Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Lær hvordan du utvikler nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. Innovasjonsstudiet er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet og Norges Handelshøyskole.

Design Thinking er en praktisk, menneskesentrert, prototypedrevet metode for innovasjon, som kjennetegnes av å møte organisatoriske utfordringer med en strategisk og kreativ tilnærming. Det er en anerkjent, tverrfaglig metodikk som fusjonerer fagområdene design, teknologi og business i et kraftig verktøy for problemløsning.

Emnet kombinerer disse tre fagdisiplinene, og har som mål å gi deltakerne kunnskapen som behøves for å lede tverrfaglige innovasjonsprosjekter. Studentene bør ha bakgrunn innen én eller flere av de relaterte fagområdene. Emnet er utviklet for bedriftsledere, økonomer, designere, ingeniører og teknologer - så vel som ledere og fagfolk i ulike felt – som er interessert i å utvikle sin kompetanse for menneskesentrert, designdrevet innovasjon.

Emnet er casebasert, og studentene jobber i grupper med et reelt case gjennom hele året.

Det faglige innholdet leveres av Høgskulen på Vestlandet (innovasjon og prototyping), Fakultetet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen (designtilnærming og empati/brukerfokus) og Norges Handelshøyskole (organisasjon, kultur, ledelse og strategisk tilnærming).

Hver av de tre utdanningsinstitusjonene står for et emne på 10 studiepoeng. Dersom du ønsker å ta studiet som en del av Executive master i ledelse ved NHH vil studiepoengene fra samarbeidsinstitusjonene bli godkjent i graden. Det er ikke mulig å få godkjent ytterligere 30 studiepoeng fra andre institusjoner.

Emner:

NHH: Strategiske og organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjon

UiB/KMD: Designfaglige virkemidler for innovasjon

HVL: Design Thinking i praksis – prototyping og anvendelser

blikø

– En ny måte å tenke på

Som seniorkonsulent leder Inger Lise Blikø ulike prosjekter for offentlige og private virksomheter. Det siste året har hun jobbet fra hjemmekontoret og fordypet seg i design thinking.

Burde vært obligatorisk

Atle Sivertsen i NCE Finance Innovation brenner for innovasjon og omstilling. Dessverre mangler mange bedrifter og styrer kompetanse innen «design thinking».

I SAMARBEID MED

UIB Logo

Høgskulen på vestlandet logo

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå

Fagemner/moduler

Dette emnet kan brukes som fagemne/-modul i Executive Master i Ledelse.

Les mer om Executive Master i Ledelse

 

Verdt å vite

  • Oppstart 22. september 2022
  • Løpende opptak. Søknadsperiode 17.02-23.08 2022
  • Undervisning i regi av NHH, HVL og UiB/KMD
  • Åtte intensive samlinger over et år
  • Studiested Bergen
  • 35 deltakere per kull
  • Studieavgift kr 108 000

Finansiering av videreutdanning

Har din organisasjon et prosjekt som dere ønsker hjelp med å utvikle?


Design Thinking er på jakt etter caser som våre studenter jobber konkret med gjennom hele studieåret.
Organisasjoner som får vedtatt case får internt foredrag om Design Thinking i egen organisasjon, innsiktsrapport presentert av studenter, idé/konsept presentasjon og fremføring av ferdig løsning.

Ta kontakt på epost kari.monsen@nhh.no for informasjon rundt kostnader og praktisk info.

Kontakt oss

Oversikt over samlingsdatoer

Samling 1

22.09-24.09.2022

 

Bergen

Krasjkurs

Samling 2

24.10-25.10.2022

 

Bergen

Innsikt og utforskning

Samling 3

21.11-23.11.2022

 

Bergen

Syntetisering og sensemaking

Samling 4

16.01-17.01.2023

 

Bergen

Ideutvikling og prototyping

Samling 5

20.02-21.02.2023

 

Bergen

Designdrevet endring

Samling 6

20.03-21.03.2023

 

Bergen

Strategisk design for innovasjon

Samling 7

27.04-28.04.2023

 

Bergen

Visuell historiefortelling

Samling 8

30.05-01.06.2023

 

Bergen

Eksamensdager