Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Lær hvordan du utvikler nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. Innovasjonsemnet er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen og Norges Handelshøyskole.

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå
Søknadsperiode
Fortsatt ledige plasser, ta kontakt
Studiestart
28. oktober 2024

Design Thinking er en praktisk, prototypedrevet metode for innovasjon, som kjennetegnes av å møte organisatoriske utfordringer med en strategisk og kreativ tilnærming. Det er en tverrfaglig metodikk som fusjonerer fagområdene design, teknologi og business i et kraftig verktøy for problemløsning.

Emnet har som mål å gi deg kunnskapen som behøves for å lede tverrfaglige innovasjonsprosjekter. Design Thinking passer for alle som er interessert i å videreutvikle sin kompetanse for menneskesentrert, designdrevet innovasjon.

Emnet er casebasert, og studentene jobber i grupper med et reelt case gjennom hele året.

Emnet leveres av Universitetet i Bergen (Innovasjon, prototyping, visuell historietelling og representasjon, designtilnærming, designbasert tenking og kreativitet, og empati/brukerfokus) og Norges Handelshøyskole (organisasjon, kultur, teknologisk disrupsjon, ledelse og strategisk tilnærming).

Planlegger du å ta emnet som en del av en Executive Master i Ledelse ved NHH? Ta først kontakt med Lena Vestli for å få vite hvordan studiepoengene (15+15) i Design Thinking kan innpasses i et masterløp hos oss: lena.vestli@nhh.no.

Emner:

NHH: Strategiske, teknologiske og organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjon

UiB: Designfaglige og teknologiske virkemidler for innovasjon

blikø

– En ny måte å tenke på

Som seniorkonsulent leder Inger Lise Blikø ulike prosjekter for offentlige og private virksomheter. Det siste året har hun jobbet fra hjemmekontoret og fordypet seg i design thinking.

I SAMARBEID MED

UIB Logo

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå
Søknadsperiode
Fortsatt ledige plasser, ta kontakt
Studiestart
28. oktober 2024

Fagemner/moduler

Dette emnet kan inngå i Executive Master i Ledelse.

Les mer om Executive Master i Ledelse

 

Verdt å vite

  • Emnet er et samarbeid mellom NHH og UiB
  • Åtte intensive samlinger over et år, totalt 18 dager
  • Studieavgift kr 108 000
  • Det avlegges 15 studiepoeng hos hver institusjon
  • Er dere flere fra samme bedrift som ønsker å gå på emnet?
    Ta kontakt for bedriftsavtale.

Finansiering av videreutdanning

Har din organisasjon et prosjekt som dere ønsker hjelp med å utvikle?


Design Thinking er på jakt etter caser som våre studenter jobber konkret med gjennom hele studieåret.
Organisasjoner som får vedtatt case får internt foredrag om Design Thinking i egen organisasjon, innsiktsrapport presentert av studenter, idé/konsept presentasjon og fremføring av ferdig løsning.

Vedtatt case koster kr. 80 000. Ta kontakt på epost kari.monsen@nhh.no for informasjon rundt praktisk informasjon. Ønsker du samtale rundt mulig case, ta kontakt med Lars Petter Aase.

Kontakt oss

Oversikt over samlingsdatoer

Samling

Dato fra

Dato til

Sted

Tema

Samling 1

28.10.24

30.10.24

Bergen

Krasjkurs

Samling 2

07.11.24

08.11.24

Digital samling

Innsikt og utforskning

Samling 3

20.11.24

22.11.24

Bergen

Syntetisering og sensemaking

Samling 4

20.01.25

21.01.25

Bergen

Ideutvikling og prototyping

Samling 5

18.02.25

19.02.25

Bergen

Designdrevet endring

Samling 6

20.03.25

21.03.25

Bergen

Strategisk design for innovasjon

Samling 7

22.04.25

23.04.25

Bergen

Visuell historiefortelling

Samling 8

27.05.25

28.05.25

Bergen

Eksamensdager