Roller og ansvar i kvalitetsarbeidet

Roller og ansvar i kvalitetsarbeidet

Roller, ansvar og mandat i det systematiske kvalitetsarbeidet ved NHH.

Styre og Utvalg

  • NHHs STYRE

    NHHs STYRE

    NHHs styre er høyskolens øverste styringsorgan. Styret har en ekstern styreleder, og rektor er sekretær for styret. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET 

    Styret har det overordnede ansvaret for at NHH driver et systematiske kvalitetsarbeid, og at det er i henhold til krav og retningslinjer gitt av nasjonalt lovverk, NOKUT og internasjonale akkrediteringsorganer. Styret har et spesifikt ansvar i forbindelse med akkreditering, reakkreditering og nedleggelse av gradsgivende studieprogram. 

  • UTDANNINGSUTVALGET

    UTDANNINGSUTVALGET

    Utdanningsutvalget er et rådgivende utvalg for prorektor for utdanning, og består av programlederne for fulltidsstudiene, de undervisningsansvarlige, representanter fra Studieadministrative avdeling og studenter.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Utvalget skal gi innspill og råd i strategiske og utdanningspolitiske saker knyttet til fulltidsstudiene.  

    Mandat for Utdanningsutvalget

  • UTVALG FOR FORSKNING OG FORSKERUTDANNING

    UTVALG FOR FORSKNING OG FORSKERUTDANNING

    Utvalg for forskning og forskerutdanning er et rådgivende utvalg for prorektor for forskning, og består av én representant fra hvert institutt, avdelingsleder for Forskningsadministrativ avdeling og to ph.d.-kandidater.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Utvalget skal blant annet gi råd om forskerutdanningen, inkludert kvalitetstiltak, og bidra til at den til enhver tid er faglig og pedagogisk best mulig tilpasset nåværende og framtidige behov i forskning og samfunnet for øvrig, 

    Mandat for Utvalg for forskning og forskerutdanning (FFU)

  • NHHS ADVISORY BOARD

    NHHS ADVISORY BOARD

    NHH Advisory Board er et rådgivende organ for NHHs ledelse, og består av toppledere fra næringslivet, offentlige institusjoner og akademia.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    NHH Advisory Board skal bidra med eksterne perspektiver på NHH og gi råd til styret og toppledergruppen om strategiske problemstillinger for å sikre NHHs posisjon som en ledende internasjonal handelshøyskole. 

  • NHHE STRATEGIC BOARD

    NHHE STRATEGIC BOARD

    NHHE Strategic Board  er et rådgivende organ for direktør NHHE

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    NHHE Strategic Board skal bidra til at NHHE til enhver tid har en programportefølje som er relevant og attraktiv, og som bidrar til at NHH når sine strategiske målsettinge

    Mandat NHHE Strategic Board

  • NHHE FAGRÅD

    NHHE FAGRÅD

    NHHE Fagråd er et rådgivende utvalg for rektor.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Fagrådet skal bidra til at studietilbudene ved NHHE holder et høyt faglig nivå og sikre at de tilfredsstiller relevante lover, forskrifter, retningslinjer og krav gitt av KD, NOKUT og internasjonale akkrediteringsorganer.

    Mandat for NHHE Fagråd

  • LÆRINGSMILJØUTVALGET (LMU)

    LÆRINGSMILJØUTVALGET (LMU)

    Læringsmiljøutvalget er et rådgivende organ for NHHs styre når det gjelder studentenes fysiske og psykiske læringsmiljø, helse, trygghet og velferd. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Læringsmiljøutvalget skal bidra til at bestemmelsen i uhl § 4-3 om læringsmiljøet blir fulgt, og sikre studentenes medvirkning i prosesser som berører læringsmiljøet. 
    særskilte behov.

  • INSTITUTTENE

    INSTITUTTENE

    Den faglige virksomheten ved NHH organiseres i institutter. Instituttene er ansvarlige for undervisning, forskning, formidling, faglig utviklingsarbeid og annen faglig virksomhet på bestemte fagområder. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Instituttene er ansvarlig for utvikling, planlegging og gjennomføring av undervisning, og har derved videre ansvar for det faglige innholdet i emnene inkludert oppfølging av emneevalueringer. 

