Metode for masterutredningen

STR402A Metode for masterutredningen

  • Innhold

    Innhold

    Formålet med dette kurset er å utvikle metodiske ferdigheter som kreves for å skrive en masteroppgave. Studentene lærer å formulere forskningsspørsmål, gjøre kritisk bruk av litteratur og teori, samt hvordan å samle og analysere data gjennom kvalitative og kvantitative metoder. Kurset består av en rekke oppgaver hvor formålet er å introdusere studentene til de ulike trinnene i forskningsprosessen.

    • Introduksjon til forskningsprosessen
    • Valg av tema og design
    • Litteraturgjennomgang, kritikk og analyse
    • Begreper, variabler, og teorier
    • Modellbygging
    • Alternative metoder
    • Innsamling av data
    • Analyse av data og tolkning av resultater
    • Skriveprosessen
    • Etiske problemstillinger

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kunnskaper - kandidaten

    • er i stand til å formulere et forskningsspørsmål
    • har avansert kunnskap om forskningsdesign i samfunnsfag
    • har grundig kunnskap om kravene til en masteroppgave

     

    Ferdigheter - kandidaten ...

    • kan analysere og behandle kritisk ulike informasjonskilde som er relevante for masteroppgaven
    • kan bruke relevante forskningsstrategier i ulike metodologiske tilnærminger
    • er kjent med å analysere kvalitative og kvantitative data

     

    Generell kompetanse - Kandidaten ...

    • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre et masteroppgaveprosjekt
    • kan kommunisere en plan for sitt masteroppgaveprosjekt
    • er i stand til å evaluere etiske problemstillinger i hvert trinn av forskningsprosessen

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningsopplegg

    Kurset består av en kombinasjon av forelesninger, oppgaver og studentpresentasjoner.

  • Overlapping med andre emner

    Overlapping med andre emner

    STR402A tilsvarer STR405 og studentene vil ikke få uttelling for begge kursene.

  • Krav til kursgodkjenning

    Krav til kursgodkjenning

    Studentene må gjennomføre alle krav (innleveringer og presentasjon i grupper av 2-3 studenter) for å levere prosjektbeskrivelsen (term-paper) og for å ta den skriftlige eksamen.

  • Vurderingsform

    Vurderingsform

    Prosjektbeskrivelse (60%): Gruppeoppgave (2-3 personer).

    Eksamen: 3 timers skriftlig eksamen (40%)

    Gjentak av vurderingsform:

    Prosjekt beskrivelse - studenter som ønsker å gjenta prosjekt beskrivelsen må levere nye innleveringer (se krav til kursgodkjenning).

    Eksamen - kan gjentas uten ny kursgodkjenning. Kursgodkjenning i STR405 gjelder for gjentak av den skriftlige eksamen i STR402A (engelsk versjon av kurset).

    Overgangsordning vår 2018

    Vurderingsformen på dette kurset er endret. For vårsemesteret 2018 vil det bli mulig å gjenta eksamen i STR402A / STR405 med forrige evalueringsskjema (Prosjektbeskrivelse (50%) og eksamen - Tre (3) times skriftlig eksamen (50%). Dette gjelder kun for studenter som har gyldig resultat i STR402A eller STR405 før.

    Eksamensteksten for vårsemesteret gis bare på norsk, og eksamensteksten bare på engelsk høstsemesteret (studentene kan svare på norsk eller engelsk).

  • Karakterskala

    Karakterskala

    Karakterskala A - F.

  • Undervisningssemester

    Undervisningssemester

    Kurset undervises på norsk om våren og engelsk om høsten

  • Litteratur

    Litteratur

    Saunders, M., Thornhill, P., and Lewis, A (2016). Research Methods for Business Students, 7th ed. Pearson: UK.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Kurset undervises på norsk om våren og engelsk om høsten
Semester
Vår, Høst

Kursansvarlig

Professor Karen Modesta Olsen (English Autumn)

Professor Marcus Selart (Norwegian Spring 2018)