Stormberg best på sosial innovasjon

Stormbergs kommunikasjonssjef Ida Kristine Moe. Foto: Siv Dolmen
NORSK INNOVASJONSINDEKS: Stormberg er på førsteplass på Sosial Innovasjonsindeks for 2019. – I Stormberg har vi en visjon om å gjøre verden til et litt bedre sted – og det tror vi at vi får til, sa kommunikasjonssjef Ida Kristine Moe i Stormberg. Foto: Siv Dolmen
NHH Av Ingrid Aarseth Johannessen

4. februar 2020 15:31

Stormberg best på sosial innovasjon

Finn.no er årets nykommer og Stormberg er den fremste på sosial innovasjon, viser Norsk Innovasjonsindeks.

Topp 10

NORSK INNOVASJONSINDEKS 

  1. IKEA - 75.2  
  2. Sbanken - 70.7  
  3. OneCall - 67.5  
  4. Finn.no - 67.4  
  5. Toyota - 67.2  
  6. Zalando - 66.2  
  7. Stormberg - 66.0  
  8. Komplett - 65.2  
  9. Telenor - 63.5  
  10. Norwegian - 63.2  

 

SOSIAL INNOVASJONSINDEKS

  1. Stormberg - 72
  2. IKEA - 67
  3. Toyota - 66
  4. Nordic Choice Hotels - 65
  5. Finn.no - 62
  6. Thon Hotels - 60
  7. Sparebank1 - 60
  8. Sbanken - 59
  9. NOR-WAY Bussekspress - 59
  10. Flytoget - 59

Mandag 3. februar presenterte NHH Norsk Innovasjonsindeks 2019 i Oslo. Indeksen gir svar på hvilke selskaper som er best på innovasjonsevne, slik kundene opplever det.

– Norske selskaper kjennetegnes av kvalitet, men når alle har kvalitet må man innovere for å overleve. Virksomhetene har mye å hente ved å jobbe målrettet med sine innovasjoner, sa NHH-professor Tor Wallin Andreassen og leder for senteret Digital Transformation Hub@NHH.

Se alle resultater

IKEA beholder topplasseringen

IKEA topper Norsk Innovasjonsindeks for fjerde året på rad, med 75,2 poeng. Sbanken beholder fjorårets andreplass, mens OneCall går frem en plass fra i fjor og er på tredjeplass. Finn.no er årets nykommer på topp 10-listen, med en fjerdeplass.  

­ – IKEA har utmerket seg gjennom sine innovative løsninger. I det siste har de svart på bærekraft gjennom utleie og sirkulære løsninger, sa prorektor for nyskaping og utviklingsarbeid, Therese Sverdrup

NHH inviterte fire av virksomhetene som skiller seg ut til å holde innlegg på seminaret. Leder for innovasjon og utvikling, Christoffer Hernæs i Sbanken, poengterte at det er viktig å forstå omgivelsene. 

–  Vi må forholde oss til regulatoriske rammer, avkastningskrav, konkurranselandskap, partnere, kundeatferd og teknologi når vi innoverer. Jeg mener at stramme rammer gir best innovasjon, sa Hernæs.

Administrerende direktør Christian Printzell-Halvorsen i Finn.no (t.v.) og leder for innovasjon og utvikling, Christoffer Hernæs i Sbanken (t.h.).
Administrerende direktør Christian Printzell Halvorsen i Finn.no (t.v.) og leder for innovasjon og utvikling, Christoffer Hernæs i Sbanken (t.h.).

– Mangfold gir innovasjon

Undersøkelsen skiller mellom to ulike indekser – Norsk Innovasjonsindeks og Sosial Innovasjonsindeks. NHH ga pris til vinnere for hver indeks, i tillegg til pris til sammenlagte vinnere for begge indekser.

Stormberg topper Sosial Innovasjonsindeks, med 72 poeng. Turtøyselskapet klatrer fra fjorårets andreplass. IKEA er i denne indeksen på andreplass, og Toyota på tredjeplass. Møbelgiganten går frem en plass fra i fjor og Toyota går ned to plasser.

– Stormberg har innovative klær og butikkonsepter, samt et sosialt hjerte for mennesker som har hull i CV-en, sa Sverdrup om hvorfor Stormberg utmerker seg innen sosial innovasjon.  

Kommunikasjonssjef Ida Kristine Moe i Stormberg, vektla i sin presentasjon at mangfold i virksomheten gir innovasjon. Stormberg har som mål at 25 prosent av de ansatte skal være mennesker som normalt havner utenfor arbeidslivet.

– I Stormberg har vi en visjon om å gjøre verden til et litt bedre sted – og det tror vi at vi får til. Vi ønsker å gi mennesker en ny sjanse i livet. Vi vet at mangfold gir flere perspektiver til virksomheten, og at det bidrar til innovasjon og nytenkning, sa Moe.

Professor Tor Wallin Andreassen (t.v). og prorektor for nyskaping og utviklingsarbeid, Therese Sverdrup.
Professor Tor Wallin Andreassen (t.v). og prorektor for nyskaping og utviklingsarbeid, Therese Sverdrup.

Norsk Innovasjonsindeks

  • Ble lansert i 2016.
  • Skiller mellom to indekser: Norsk Innovasjonsindeks og Sosial Innovasjonsindeks.
  • Norsk Innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som innovative. Sosial innovasjonsindeks gjenspeiler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og miljøet.
  • Den er utviklet ved NHH og tilknyttet senteret Digital Transformation Hub@NHH.
  • Indeksen er tatt i bruk i USA, Sverige og Finland. Belgia og Australia tar den i bruk i løpet av 2020.

over 1000 ukentlige versjoner

Administrerende direktør Christian Printzell Halvorsen i Finn.no fortalte at ambisiøse mål, kultur og systematisk innovasjon har vært viktige suksessfaktorer. De gikk fra å lansere to versjoner av tjenesten i året, til over 1000 ukentlige versjoner.  

–  I Finn mener vi at eksperimentering er mye bedre enn skrivebordsarbeid. Vi tester så mye vi kan på kunder og utvikler kontinuerlig nye løsninger. For å fortsette å være relevant, må vi alltid strebe etter vekst, sa Halvorsen.

Prorektor Therese Sverdrup vektla at Finn.no skiller seg ut på teknologi og bærekraft. 

– Finn.no er helt i tet når det gjelder digitale løsninger for kjøp og salg av varer mellom private mennesker. Gjennom å gi produkter et nytt liv, svarer de på bærekraft, sa hun.

Det er fjerde gang Norsk Innovasjonsindeks gjennomføres. Et nasjonalt representativt utvalg kunder blir spurt hvert kvartal om å vurdere bedriftenes innovasjonsevne, deres attraktivitet i forhold til konkurrentene og kundenes lojalitet overfor bedriftene.