Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Lær hvordan du utvikler nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. Innovasjonsstudiet er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet og Norges Handelshøyskole.

Design Thinking er en praktisk, menneskesentrert, prototypedrevet metode for innovasjon, som kjennetegnes av å møte organisatoriske utfordringer med en strategisk og kreativ tilnærming. Det er en anerkjent, tverrfaglig metodikk som fusjonerer fagområdene design, teknologi og business i et kraftig verktøy for problemløsning.

Emnet kombinerer disse tre fagdisiplinene, og har som mål å gi deltakerne kunnskapen som behøves for å lede tverrfaglige innovasjonsprosjekter. Studentene bør ha bakgrunn innen én eller flere av de relaterte fagområdene. Emnet er utviklet for bedriftsledere, økonomer, designere, ingeniører og teknologer - så vel som ledere og fagfolk i ulike felt – som er interessert i å utvikle sin kompetanse for menneskesentrert, designdrevet innovasjon.

Emnet er casebasert, og studentene jobber i grupper med et reelt case gjennom hele året.

Det faglige innholdet leveres av Høgskulen på Vestlandet (innovasjon og prototyping), Fakultetet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen (designtilnærming og empati/brukerfokus) og Norges Handelshøyskole (organisasjon, kultur, ledelse og strategisk tilnærming).

Hver av de tre utdanningsinstitusjonene står for et emne på 10 studiepoeng. Dersom du ønsker å ta studiet som en del av Executive master i ledelse ved NHH vil studiepoengene fra samarbeidsinstitusjonene bli godkjent i graden. Det er ikke mulig å få godkjent ytterligere 30 studiepoeng fra andre institusjoner.

Emner:

NHH: Strategiske og organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjon

UiB/KMD: Designfaglige virkemidler for innovasjon

HVL: Design Thinking i praksis – prototyping og anvendelser

blikø

– En ny måte å tenke på

Som seniorkonsulent leder Inger Lise Blikø ulike prosjekter for offentlige og private virksomheter. Det siste året har hun jobbet fra hjemmekontoret og fordypet seg i design thinking.

I SAMARBEID MED

UIB Logo

Høgskulen på vestlandet logo

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå

Fagemner/moduler

Dette emnet kan brukes som fagemne/-modul i Executive Master i Ledelse.

Les mer om Executive Master i Ledelse

 

Verdt å vite

  • Oppstart 21. september 2023
  • Søknadsweb åpner 15. februar 2023
  • Løpende opptak. Neste opptaksmøte 4. april 2023
  • Undervisning i regi av NHH, HVL og UiB/KMD
  • Åtte intensive samlinger over et år
  • Studiested Bergen
  • Studieavgift kr 108 000
  • Det avlegges 10 studiepoeng hos hver institusjon

Finansiering av videreutdanning

VIL DU BLI OPPDATERT ?

Legg igjen epost-adressen din, så kontakter vi deg når studiet er klart til å søkes på.

Vi anbefaler ikke at du registrere deg med yahoo eller hotmail adresse.

Har din organisasjon et prosjekt som dere ønsker hjelp med å utvikle?


Design Thinking er på jakt etter caser som våre studenter jobber konkret med gjennom hele studieåret.
Organisasjoner som får vedtatt case får internt foredrag om Design Thinking i egen organisasjon, innsiktsrapport presentert av studenter, idé/konsept presentasjon og fremføring av ferdig løsning.

Vedtatt case koster kr. 80 000. Ta kontakt på epost kari.monsen@nhh.no for informasjon rundt praktisk informasjon. Ønsker du samtale rundt mulig case, ta kontakt med Lars Petter Aase.

Kontakt oss

Oversikt over samlingsdatoer

Samling 1

21.-23.09.2023

 

Bergen

Krasjkurs

Samling 2

23.-24.10.2023

 

Bergen

Innsikt og utforskning

Samling 3

20.-22.11.2023

 

Bergen

Syntetisering og sensemaking

Samling 4

18.-19.01.2024

 

Bergen

Ideutvikling og prototyping

Samling 5

19.-20.02.2024

 

Bergen

Designdrevet endring

Samling 6

21.-22.03.2024

 

Bergen

Strategisk design for innovasjon

Samling 7

15.-16.04.2024

 

Bergen

Visuell historiefortelling

Samling 8

30.-31.05.2024

 

Bergen

Eksamensdager