  • REFERANSEGRUPPER FULLTIDSSTUDIENE

    REFERANSEGRUPPER FULLTIDSSTUDIENE

    Programlederne for fulltidsstudiene på bachelor- og masternivå har hver sin referansegruppe. Referansegruppene er rådgivende organ for programlederne. Sammensetningen er beskrevet i de respektive mandatene. 

  • REFERANSEGRUPPER PROFILENE

    REFERANSEGRUPPER PROFILENE

    Profilkoordinatorene på MØA har hver sin referansegruppe. Referansegruppene er rådgivende organ for profilkoordinatorene, og består av et utvalg representanter fra bredden i fagmiljøet ved NHH, minst én student og minst én representant fra arbeidsmarkedet.  

  • ANSETTELSESUTVALGET

    ANSETTELSESUTVALGET

    Ansettelsesutvalget fatter vedtak om tilsetting i vitenskapelige stillinger. Utvalget ledes av prorektor for fagressurser, og består av instituttlederne, én representant for midlertidig ansatte i undervisnings- og forskerstillinger, én representant for de tillitsvalgte og to studentrepresentanter. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Utvalget skal blant annet sikre de vitenskapeliges faglige og utdanningsfaglige (UH-pedagogiske og didaktiske) kompetanse.

  • PEDAGOGISK AKADEMI

    PEDAGOGISK AKADEMI

    Det pedagogiske akademiet består av NHHs meritterte undervisere og er en del av læringsinfrastrukturen ved NHH.  

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Det skal bidra til et godt læringsmiljø og kollegial undervisningskultur, gjennom å delta i det pedagogiske utviklingsarbeidet. 

Personrolle

  • REKTOR

    REKTOR

    Rektor er høyskolens øverste faglige og administrative leder.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Rektor har det overordnede ansvaret for kvaliteten og kvalitetsarbeidet i utdanningene. Det operative ansvaret for fulltidsstudiene er delegert til prorektor for utdanning, for ph.d.-studiene til prorektor for forskning, og for etter- og videreutdanningene til direktør NHHE.  

  • PROREKTOR FOR UTDANNING

    PROREKTOR FOR UTDANNING

    Prorektor for utdanning er rektors stedfortreder, inngår i rektors ledergruppe, er øverste leder for Studieadministrativ avdeling, leder av Utdanningsutvalget og faglig ansvarlig for fulltidsstudiene. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Prorektor har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten for fulltidsstudiene, og det overordnede ansvaret for programkvaliteten.  

    Mandat for prorektor for utdanning

  • PROREKTOR FOR FORSKNING

    PROREKTOR FOR FORSKNING

    Prorektor for forskning inngår i rektors ledergruppe, er øverste leder for Forskningsadministrativ avdeling, leder av Utvalg for forskning og forskerutdanning, og programleder for ph.d.-utdanningen.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Prorektor har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten for forskerutdanningen, og det overordnede ansvar for programkvaliteten

    Mandat for prorektor for forskning

  • PROGRAMLEDER

    PROGRAMLEDER

    Programleder er studieprogrammets faglige leder og koordinator, har en egen referansegruppe, er med i programledermøtene og medlem av Utdanningsutvalget. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Programlederne har ansvar for at de respektive programmene holder et høyt faglig nivå, og at de tilfredsstiller relevante lover, forskrifter, retningslinjer og krav gitt av KD, NOKUT og internasjonale akkrediteringsorganer, og at bestemmelsene nedfelt i NHHs kvalitetssystem blir etterfulgt.   

    Mandat for programleder BØA

    Mandat for programleder MØA

    Mandat for programleder MRR

  • DIREKTØR NHHE

    DIREKTØR NHHE

    Direktør NHHE er øverste faglige leder for NHHs etter- og videreutdanningstilbud, NHH Executive (NHHE).

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Direktør NHHE har ansvar for at etter- og videreutdanningene holder et høyt faglig nivå, og at de tilfredsstiller relevante lover, forskrifter, retningslinjer og krav gitt av KD, NOKUT og internasjonale akkrediteringsorganer, og at bestemmelser nedfelt i NHHs kvalitetssystem blir etterfulgt. 

