Roller og ansvar i kvalitetsarbeidet
Roller, ansvar og mandat i det systematiske kvalitetsarbeidet ved NHH.
Styre og Utvalg
-
NHH Styre
NHH Styre
Styret er NHHs øverste styringsorgan. Styret har ekstern
styreleder utpekt av Kunnskapsdepartementet. Rektor er
sekretær for styre.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET:
Styret har det overordnede ansvaret for utforming og oppfølging av
høyskolens strategi, ressursdisponering og resultatrapportering, også
innenfor kvalitetsarbeidet. Styret vedtar opprettelse og nedleggelse
av nye gradsgivende studieprogram, og har videre det overordnede
ansvaret for at NHH driver systematiske kvalitetsarbeid. Styret
behandler årlig høyskolens Årsrapport, Tilsettingsutvalgets
årsrapport og årsmelding fra LMU -
UTDANNINGSUTVALGET
UTDANNINGSUTVALGET
Utdanningsutvalget er et rådgivende og koordinerende utvalg
for institusjonsledelsen og prorektor for utdanning i saker som
gjelder utdanningsstrategiske og utdanningspolitiske saker
knyttet til bachelor- og masterutdanningene på fulltid.
Prorektor for utdanning leder utvalget, som har representanter
fra instituttene, administrasjonen og studentene.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Utvalget skal bl.a. gi råd om kvalitetsforbedring av utdanningsfeltet,
gi innspill til framtidige satsninger innenfor studie- og
utdanningstilbud og ta initiativ og inspirere til utviklingsarbeid på
bakgrunn av styrets strategiske føringer. -
UTVALG FOR FORSKNING, FORMIDLING OG FORSKERUTDANNING
UTVALG FOR FORSKNING, FORMIDLING OG FORSKERUTDANNING
FFF er et rådgivende utvalg for Prorektor for forskning i
forhold eller saker av forskningspolitisk/-strategisk karakter, og
for forhold knyttet til doktorgradsutdanningen og
kvalitetssikringen av denneANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Utvalget skal bl.a gi råd om forskerutdanningen, inkludert
kvalitetstiltak og bidra til at den til enhver tid er faglig og
pedagogisk best mulig tilpasset nåværende og framtidige behov i
forskning og samfunnet for øvrig. -
NHHS ADVISORY BOARD
NHHS ADVISORY BOARD
Rådgivende organ for høyskolens ledelse. Organet har et
internasjonalt fokusANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Organet rådgir høyskolens ledelse på områder som strategi og
utvikling, og skal slik hjelpe høyskolen å nå målene sine. -
NHHE Strategic Board
NHHE Strategic Board
NHHE Strategic Board (SB) er et rådgivende utvalg for direktør NHHE i saker som gjelder den strategiske og markedsmessige utviklingen av NHHs tilbud av etter- og videreutdanning. SB skal gi råd i forhold til at NHHE til enhver tid har en relevant og attraktiv programportefølje som bidrar til NHHs strategiske målsettinger, samt leverer kommersielle resultater.
-
NHHE fagråd
NHHE fagråd
NHHE fagråd (Fagrådet) er et rådgivende faglig utvalg som skal gi råd til rektor NHH og direktør NHHE i saker som omhandler faglig innhold i studietilbudene, herunder kvalitetsforbedring og -utvikling. Fagrådet skal bidra til å sikre at alle NHHE sine kurs og programmer holder høyt faglig nivå. Fagrådets arbeid skal baseres på relevante NOKUT-krav og retningslinjer for å bidra til at NHHEs studier tilfredsstiller disse
-
LÆRINGSMILJØUTVALGET (LMU)
LÆRINGSMILJØUTVALGET (LMU)
Læringsmiljøutvalgets arbeid er regulert i Lov om universiteter
og høyskoler § 4-3. Utvalget er et rådgivende organ for styret
mht. studentenes læringsmiljø, og er direkte underlagt styret.
