Design Thinking – Strategisk design for innovasjon

Design Thinking – Strategisk design for innovasjon

Lær hvordan du utvikler nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. Innovasjonsstudiet er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet og Norges Handelshøyskole.

Design Thinking er en praktisk, menneske-sentrert, prototype-drevet metode for innovasjon, som kjennetegnes av å møte organisatoriske utfordringer med en strategisk og kreative tilnærming. Det er en anerkjent, tverrfaglig metodikk som fusjonerer fagområdene design, teknologi og business i et kraftig verktøy for problemløsning.

Emnet kombinerer disse tre fagdisiplinene, og har som mål å gi deltakerne kunnskapen som behøves for å lede tverrfaglige innovasjonsprosjekter. Studentene bør ha bakgrunn innen én eller flere av de relaterte fagområdene. Emnet er utviklet for bedriftsledere, økonomer, designere, ingeniører og teknologer - så vel som ledere og fagfolk i ulike felt – som er interessert i å utvikle sin kompetanse for menneskesentrert, designdrevet innovasjon.

Emnet er casebasert, og studentene jobber i grupper med et reelt case gjennom hele året.

Det faglige innholdet leveres av Høgskulen på Vestlandet (innovasjon og prototyping), Fakultetet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen (designtilnærming og empati/brukerfokus) og Norges Handelshøyskole (organisasjon, kultur, ledelse og strategisk tilnærming).

Hver av de tre utdanningsinstitusjonene står for et emne på 10 studiepoeng.

Emner:

NHH: Strategiske og organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjon

UiB/KMD: Designfaglige virkemidler for innovasjon

HVL: Design Thinking i praksis – prototyping og anvendelser

– En ny måte å tenke på

Som seniorkonsulent leder Inger Lise Blikø ulike prosjekter for offentlige og private virksomheter. Det siste året har hun jobbet fra hjemmekontoret og fordypet seg i design thinking.

Burde vært obligatorisk

Atle Sivertsen i NCE Finance Innovation brenner for innovasjon og omstilling. Dessverre mangler mange bedrifter og styrer kompetanse innen «design thinking».

I SAMARBEID MED

blobid0.png

blobid1.png

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå

FAGEMNE

Dette emnet kan brukes som fagemne i Executive Master i Ledelse.

Les mer om Executive Master i Ledelse

 

Verdt å vite

  • Oppstart høsten 2022
  • Undervisning i regi av NHH, HVL og UiB/KMD
  • Åtte intensive samlinger over et år
  • Studiested Bergen
  • 35 deltakere per kull
  • Studieavgift kr 108 000

Finansiering av videreutdanning

Har din organisasjon et prosjekt som dere ønsker hjelp med å utvikle?


Design Thinking er på jakt etter caser som våre studenter jobber konkret med gjennom hele studieåret.
Organisasjoner som får vedtatt case får internt foredrag om Design Thinking i egen organisasjon, innsiktsrapport presentert av studenter, idé/konsept presentasjon og fremføring av ferdig løsning.

Ta kontakt på epost kari.monsen@nhh.no for informasjon rundt kostnader og praktisk info.

Kontakt oss

Informasjon om undervisning under Covid-19 situasjonen høsten 2021

 

NHH Executive vurderer situasjonen kontinuerlig, og du blir informert i god tid før hver studiesamling dersom det er behov for ekstraordinære covidtiltak.

Oversikt over samlingsdatoer

Samling 1

23.09-25.09.2021

 

Bergen

Krasjkurs

Samling 2

25.10-26.10.2021

 

Bergen

Innsikt og utforskning

Samling 3

15.11-17.11.2021

 

Bergen

Syntetisering og sensemaking

Samling 4

24.01-25.01.2022

 

Bergen

Ideutvikling og prototyping

Samling 5

21.02-22.02.2022

 

Bergen

Designdrevet endring

Samling 6

21.03-22.03.2022

 

Bergen

Strategisk design for innovasjon

Samling 7

28.04-29.04.2022

 

Bergen

Visuell historiefortelling

Samling 8

30.05-01.06.2022

 

Bergen

Presentasjon/eksamen