
Nytt maleri til NHH
Hele NHH-styret var med på markeringen av at et splitter nytt maleri av Ida Ekblad er kommet på plass på høyskolen. NHH har fått maleriet gjennom KORO - Kunst i offentlig rom. - Verket skaper forbindelse til arbeidene av Inger Sitter, Sissel Blystad og Frida Hansen, sa kunstkonsulent Marie Buskov i KORO.






På markeringen i dag sa kunstkonsulent Marie Buskov:
- Ida Ekblad (f. 1980) er en av Norges aller mest toneangivende unge kunstnere. På få år har hun klart å etablere en strålende internasjonal karriere, og har hatt separatutstillinger på prestisjefylte institusjoner verden over, både på Museum for Samtidskunst og nå nettopp i Kunsthalle Zurich. Ida Ekblad er en kunstner Norge bør være stolt over. Takket være hennes utrettelige arbeidskapasitet og personlige teft har vi fått et kunstnerskap av internasjonalt kaliber.
Kunsteren selv deltok ikke på markeringen.
KORO - Kunst i offentlig rom
Maleriet er kommet til NHH som følge av ordningen KORO som står for Kunst i offentlig rom. KOROs hovedoppgave er å sikre at flest mulig skal kunne oppleve kunst av høy kvalitet i offentlige inne- og uterom over hele landet. Vanligvis utløses det midler til kunst i forbindelse med nybygg, men det finnes også en ordning der statlige institusjoner som leier bygg kan søke om kunst.
For vel to år siden søkte NHH til KOROs LES-ordning om kunst til Servicebygget, og fagkomiteen valgte høyskolen som et av stedene de ønsket å jobbe med.
På NHH finnes det en god samling av anerkjente kunstnere fra før, blant annet Sissel Blystads steinarbeid i gulvet i deler av Servicebygget, Inger Sitters veggmaleri og et tekstilarbeid av Frida Hansen ved hovedinngangen. Fagkomiteen i KORO ønsket å velge et verk som kunne skape forbindelse til disse andre verkene, og til den særegne arkitekturen i rommet.
Om maleriet
Kunstkonsulenten fortalte videre:
- Maleriet har en abstrakt billedkomposisjon og tar utgangspunkt i gamle kniplingsarbeider. Disse har kunstneren blandet med mønster og strukturer fra fantasien, samt et mønster fra en høyhalset genser som hun brukte da hun var i femårsalderen.
- Malingsstrøkene er tydelige og er utført med en særegen teknikk som Ida selv har utviklet, som gir malingen ekstra tykkelse. Noe som kalles industriell plastisol blandes med et såkalt ”puff-medium” fra tekstiltrykksindustrien, og varmes opp slik at malingen vokser. Dette gjør at malingen legger seg som et matt og tykt emblem utenpå lerretet, og gir en særegen stofflighet. Dette understreker både det tekstile, nærmest som et håndlaget teppe, eller hentyder til et nesten karikert pastost oljemaleri.
- Ida Ekblads maleri aktiverer trappegangen på en fin måte. Det har en god energi, og er med på å fremheve arkitekturens markante farger. Når det senere åpnes opp igjen til hovedinngagnen og høyblokken vil dere lettere se forbindelsen til Inger Sitter og Frida Hansen. Samtidig er det et personlig, ekspressivt og koloristisk verk.
Til inspirasjon
- Vi ønsket å presentere NHH-studentene for en betydningsfull kunstner - en ung, kvinnelig, betydningsfull kunstner. Da maleriet ble montert i forrige uke var det flere forbipasserende som stoppet opp og bemerket: Dette er da nytt, dette har vi ikke sett før? Hvem er kunstneren? forteller Marie Buskov.
- Vi håper maleriet vil være til inspirasjon for morgendagens ledere, og vi håper bildet vil feste seg i studentenes visuelle bevissthet. Så vær så god, Norges Handelshøyskole: nyt kunsten!