Utvalget rapporterer årlig til styret.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Utvalget skal bidra til å forbedre studentvelferden, det fysiske og
psykososiale læringsmiljøet og til å tilrettelegge for studenter med
særskilte behov. -
INSTITUTTENE
INSTITUTTENE
NHH har seks institutter som alle er involvert i både forskning,
formidling og undervisning. Instituttene ledes av en valgt
instituttleder og et valgt instituttstyre.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Instituttene er ansvarlig for utvikling, planlegging og gjennomføring
av undervisningen. De driver nyskapning på utdanningsområdet
innen sitt fagfelt ved å utvikle nye emner. Instituttene har videre
ansvar for det faglige innholdet i emnene, inkludert oppfølging av
emneevalueringer. -
TILSETTINGSUTVALGET
TILSETTINGSUTVALGET
Tilsettingsutvalget fatter vedtak om tilsetting i undervisningsog
forskerstillinger. Utvalget ledes av viserektor for
fagressurser.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Utvalget skal blant annet sikre de vitenskapeliges faglige og
utdanningsfaglige (UH-pedagogiske og didaktiske) kompetanse
Personrolle
-
REKTOR
REKTOR
Rektor er høyskolens øverste faglige og administrative leder og
er sekretær for styret.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Rektor har det overordnede ansvaret for kvaliteten og
kvalitetsarbeidet i utdanningene. Ansvaret er delegert til prorektor
for utdanning og prorektor for forskning. -
PROREKTOR FOR UTDANNING
PROREKTOR FOR UTDANNING
Prorektor for utdanning er øverste leder for studieadministrativ
avdeling og faglig ansvarlig for bachelor- og
masterprogrammene. Han/hun inngår i rektors ledergruppe og
er rektors stedfortreder.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Prorektor har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten
for bachelor- og masterutdanningene på fulltid. Det ligger i
prorektors fullmakt å fastsette innholdet i studieplanene, herunder
opprette, endre og legge ned profiler og emner i eksisterende
studieprogram. Han/hun leder Utdanningsutvalget -
PROREKTOR FOR FORSKNING
PROREKTOR FOR FORSKNING
Prorektor for forskning er øverste leder for
forskningsadministrativ avdeling og faglig ansvarlig for
forskerutdanningen. Han/hun inngår i rektors ledergruppe.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Prorektor har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten
for forskerutdanningen. Han/hun leder Utvalg for forskning,
formidling og forskerutdanningen (FFF). Prorektor har det
overordnede ansvar for kvalitetsarbeidet i forskerutdanningen -
PROGRAMLEDER
PROGRAMLEDER
Programleder er studieprogrammets faglige leder og
koordinator. På doktorgradsprogrammet blir programlederrollen ivaretatt av Prorektor for forskning. Etter- og videreutdanningsprogrammene har programdirektører/ansvarlig som ivaretar denne rollen.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Programleder har en utøvende rolle i kvalitetsarbeidet, og skal blant
annet følge opp evalueringer og resultater som genereres av
kvalitetsarbeidet på programnivå. På bachelor og masterstudiene etterspør programleder emner fra instituttene og godkjenner det samlede emnetilbudet som skal inngå i sitt studieprogram. -
DIREKTØR NHHE
DIREKTØR NHHE
Direktør NHHE er øverste leder for NHH Executive. Direktør NHHE har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten for etter- og videreutdanningen, med mindre beslutningen ligger hos rektor eller styret selv. Direktør NHHE har det ansvar for kvalitetsarbeidet i etter- og videreutdanningen. Direktør leder NHHE Strategic Board og er sekretær for NHHE fagråd.
-
INSTITUTTLEDER
INSTITUTTLEDER
Instituttleder er instituttets øverste leder og er valgt for en
periode på 4 år.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Som leder for instituttet er instituttleder ansvarlig for planlegging,
gjennomføring og evaluering av undervisning og vurdering. Det er
instituttleder som har ansvar for at nødvendige endringer blir gjort
på bakgrunn av kursevalueringene. -
UNDERVISNINGSANSVARLIG
UNDERVISNINGSANSVARLIG
Hvert institutt har en undervisningsansvarlig. Personen inngår i
instituttledelsen og er medlem av det sentrale
Utdanningsutvalget.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Undervisningsansvarlig skal blant annet koordinere instituttets
fagressurser slik at instituttets emnetilbud reflekterer fagområdet og
er i samsvar med læringsutbyttet til relevant program/profil.
