Roller og ansvar i kvalitetsarbeidet

Roller og ansvar i kvalitetsarbeidet

Roller, ansvar og mandat i det systematiske kvalitetsarbeidet ved NHH.

Styre og Utvalg

  • NHH Styre

    NHH Styre

    Styret er NHHs øverste styringsorgan. Styret har ekstern
    styreleder utpekt av Kunnskapsdepartementet. Rektor er
    sekretær for styre. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET: 

    Styret har det overordnede ansvaret for utforming og oppfølging av
    høyskolens strategi, ressursdisponering og resultatrapportering, også
    innenfor kvalitetsarbeidet. Styret vedtar opprettelse og nedleggelse
    av nye gradsgivende studieprogram, og har videre det overordnede
    ansvaret for at NHH driver systematiske kvalitetsarbeid. Styret
    behandler årlig høyskolens Årsrapport, Tilsettingsutvalgets
    årsrapport og årsmelding fra LMU

  • UTDANNINGSUTVALGET

    UTDANNINGSUTVALGET

     Utdanningsutvalget er et rådgivende og koordinerende utvalg
    for institusjonsledelsen og prorektor for utdanning i saker som
    gjelder utdanningsstrategiske og utdanningspolitiske saker
    knyttet til bachelor- og masterutdanningene på fulltid.
    Prorektor for utdanning leder utvalget, som har representanter
    fra instituttene, administrasjonen og studentene.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Utvalget skal bl.a. gi råd om kvalitetsforbedring av utdanningsfeltet,
    gi innspill til framtidige satsninger innenfor studie- og
    utdanningstilbud og ta initiativ og inspirere til utviklingsarbeid på
    bakgrunn av styrets strategiske føringer.

    Mandat for Utdanningsutvalget

  • UTVALG FOR FORSKNING, FORMIDLING OG FORSKERUTDANNING

    UTVALG FOR FORSKNING, FORMIDLING OG FORSKERUTDANNING

    FFF er et rådgivende utvalg for Prorektor for forskning i
    forhold eller saker av forskningspolitisk/-strategisk karakter, og
    for forhold knyttet til doktorgradsutdanningen og
    kvalitetssikringen av denne

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Utvalget skal bl.a gi råd om forskerutdanningen, inkludert
    kvalitetstiltak og bidra til at den til enhver tid er faglig og
    pedagogisk best mulig tilpasset nåværende og framtidige behov i
    forskning og samfunnet for øvrig.

    Mandat for FFF

  • NHHS ADVISORY BOARD

    NHHS ADVISORY BOARD

    Rådgivende organ for høyskolens ledelse. Organet har et
    internasjonalt fokus

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Organet rådgir høyskolens ledelse på områder som strategi og
    utvikling, og skal slik hjelpe høyskolen å nå målene sine.

  • STRATEGIC EXECUTIVE BOARD

    STRATEGIC EXECUTIVE BOARD

  • EXECUTIVE FAGRÅD

    EXECUTIVE FAGRÅD

  • LÆRINGSMILJØUTVALGET (LMU)

    LÆRINGSMILJØUTVALGET (LMU)

    Læringsmiljøutvalgets arbeid er regulert i Lov om universiteter
    og høyskoler § 4-3. Utvalget er et rådgivende organ for styret
    mht. studentenes læringsmiljø, og er direkte underlagt styret.
    Utvalget rapporterer årlig til styret.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Utvalget skal bidra til å forbedre studentvelferden, det fysiske og
    psykososiale læringsmiljøet og til å tilrettelegge for studenter med
    særskilte behov.

  • INSTITUTTENE

    INSTITUTTENE

    NHH har seks institutter som alle er involvert i både forskning,
    formidling og undervisning. Instituttene ledes av en valgt
    instituttleder og et valgt instituttstyre.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Instituttene er ansvarlig for utvikling, planlegging og gjennomføring
    av undervisningen. De driver nyskapning på utdanningsområdet
    innen sitt fagfelt ved å utvikle nye kurs. Instituttene har videre
    ansvar for det faglige innholdet i kursene, inkludert oppfølging av
    kursevalueringer.

