn.

Studiet gir deg en fremtidsrettet og praktisk anvendbar strategisk lederutdanning, med solid forankring i strategiske og økonomiske fag. Gjennom problembasert læring, med utgangspunkt i ulike virksomheter og utfordringer i egen organisasjon, gir studiet deg kunnskap og trening i å analysere og kritisk vurdere reelle problemstillinger.

Studiet bidrar til refleksjon og innsikt i hvordan du kan anvende denne kunnskapen til å lede virksomheter i en tid med kompleksitet og endring.

Du får:

  • Forskningsbasert innsikt i hvordan virksomheter kan møte usikkerhet og endring
  • Ferdigheter i strategisk analyse, beslutningstaking og implementering
  • Perspektiver på teknologi, bærekraft og globalisering
  • Praksisnær læring gjennom caser, refleksjonsnotater og masteroppgave
  • Et faglig og profesjonelt nettverk med ledere fra ulike bransjer
  • To internasjonale studieturer til anerkjente samarbeidspartnere
  • Mulighet til å styrke eget lederskap og bygge et verdifullt profesjonelt nettverk.

kompetanse på ledernivå og viktige nettverk

EMBA studiet er for deg som har ledererfaring eller har ambisjoner om å lede.

Studiet gjennomføres som deltidsstudium over to år. Studiet kombinerer fysiske samlinger, digitale arbeidsmøter og internasjonale studieturer, og legger til rette for læring, nettverksbygging og faglig fordypning – samtidig som du står i en krevende lederrolle.

En mangfoldig studentgruppe med komplementerende ferdigheter som representerer et bredt spekter av norsk næringsliv og forvaltning, bidrar til å fremme ulike perspektiver på forretningsproblemer og ikke minst gir et unikt læringsmiljø.

En dedikert NHH programleder binder det hele sammen, og vil bidra sterkt til din faglige og personlige utvikling.

Professor Trond Bjørnenak. Foto: Joakim S. Enger

Det er nå du trenger ny kunnskap

Er du leder i dag, trenger du bredere og dypere kunnskap om stadig flere områder. Da er videreutdanning hos NHH Executive nøkkelen.

Om studiet

Studiepoeng
90
Grad
Executive Master of Business Administration
Søknadsperiode
Fra 15. mai, 2025
Studiestart
29. januar 2026

personlig EMBA-veiledning

Våre erfarne veiledere assisterer deg gjerne i prosessen. Send oss en e-post, så tar vi kontakt for å avtale en uforpliktende samtale om EMBA-studiet.

Avtal en samtale her

Verdt å vite

  • Fire faglige moduler over to år
  • Undervisningsted: Oslo, Bergen, Paris og Singapore
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Pris: kr 545 000

Opptak til EMBA

Les mer om Executive MBA

Finansiering av videreutdanning

Kontakt oss

Oversikt over studiet

1. modul: Det store bildet - konkurranse og økonomisk vekst
29.01.-31.01.2026
NHH Campus Bergen      
Strategi i turbulente tider I: Konkurranseanalyse, konkurransefortrinn og makroøkonomiske bevegelser
05.03.-07.03.2026
Oslo
Strategi i turbulente tider II: Konkurranse vs. samarbeid, åpen innovasjon og endrede finansmarkeder
14.04.-17.04.2026
HEC Paris
Endrede omgivelser I: Geopolitikk, klimaøkonomi og data-drevet innovasjon
28.05.-30.05.2026
Oslo
Endrede omgivelser II: Teknologisk endring, sirkulærøkonomi og globale verdikjeder
TBD
Digital samling
Mikroøkonomi
11.06.2026
                           
Hjemmeeksamen
2. modul: Kunde, bruker og produktmarkedsforståelse
20.08.-22.08.2026
Oslo    
Kunde-, bruker og produktmarkedsforståelse I: Segmentering, regnskap, kundelønnsomhet og prising                          
17.09.-19.09.2026
Bergen
Kunde-, bruker- og produktmarkedsforståelse II: Atferdsøkonomi, eksperiment, moral og etikk i beslutninger
22.10.-24.10.2026
Oslo
Kunde-, bruker- og produktmarkedsforståelse III: Nettverkseffekter, Bærekraft, Introduksjon til masteroppgaven
05.11.2026 Hjemmeeksamen
19.11.-21.11.2026
Oslo
Ledelse og lederrollen: Transformasjonsledelse, topplederteam og kommunikasjon
TBD
Digital samling
Forskningsmetode

 

 

3. modul: Kilder til konkurransefortrinn
13.01.-15.01.2027
Oslo            
Strategi- og strategiske valg I: Posisjoner, aktiviteter og ressurser    
15.02.-19.02.2027
Asia
Strategi- og strategiske valg II : Doing business in Asia
08.04.-10.04.2027
Oslo
Innovasjon som kilde til konkurransefortrinn I: Prosesser, ledelse og organisering
20.05.-22.05.2027
Oslo
Innovasjon som kilde til konkurransefortrinn II: Investering og finansiering av immaterielle ressurser, merkevare og innovasjonskultur
TBD
Digital samling
Regnskap- og lønnsomhetsanalyser
03.06.2027

Hjemmeeksamen

 

4. modul: Det integrerte bildet i strategisk ledelse
19.08.-21.08.2027
Oslo
Iverksetting, implementering og virksomhetsstyring I: Endringsledelse, motivasjon og endringskapasitet                    
16.09.-18.09.2027
Bergen      
Iverksetting, implementering og virksomhetsstyring II: Styring, måling og insentiver
21.10.-23.10.2027
Oslo
Konsernstrategi- og ledelse I: Konsernstrategi, fusjoner og oppkjøp, og integrasjoner
18.11.-20.11.2027
Bergen
Konsernstrategi- og ledelse II: Ekspansjon og nye forretningsområder
TBD
Digital samling
Verdsettelser
24.11.2027 Innlevering masteroppgave
02.12.2027 Hjemmeeksamen
09.12.-10.12.2027
Campus NHH, Bergen                  
Avslutning med presentasjon av masteroppgave
20.01.2028
Graduation