Undervisningsansvarlig skal videre legge til rette for planlegging,
gjennomføring og evaluering av instituttets emnetilbud. -
KURSANSVARLIG
KURSANSVARLIG
Hvert kurs har en kursansvarlig som oppnevnes av
instituttledelsen.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Kursansvarlig har ansvar for å planlegge, gjennomføre, vurdere og
evaluere kurset. Kursansvarlig har videre et selvstendig ansvar for
videreutvikling av kurset. -
PROFILKOORDINATOR
PROFILKOORDINATOR
Alle hovedprofilene i masterstudiet i økonomi og
administrasjon (MØA) har en koordinator. Profilkoordinator
utnevnes av programleder for MØA i samråd med prorektor for
utdanning.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Profilkoordinator har ansvar for sammensetningen av profilens
kursportefølje, og profilens faglige helhet, indre sammenheng og
progresjon. -
PH.D-ANSVARLIG
PH.D-ANSVARLIG
Hvert institutt har en ph.d.-ansvarlig som inngår i instituttets
ledelse.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Ph.d-ansvarlig har faglig ansvar for å følge opp ph.d.-kandidatene
ved instituttet. Ph.d.-ansvarlig har ansvar for sammensetningen av
instituttets kursportefølje og spesialiseringens faglige helhet. -
PH.D-KANDIDAT
PH.D-KANDIDAT
Den enkelte ph.d-kandidat forventes å årlig rapportere om sin fremdrift m.m. til prorektor for forskning og til instituttene, og å delta
aktivt i undersøkelser som sendes ut. Ved representasjon deltar ph.d-kandidatene gjennom deltakelse i FFF. -
STUDENT
STUDENT
Den enkelte student forventes å delta aktivt i evaluering ved å gi løpende tilbakemelding til kursansvarlig, undervisere og
referansegruppene for sine kurs, og å delta i referansegrupper, spørreundersøkelser, møter med mer. Studentene forventes også å melde
fra til studenttillitsvalgte, instituttledelse, programledelse eller rektorat om de opplever at evalueringer ikke blir gjennomført eller fulgt
opp i henhold til NHHs krav.
Ved representasjon tar studentene også del i kvalitetsarbeidet gjennom deltakelse i høyskolens styre samt ulike råd og utvalg.
Andre Fora
-
INSTITUTTLEDERFORUM
INSTITUTTLEDERFORUM
Rektors ledergruppe og instituttlederne
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
4-5 møter i semesteret hvor høyskolens ledelse tar opp saker/tema
med instituttlederne som er av strategisk, faglig, drifts- og
budsjettmessig karakter. Enkeltsaker diskuteres også ved behov. -
UTVIDET LEDERGRUPPE
UTVIDET LEDERGRUPPE
Rektors ledergruppe, instituttledere, administrative ledere og to
representanter fra NHHS (leder og fagpolitisk ansvarligANSVAR I KVALITETSARBEIDET
4-5 møter i semesteret hvor høyskolens ledelse tar opp saker/tema
som er relevant for både faglig og administrativ ledelse, samt
studenter. Møtene er i hovedsak fremad skuende med hensyn til
saksbehandling og sakstilfang og vil i særlig grad dreie seg om saker
av strategisk karakter -
REKTORKAFFE
REKTORKAFFE
Rektoratet har jevnlig møter med representanter fra
Kjernestyret (studentforeningens styre) og studentmedlemmene
i NHHs styre.ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Ved rektorkaffen utveksler man generell informasjon og diskuterer
saker som studentene er opptatt av, samt saker som rektoratet ønsker
å ta opp med studentene -
PROGRAMLEDERMØTER
PROGRAMLEDERMØTER
Møteplass mellom prorektor for utdanning og programledere
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Møtene har en koordinerende funksjon og skal sikre enhetlig faglig
ledelse som jobber mot felles mål. -
ALLMØTER
ALLMØTER
Felles allmøter for alle som jobber på NHH
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
3-4 møter i semesteret hvor høyskolens ledelse inviterer hele NHHs
stab for å informere om pågående saker av bred almen interesse
samt ferske nyheter fra sist styremøte etc. (allmøtene legges ofte rett
i etterkant av styremøte). En tar sikte på at allmøtene skal ha en
«kulturbyggende» effekt på organisasjonen. Allmøtene foregår på
engelsk.