  • TILSETTINGSUTVALGET

    TILSETTINGSUTVALGET

    Tilsettingsutvalget fatter vedtak om tilsetting i undervisningsog
    forskerstillinger. Utvalget ledes av viserektor for
    fagressurser.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Utvalget skal blant annet sikre de vitenskapeliges faglige og
    utdanningsfaglige (UH-pedagogiske og didaktiske) kompetanse

Personrolle

  • REKTOR

    REKTOR

    Rektor er høyskolens øverste faglige og administrative leder og
    er sekretær for styret.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Rektor har det overordnede ansvaret for kvaliteten og
    kvalitetsarbeidet i utdanningene. Ansvaret er delegert til prorektor
    for utdanning og prorektor for forskning.

  • PROREKTOR FOR UTDANNING

    PROREKTOR FOR UTDANNING

    Prorektor for utdanning er øverste leder for studieadministrativ
    avdeling og faglig ansvarlig for bachelor- og
    masterprogrammene. Han/hun inngår i rektors ledergruppe og
    er rektors stedfortreder.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Prorektor har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten
    for bachelor- og masterutdanningene på fulltid. Det ligger i
    prorektors fullmakt å fastsette innholdet i studieplanene, herunder
    opprette, endre og legge ned profiler og kurs i eksisterende
    studieprogram. Han/hun leder Utdanningsutvalget

    Mandat prorektor for utdanning

  • PROREKTOR FOR FORSKNING

    PROREKTOR FOR FORSKNING

    Prorektor for forskning er øverste leder for
    forskningsadministrativ avdeling og faglig ansvarlig for
    forskerutdanningen. Han/hun inngår i rektors ledergruppe.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Prorektor har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten
    for forskerutdanningen. Han/hun leder Utvalg for forskning,
    formidling og forskerutdanningen (FFF). Prorektor har det
    overordnede ansvar for kvalitetsarbeidet i forskerutdanningen

    Mandat for prorektor for forskning

  • PROGRAMLEDER

    PROGRAMLEDER

    Programleder er studieprogrammets faglige leder og
    koordinator. På doktorgradsprogrammet blir programlederrollen ivaretatt av Prorektor for forskning. Etter- og videreutdanningsprogrammene har programdirektører/ansvarlig som ivaretar denne rollen.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Programleder har en utøvende rolle i kvalitetsarbeidet, og skal blant
    annet følge opp evalueringer og resultater som genereres av
    kvalitetsarbeidet på programnivå. På bachelor og masterstudiene etterspør programleder kurs fra instituttene og godkjenner det samlede kurstilbudet som skal inngå i sitt studieprogram.

    Instruks programleder BØA

    Instruks programleder MØA

    Instruks programleder MRR

  • NHHES DIREKTØR

    NHHES DIREKTØR

  • INSTITUTTLEDER

    INSTITUTTLEDER

    Instituttleder er instituttets øverste leder og er valgt for en
    periode på 4 år.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Som leder for instituttet er instituttleder ansvarlig for planlegging,
    gjennomføring og evaluering av undervisning og vurdering. Det er
    instituttleder som har ansvar for at nødvendige endringer blir gjort
    på bakgrunn av kursevalueringene.

  • UNDERVISNINGSANSVARLIG

    UNDERVISNINGSANSVARLIG

    Hvert institutt har en undervisningsansvarlig. Personen inngår i
    instituttledelsen og er medlem av det sentrale
    Utdanningsutvalget.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Undervisningsansvarlig skal blant annet koordinere instituttets
    fagressurser slik at instituttets kurstilbud reflekterer fagområdet og
    er i samsvar med læringsutbyttet til relevant program/profil.
    Undervisningsansvarlig skal videre legge til rette for planlegging,
    gjennomføring og evaluering av instituttets kurstilbud.

    Mandat undervisningsansvarlig

  • KURSANSVARLIG

    KURSANSVARLIG

    Hvert kurs har en kursansvarlig som oppnevnes av
    instituttledelsen.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Kursansvarlig har ansvar for å planlegge, gjennomføre, vurdere og
    evaluere kurset. Kursansvarlig har videre et selvstendig ansvar for
    videreutvikling av kurset.

