På alle plattformer og i alle kanaler

Hege Marie Kallestad. Foto: Privat
- Teknologiutviklingen går i et forrykende tempo, og nye muligheter åpenbarer seg hver eneste dag. Skal vi få til innovasjon og nye forretningsmodeller er videreutdanning er ekstremt viktig, sier Hege Marie Kallestad i TV2. På fritiden sverger hun likevel til en analog plattform med to hjul. Foto: Privat
Av Ove Sjøstrøm (tekst)

24. juni 2022 09:34

På alle plattformer og i alle kanaler

Hege Marie Kallestad står midt i endringsprosessene i TV-bransjen. Kampen om seerne blir tøffere og tøffere, og mediebransjen endres raskt.

HVA GJØR DU NÅ?

Møt nåværende og tidligere studenter i årets sommerserie fra NHH Executive.

– TV 2 er en fantastisk arbeidsgiver. Dette er en bedrift som virkelig satser på de ansatte. I tillegg er det nye utfordringer å løse hver eneste dag, så det er sjelden en rolig dag på jobben. Det er nok grunnen til at mange blir i jobben helt til pensjonsalderen, sier Hege Marie Kallestad, leder for publisering og utspilling i mediehuset.

Kallestad har jobbet hele sitt yrkesaktive liv i mediebransjen. De siste 23 årene har hun hatt sitt virke i TV 2.

Gode brukeropplevelser

Hun begynte som bildemikser og sendeprodusent i TV-kanalen. I dag er hun en av sjefene. Som leder for publisering og utspilling, holder hun styr på nesten 60 medarbeidere.

– Vi har ansvar for den løpende operasjonelle driften av TV 2s åtte lineærkanaler og TV 2 Play. Det er vi som sørger for at innholdet kommer ut på de ulike plattformene, og legger til rette for riktig bruk metadata slik at innholdet skinner for kundene, sier hun og legger til:

– Gode metadata er veldig viktig. Disse dataene sørger for gode brukeropplevelser av produktet vi leverer hver dag, og det er dataene som skal ta oss videre inn i fremtiden.

Hardere konkurranse

Mediebransjen gått gjennom store endringer siden Kallestad begynte i TV 2 på slutten av 1990-tallet. Konkurransen om seerenes oppmerksomhet er blitt tøffere. Det dukker stadig opp nye strømmeaktører, og seervanene har endret seg radikalt. Folk vil selv bestemme hva de vil se, hvor de vil se og når de vil se.

Den pågående digitaliseringen i mediebransjen har åpnet opp for disrupsjon og nye forretningsmodeller. Det siste synes Kallestad er spennende.

– Vi jobber kontinuerlig med å transformere forretningsmodellene våre. Det er blitt en tettere forbindelse mellom teknologi og forretning i takt med økende digitalisering, sier hun og slår fast:

– Vi kan ikke tillate oss å sove i timen når omgivelsene vi er en del av endrer seg så fort. Teknologiutviklingen går i et forrykende tempo, og nye muligheter åpenbarer seg hver eneste dag. Man må søke å forstå denne utviklingens påvirkning på arbeidsoppgavene og forretningsmodellen, og dermed blir kanskje den viktigste delen av jobben å endre kulturen og tankesettet til hele organisasjonen. Det må til for å være relevant som et slagkraftig mediehus også i fremtiden.

– TV-verden blir stadig mer komplisert?

– Ja, vi må levere stadig mer innhold til kundene våre. Vi har for eksempel vært oppe i 35 livesendinger samtidig i løpet av det siste året, sier hun og forteller om storsatsing på norsk idrett fremover:

– Vi tar i bruk ny teknologi for å automatisere publisering av tusenvis av fotballkamper og andre idrettsarrangementer fra ulike arenaer. Intensitetsgrafen går rett i taket, og kompleksitet blir bare mer og mer krevende.

Videreutdanning er ekstremt viktig. Skal vi få til innovasjon og nye forretningsmodeller, må vi må være i kontinuerlig læringsmodus. Det gjelder ikke minst for ledere som skal utvikle organisasjonen og menneskene de jobber med.

Hege Marie Kallestad, TV2

Tok videreutdanning hos NHH

Kallestad har steget i gradene i mediehuset parallelt med at hun har tatt videreutdanning hos NHH. Hun har gjennomført mange ulike kurs opp gjennom årene, før hun tok masterprogrammet Brytningstid og Styreprogrammet.

I sommer avsluttet hun Digitaliseringsledelse hos NHH Executive.

– Det studiet ble nesten litt for relevant. Underveis fikk jeg lyst til å løse alle utfordringene TV 2 kommer til å møte de neste årene. Professor Jon Iden understreket en del ganger at jeg først måtte skrive en oppgave til ham først, og deretter gyve løs TV 2s utfordringer, sier hun og ler.

Livslang læring

Anbefalt

Fagbok: «Innovasjonskapasitet» Inger Stensaker, Anne Cathrin Haueng, Christine Meyer og Rune Bjerke.

– Denne boken kan jeg ikke anbefale ofte nok. En meget praktisk og anvendbar bok for alle som er opptatt av endring og innovasjon.

Sommerbok: – Jeg leser alt av krim når jeg ikke er opptatt av fag.

Podkast:NHHs podkast om ledelse er et must.

Mat: – Sjømat. Det går i krabber og reker.

Sommer: – Det blir ferie i Norge. Vi drar til hytten på Tysnes eller legger ut på eventyr med ukjent destinasjon på to hjul.

For Kallestad er videreutdanning blitt en naturlig del av hennes virke som leder.

– Videreutdanning er ekstremt viktig. Skal vi få til innovasjon og nye forretningsmodeller, må vi må være i kontinuerlig læringsmodus. Det gjelder ikke minst for ledere som skal utvikle organisasjonen og menneskene de jobber med. Og kanskje det aller viktigste for min egen del: Å utvikle meg selv som leder.

– Og nå har du fått en anvendelig verktøykasse?

Digitaliseringsledelse har en stor praktisk nytteverdi i min egen jobb. Faget har også stor nytteverdi for ledere som står midt i en digital transformasjon, og kanskje spesielt for virksomheter som ikke har kommet særlig langt det digitale skiftet, sier hun og legger til:

– Digitaliseringsledelse er ikke et teknisk fag, men et fag som gir deg teoretiske rammer og forståelse av hva digitalisering er, og hva det kan brukes til. Og nettopp den direkte koblingen til relevans for arbeidet gjør at det ikke føles som en belastning å ta etterutdanning, heller tvert imot. Det har gjort arbeidsdagen enklere.

Se NHH executives studietilbud