Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Strategisk design for innovasjon - Design Thinking

Lær hvordan du utvikler nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. Innovasjonsstudiet er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen og Norges Handelshøyskole.

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå
Studiestart
25. september 2024

Design Thinking er en praktisk, menneskesentrert, prototypedrevet metode for innovasjon, som kjennetegnes av å møte organisatoriske utfordringer med en strategisk og kreativ tilnærming. Det er en anerkjent, tverrfaglig metodikk som fusjonerer fagområdene design, teknologi og business i et kraftig verktøy for problemløsning.

Emnet kombinerer disse tre fagdisiplinene, og har som mål å gi deltakerne kunnskapen som behøves for å lede tverrfaglige innovasjonsprosjekter. Emnet er utviklet for alle som er interessert i å videreutvikle sin kompetanse for menneskesentrert, designdrevet innovasjon.

Emnet er casebasert, og studentene jobber i grupper med et reelt case gjennom hele året.

Det faglige innholdet leveres av Universitetet i Bergen (Innovasjon, prototyping, visuell historietelling og representasjon, designtilnærming, designbasert tenking og kreativitet, og empati/brukerfokus) og Norges Handelshøyskole (organisasjon, kultur, teknologisk disrupsjon, ledelse og strategisk tilnærming).

Dersom du ønsker å ta studiet som en del av Executive master i ledelse ved NHH vil studiepoengene fra samarbeidsinstitusjonene bli godkjent i graden. Det er ikke mulig å få godkjent ytterligere 30 studiepoeng fra andre institusjoner.

Emner:

NHH: Strategiske, teknologiske og organisatoriske perspektiver på verdiskapende innovasjon

UiB: Designfaglige og teknologiske virkemidler for innovasjon

blikø

– En ny måte å tenke på

Som seniorkonsulent leder Inger Lise Blikø ulike prosjekter for offentlige og private virksomheter. Det siste året har hun jobbet fra hjemmekontoret og fordypet seg i design thinking.

I SAMARBEID MED

UIB Logo

Om studiet

Studiepoeng
30
Grad
På masternivå
Studiestart
25. september 2024

VIL DU BLI OPPDATERT ?

Legg igjen epost-adressen din, så kontakter vi deg når studiet er klart til å søkes på.

Vi anbefaler ikke at du registrere deg med yahoo eller hotmail adresse.

Fagemner/moduler

Dette emnet kan brukes som fagemne/-modul i Executive Master i Ledelse.

Les mer om Executive Master i Ledelse

 

Verdt å vite

  • Undervisning i regi av NHH og UiB/KMD
  • Åtte intensive samlinger over et år
  • Studiested Bergen
  • Studieavgift kr 108 000
  • Det avlegges 15 studiepoeng hos hver institusjon
  • Er dere flere fra samme bedrift som ønsker å gå på studiet?
    Ta kontakt for bedriftsavtale.

Finansiering av videreutdanning

Har din organisasjon et prosjekt som dere ønsker hjelp med å utvikle?


Design Thinking er på jakt etter caser som våre studenter jobber konkret med gjennom hele studieåret.
Organisasjoner som får vedtatt case får internt foredrag om Design Thinking i egen organisasjon, innsiktsrapport presentert av studenter, idé/konsept presentasjon og fremføring av ferdig løsning.

Vedtatt case koster kr. 80 000. Ta kontakt på epost kari.monsen@nhh.no for informasjon rundt praktisk informasjon. Ønsker du samtale rundt mulig case, ta kontakt med Lars Petter Aase.

Kontakt oss

Oversikt over samlingsdatoer

Samling

Dato fra

Dato til

Sted

Tema

Samling 1

25.09.24

27.09.24

Bergen

Krasjkurs

Samling 2

28.10.24

29.10.24

Bergen

Innsikt og utforskning

Samling 3

20.11.24

22.11.24

Bergen

Syntetisering og sensemaking

Samling 4

20.01.25

21.01.25

Bergen

Ideutvikling og prototyping

Samling 5

18.02.25

19.02.25

Bergen

Designdrevet endring

Samling 6

20.03.25

21.03.25

Bergen

Strategisk design for innovasjon

Samling 7

22.04.25

23.04.25

Bergen

Visuell historiefortelling

Samling 8

27.05.25

28.05.25

Bergen

Eksamensdager