    Mandat kursansvarlig

  • PROFILKOORDINATOR

    PROFILKOORDINATOR

    Alle hovedprofilene i masterstudiet i økonomi og
    administrasjon (MØA) har en koordinator. Profilkoordinator
    utnevnes av programleder for MØA i samråd med prorektor for
    utdanning.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Profilkoordinator har ansvar for sammensetningen av profilens
    kursportefølje, og profilens faglige helhet, indre sammenheng og
    progresjon.

    Mandat profilkoordinator

     

  • PH.D-ANSVARLIG

    PH.D-ANSVARLIG

    Hvert institutt har en ph.d.-ansvarlig som inngår i instituttets
    ledelse.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Ph.d-ansvarlig har faglig ansvar for å følge opp ph.d.-kandidatene
    ved instituttet. Ph.d.-ansvarlig har ansvar for sammensetningen av
    instituttets kursportefølje og spesialiseringens faglige helhet.

  • PH.D-KANDIDAT

    PH.D-KANDIDAT

    Den enkelte ph.d-kandidat forventes å årlig rapportere om sin fremdrift m.m. til prorektor for forskning og til instituttene, og å delta
    aktivt i undersøkelser som sendes ut. Ved representasjon deltar ph.d-kandidatene gjennom deltakelse i FFF.

  • STUDENT

    STUDENT

    Den enkelte student forventes å delta aktivt i evaluering ved å gi løpende tilbakemelding til kursansvarlig, undervisere og
    referansegruppene for sine kurs, og å delta i referansegrupper, spørreundersøkelser, møter med mer. Studentene forventes også å melde
    fra til studenttillitsvalgte, instituttledelse, programledelse eller rektorat om de opplever at evalueringer ikke blir gjennomført eller fulgt
    opp i henhold til NHHs krav.
    Ved representasjon tar studentene også del i kvalitetsarbeidet gjennom deltakelse i høyskolens styre samt ulike råd og utvalg.

Andre Fora

  • INSTITUTTLEDERFORUM

    INSTITUTTLEDERFORUM

    Rektors ledergruppe og instituttlederne

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    4-5 møter i semesteret hvor høyskolens ledelse tar opp saker/tema
    med instituttlederne som er av strategisk, faglig, drifts- og
    budsjettmessig karakter. Enkeltsaker diskuteres også ved behov.

  • UTVIDET LEDERGRUPPE

    UTVIDET LEDERGRUPPE

    Rektors ledergruppe, instituttledere, administrative ledere og to
    representanter fra NHHS (leder og fagpolitisk ansvarlig

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    4-5 møter i semesteret hvor høyskolens ledelse tar opp saker/tema
    som er relevant for både faglig og administrativ ledelse, samt
    studenter. Møtene er i hovedsak fremad skuende med hensyn til
    saksbehandling og sakstilfang og vil i særlig grad dreie seg om saker
    av strategisk karakter

  • REKTORKAFFE

    REKTORKAFFE

    Rektoratet har jevnlig møter med representanter fra
    Kjernestyret (studentforeningens styre) og studentmedlemmene
    i NHHs styre.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Ved rektorkaffen utveksler man generell informasjon og diskuterer
    saker som studentene er opptatt av, samt saker som rektoratet ønsker
    å ta opp med studentene

  • PROGRAMLEDERMØTER

    PROGRAMLEDERMØTER

    Møteplass mellom prorektor for utdanning og programledere

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Møtene har en koordinerende funksjon og skal sikre enhetlig faglig
    ledelse som jobber mot felles mål.

  • ALLMØTER

    ALLMØTER

    Felles allmøter for alle som jobber på NHH

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    3-4 møter i semesteret hvor høyskolens ledelse inviterer hele NHHs
    stab for å informere om pågående saker av bred almen interesse
    samt ferske nyheter fra sist styremøte etc. (allmøtene legges ofte rett
    i etterkant av styremøte). En tar sikte på at allmøtene skal ha en
    «kulturbyggende» effekt på organisasjonen. Allmøtene foregår på
    engelsk.