Methodology for Master Thesis

STR402A Methodology for Master Thesis

Høst 2018

Vår 2019
  • Innhold

    Formålet med dette kurset er å utvikle metodiske ferdigheter som kreves for å skrive en masteroppgave. Studentene lærer å formulere forskningsspørsmål, gjøre kritisk bruk av litteratur og teori, samt hvordan å samle og analysere data gjennom kvalitative og kvantitative metoder. Kurset består av en rekke oppgaver hvor formålet er å introdusere studentene til de ulike trinnene i forskningsprosessen.

    • Introduksjon til forskningsprosessen
    • Valg av tema og design
    • Litteraturgjennomgang, kritikk og analyse
    • Begreper, variabler, og teorier
    • Modellbygging
    • Alternative metoder
    • Innsamling av data
    • Analyse av data og tolkning av resultater
    • Skriveprosessen
    • Etiske problemstillinger

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper - kandidaten

    • er i stand til å formulere et forskningsspørsmål
    • har avansert kunnskap om forskningsdesign i samfunnsfag
    • har grundig kunnskap om kravene til en masteroppgave

     

    Ferdigheter - kandidaten ...

    • kan analysere og behandle kritisk ulike informasjonskilde som er relevante for masteroppgaven
    • kan bruke relevante forskningsstrategier i ulike metodologiske tilnærminger
    • er kjent med å analysere kvalitative og kvantitative data

     

    Generell kompetanse - Kandidaten ...

    • kan bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre et masteroppgaveprosjekt
    • kan kommunisere en plan for sitt masteroppgaveprosjekt
    • er i stand til å evaluere etiske problemstillinger i hvert trinn av forskningsprosessen

  • Undervisningsopplegg

    Kurset består av en kombinasjon av forelesninger, oppgaver og studentpresentasjoner.

  • Overlapping med andre emner

    STR402A tilsvarer STR405 og studentene vil ikke få uttelling for begge kursene.

  • Krav til kursgodkjenning

    Studentene må gjennomføre alle krav (innleveringer og presentasjon i grupper av 2-3 studenter) for å levere prosjektbeskrivelsen (term-paper) og for å ta den skriftlige eksamen.

  • Vurderingsform

    Prosjektbeskrivelse (60%): Gruppeoppgave (2-3 personer).

    Eksamen: 3 timers skriftlig eksamen (40%)

    Gjentak av vurderingsform:

    Prosjekt beskrivelse - studenter som ønsker å gjenta prosjekt beskrivelsen må levere nye innleveringer (se krav til kursgodkjenning).

    Eksamen - kan gjentas uten ny kursgodkjenning. Kursgodkjenning i STR405 gjelder for gjentak av den skriftlige eksamen i STR402A (engelsk versjon av kurset).

  • Karakterskala

    Karakterskala A - F.

  • Litteratur

    Saunders, M., Thornhill, P., and Lewis, A (2016). Research Methods for Business Students, 7th ed. Pearson: UK.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Kurset undervises på norsk om våren og engelsk om høsten
Semester

Kurset undervises på norsk om våren og engelsk om høsten. Tilbys høsten 2018 (engelsk).

Kursansvarlig

Professor Karen Modesta Olsen (English Autumn)

Professor Marcus Selart (Norwegian Spring)