Metode for masterutredningen

STR402A Metode for masterutredningen

Vår 2026

Høst 2025
  • Innhold

    Formålet med emnet er å utvikle metodiske ferdigheter som kreves for å skrive en masteroppgave. Emnet består av flere oppgaver som skal introdusere studentene til de ulike trinnene i forskningsprosessen, herunder:

    • Valg av forskningstema
    • Å formulere problemstillinger
    • Innhenting og kritisk gjennomgang av litteratur
    • Valg av forskningsdesign
    • Innsamling og analyse av kvalitative og kvantitative data
    • Forskningskvalitet
    • Forskningsetikk
    • Akademisk skriving
    • Presentasjon av forskning

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • er i stand til å formulere en problemstilling
    • har avansert kunnskap om forskningsdesign i samfunnsfag
    • har grundig kunnskap om kravene til en masteroppgave

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • kan analysere og behandle kritisk ulike informasjonskilder som er relevante for masteroppgaven
    • kan bruke relevante forskningsstrategier i ulike metodologiske tilnærminger
    • kjenner metoder for å analysere kvalitative og kvantitative data

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre et masteroppgaveprosjekt
    • kan kommunisere en plan for sitt masteroppgaveprosjekt
    • er i stand til å evaluere etiske problemstillinger i hvert trinn av forskningsprosessen

  • Undervisningsopplegg

    Emnet består av fysiske forelesninger med en kombinasjon av undervisning og oppgaver om sentrale temaer i forskningsprosessen.

    Gjennom emnet skal studentene i grupper på 2-3 personer utarbeide en prosjektbeskrivelse for en planlagt eller en hypotetisk masterutredning. Utarbeidelsen følger fremdriften i emnet og det tilbys veiledning underveis.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    Gruppene (2-3 studenter) skal levere en endelig prosjektbeskrivelse og presentere den muntlig. Både den skriftlige innleveringen og den muntlige presentasjonen er obligatoriske aktiviteter (bestått/ikke bestått) og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

    Vår: Prosjektbeskrivelsen kan leveres og presenteres på enten norsk eller engelsk.

    Høst: Prosjektbeskrivelsen må leveres og presenteres på engelsk.

  • Vurderingsordning

    Skriftlig individuell digital skoleeksamen (6 timer), teller 100 %.

    Vår: Skoleeksamen gis på norsk og eksamensbesvarelsen kan skrives på enten norsk eller engelsk.

    Høst: Skoleeksamen gis på engelsk og eksamensbesvarelsen må skrives på engelsk.

    Emnet har endret arbeidskrav og vurderingsordning fra og med våren 2026. Tidligere godkjente arbeidskrav er ikke lenger gyldige.

  • Vurderingsuttrykk

    A - F

  • Litteratur

    Saunders M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2023). Research methods for business students (9th ed.). Pearson Education.

    I tillegg vil undervisningen også bygge på fagartikler som kan lastes ned ved hjelp av Leganto fra kursets hjemmeside på Canvas.

  • Hjelpemidler til eksamen

    På eksamen tillates én tospråklig ordbok (kategori 1).

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole Kap. 4 https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/ og informasjonen som er gitt her: https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/

    For bruk av kunstig intelligens, gjelder de samme retningslinjer som for masteroppgaven: https://www.nhh.no/for-studenter/masteroppgaven/retningslinjer-for-bruk-av-ki-verktoy-i-forbindelse-med-masteroppgavenhttps://www.nhh.no/for-studenter/masteroppgaven/retningslinjer-for-bruk-av-ki-verktoy-i-forbindelse-med-masteroppgaven

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Emnet undervises på norsk om våren og engelsk om høsten.
Undervisningssemester

Vår og høst. Tilbys vår 2026.

Emneansvarlig

Vår: Postdoktor Bård Fyhn, Institutt for Strategi og ledelse (Hovedemneansvarlig)

       Førsteamanuensis Alexander Madsen Sandvik, Institutt for Strategi og ledelse 

Høst: Postdoktor Jonas Hammerschmidt, Institutt for Strategi og ledelse