Metode for masterutredningen

STR402A Metode for masterutredningen

Høst 2025

  • Innhold

    Formålet med dette emnet er å utvikle metodiske ferdigheter som kreves for å skrive en masteroppgave. Studentene lærer å formulere forskningsspørsmål, gjøre kritisk bruk av litteratur og teori, samt hvordan å samle og analysere data gjennom kvalitative og kvantitative metoder. Emnet består av en rekke oppgaver hvor formålet er å introdusere studentene til de ulike trinnene i forskningsprosessen.

    Temaer

    • Introduksjon til forskningsprosessen
    • Valg av tema og design
    • Litteraturgjennomgang, kritikk og analyse
    • Begreper, variabler, og teorier
    • Modellbygging
    • Alternative metoder
    • Innsamling av data
    • Analyse av data og tolkning av resultater
    • Skriveprosessen
    • Etiske problemstillinger

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • er i stand til å formulere et forskningsspørsmål
    • har avansert kunnskap om forskningsdesign i samfunnsfag
    • har grundig kunnskap om kravene til en masteroppgave

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • kan analysere og behandle kritisk ulike informasjonskilder som er relevante for masteroppgaven
    • kan bruke relevante forskningsstrategier i ulike metodologiske tilnærminger
    • er kjent med å analysere kvalitative og kvantitative data

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre et masteroppgaveprosjekt
    • kan kommunisere en plan for sitt masteroppgaveprosjekt
    • er i stand til å evaluere etiske problemstillinger i hvert trinn av forskningsprosessen

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, oppgaver og studentpresentasjoner. 

  • Overlapping med andre emner

    STR402A tilsvarer STR405 og studentene vil ikke få uttelling for begge emnene.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    Studentene må gjennomføre alle krav (innleveringsoppgaver og presentasjon i grupper av 2-3 studenter) for å levere prosjektbeskrivelsen (term-paper) og for å ta den skriftlige eksamen.

  • Vurderingsordning

    Prosjektbeskrivelse (60%): Gruppeoppgave (2-3 personer). Studentene skal jobbe med prosjektet  i grupper gjennom hele semesteret.

    Eksamen: Fire (4) timers individuell skriftlig skoleeksamen, digital (40%). 

    Gjentak:

    Prosjektbeskrivelse: studenter som ønsker å gjenta prosjektbeskrivelsen må levere nye oppgaver (arbeidskrav).

    Eksamen: kan gjentas uten ny obligatorisk aktivitet (arbeidskrav).

    Språk: 

    Eksamensoppgaven gis på norsk og eksamensbesvarelse kan skrives på norsk eller engelsk i vårsemesteret.

    Eksamensoppgaven gis på engelsk og eksamensbesvarelse må skrives på engelsk i høstsemesteret.

    Prosjektbeskrivelse (term-paper) må leveres på engelsk høstsemester.

  • Vurderingsuttrykk

    A - F

  • Litteratur

    Saunders, M. N. K., Lewis, P, and Thornhill, A. (2023). Research Methods for Business Students, 9th ed. Pearson: UK.

  • Hjelpemidler til eksamen

    Én tospråklig ordbok (kategori 1) 

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole Kap 4 https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/ og informasjonen som er gitt her: https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/ 

    For bruk av kunstig intelligens, gjelder de samme retningslinjer som for masteroppgaven: https://www.nhh.no/for-studenter/masteroppgaven/retningslinjer-for-bruk-av-ki-verktoy-i-forbindelse-med-masteroppgaven/Retningslinjer for bruk av KI-verktøy i forbindelse med masteroppgaven | NHH

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Emnet undervises på norsk om våren og engelsk om høsten.
Undervisningssemester

Vår og høst. Vår. Tilbys høst 2025.

Emneansvarlig

Vår: Postdoktor Bård Fyhn, Institutt for Strategi og ledelse

Høst: Postdoktor Jonas Hammerschmidt, Institutt for Strategi og ledelse