    Mandat for direktør NHHE

  • INSTITUTTLEDER

    INSTITUTTLEDER

    Instituttleder er instituttets øverste faglige og administrative leder, og er leder av Instituttstyret.  

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Instituttleder har det øverste ansvaret for at emnene instituttet har ansvar for å levere, er relevante og holder et høyt faglig nivå, og at tilhørende undervisning holder et høyt faglig og pedagogisk nivå. Videre har instituttleder ansvar for å følge opp evalueringer og sørge for at nødvendige endringer blir gjennomført. Oppfølgingen av dette er normalt delegert til undervisningsansvarlig.  

  • UNDERVISNINGSANSVARLIG

    UNDERVISNINGSANSVARLIG

    Hvert institutt har en undervisningsansvarlig som inngår i instituttledelsen og er medlem av Utdanningsutvalget. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Undervisningsansvarlige skal legge til rette for planlegging, gjennomføring og evaluering av de emnene instituttet har ansvaret for. 

    Mandat for undervisningsansvarlig

  • EMNEANSVARLIG

    EMNEANSVARLIG

    Hvert emne har en emneansvarlig.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Emneansvarlig har ansvar for innholdet og kvaliteten i emnet, herunder evaluering og kontinuerlig forbedring. Emneansvarlige har videre ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning og vurdering på en god og pedagogisk måte. 

    Mandat for emneansvarlig

  • PROFILKOORDINATOR

    PROFILKOORDINATOR

    Alle hovedprofilene i masterstudiet i økonomi og administrasjon (MØA) har en egen koordinator.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Profilkoordinator har ansvar for sammensetningen av profilens emneportefølje, og profilens faglige helhet, indre sammenheng og progresjon. 

    Mandat for profilkoordinator

     

  • PH.D-ANSVARLIG

    PH.D-ANSVARLIG

    Hvert institutt har en ph.d.-ansvarlig som inngår i instituttets ledelse.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Ph.d.-ansvarlig har faglig ansvar for å følge opp ph.d.-kandidatene ved instituttet, for sammensetningen av instituttets emneportefølje (ph.d.) og for spesialiseringens faglige helhet.

  • PH.D-KANDIDAT

    PH.D-KANDIDAT

    Ph.d.-kandidatene er representert i Utvalg for forskning og forskerutdanning

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Ph.d.-kandidatene forventes å rapportere årlig om egen framdrift m.m. til prorektor for forskning og til instituttene, og å delta aktivitet i ulike undersøkelser. 

  • STUDENT

    STUDENT

    Studentene er representert i NHHs styre, Utdanningsutvalget, referansegruppene og i ulike arbeidsgrupper. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Studentene forventes å delta i interne og nasjonale undersøkelser og evalueringer, gi løpende tilbakemelding om utdanningskvaliteten, og være representert i ulike fora dere utdanningskvalitetsrelaterte problemstillinger belyses og drøftes. 

Andre Fora

  • FAGLIG LEDERGUPPE

    FAGLIG LEDERGUPPE

    Faglig ledergruppe består av rektors ledergruppe og instituttlederne.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    I faglig ledergruppe tar høyskolens ledelse opp saker/temaer som er av strategisk, faglig, drifts- og budsjettmessig karakter. 

  • REKTORKAFFE

    REKTORKAFFE

    Rektoratet har jevnlig møter med representanter fra Kjernestyret (studentforeningens styre) og studentmedlemmene i NHHs styre. 

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Ved rektorkaffen utveksler man generell informasjon og diskuterer saker som studentene er opptatt av, samt saker som rektoratet ønsker å ta opp med studentene.

  • PROGRAMLEDERMØTER

    PROGRAMLEDERMØTER

    Programledermøtene er regelmessige møter mellom prorektor for utdanning, programlederne og representanter fra Seksjon for utdanningskvalitet.

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    I programledermøtene diskuteres saker som er relevant for fulltidsstudiene på bachelor og masternivå. 

  • ALLMØTER

    ALLMØTER

    Allmøte for alle ansatte ved NHH

    ANSVAR I KVALITETSARBEIDET

    Høyskolens ledelse inviterer jevnlig alle ansatte for å informere om pågående saker av bred allmenn interesse, samt nyheter fra sist styremøte.