Roller og ansvar i kvalitetsarbeidet
Roller, ansvar og mandat i det systematiske kvalitetsarbeidet ved NHH.
Styre og Utvalg
-
NHHs STYRE
NHHs STYRE
NHHs styre er høyskolens øverste styringsorgan. Styret har en ekstern styreleder, og rektor er sekretær for styret.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Styret har det overordnede ansvaret for at NHH driver et systematiske kvalitetsarbeid, og at dette er i henhold til krav og retningslinjer gitt av nasjonalt lovverk, NOKUT og internasjonale akkrediteringsorganer. Styret har et spesifikt ansvar i forbindelse med akkreditering, reakkreditering og nedleggelse av gradsgivende studieprogram.
-
UTDANNINGSUTVALGET
UTDANNINGSUTVALGET
Utdanningsutvalget er et rådgivende utvalg for prorektor for utdanning, og består av de undervisningsansvarlige ved instituttene, programlederne for fulltidsstudiene på bachelor- og masternivå, studentrepresentanter fra både Kjernestyret og Studentutvalget ved NHH, seksjonslederne i Studieadministrativ avdeling og andre representanter oppnevnt av leder.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Utvalget skal gi innspill og råd i strategiske og utdanningspolitiske saker knyttet til bachelor- og masterprogrammene.
-
UTVALG FOR FORSKNING OG FORSKERUTDANNING
UTVALG FOR FORSKNING OG FORSKERUTDANNING
Utvalg for forskning og forskerutdanning er et rådgivende utvalg for prorektor for forskning, og består av én representant fra hvert institutt, avdelingsleder for Forskningsadministrativ avdeling og to ph.d.-studenter.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Utvalget skal blant annet gi råd om forskerutdanningen, inkludert kvalitetstiltak, og bidra til at den til enhver tid er faglig og pedagogisk best mulig tilpasset nåværende og framtidige behov i forskning og samfunnet for øvrig.
-
NHHS ADVISORY BOARD
NHHS ADVISORY BOARD
NHH Advisory Board er et internasjonalt sammensatt, rådgivende organ for NHHs ledelse, og består av ledere fra næringslivet, offentlige institusjoner og akademia.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
NHH Advisory Board skal bidra med eksterne perspektiver på NHH og gi råd til rektor og rektors ledergruppe om strategiske problemstillinger for å sikre NHHs posisjon som en ledende internasjonal handelshøyskole.
-
Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA)
Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA)
NHHs Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) inngår i Kompetanseforum Vestland som er et samarbeidsorgan for kompetansearbeid i regionen.
Kompetanseforum Vestland består av representanter fra Universitet i Bergen, Høgskolen på Vestlandet, Norges Handelshøyskole, Fagskolen Vestland, Vestland fylkeskommune (leder), NHO, LO, KS, NAV og Helse Vest. -
NHHE FAGRÅD
NHHE FAGRÅD
NHHE Fagråd er et rådgivende utvalg for rektor.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Fagrådet skal bidra til at studietilbudene ved NHHE holder et høyt faglig nivå og sikre at de tilfredsstiller relevante lover, forskrifter, retningslinjer og krav gitt av KD, NOKUT og internasjonale akkrediteringsorganer.
-
LÆRINGSMILJØUTVALGET (LMU)
LÆRINGSMILJØUTVALGET (LMU)
Læringsmiljøutvalget er et rådgivende organ for NHHs styre når det gjelder studentenes fysiske og psykiske læringsmiljø, helse, trygghet og velferd.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Læringsmiljøutvalget skal bidra til at bestemmelsen i uhl § 4-3 om læringsmiljøet blir fulgt, og sikre studentenes medvirkning i prosesser som berører læringsmiljøet.
-
REFERANSEGRUPPER BACHELOR OG MASTER
REFERANSEGRUPPER BACHELOR OG MASTER
Programlederne for fulltidsstudiene på bachelor- og masternivå har hver sin referansegruppe. Sammensetningen er beskrevet i de respektive mandatene.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Referansegruppene er rådgivende organ for programlederne.
-
RÅDGIVENDE ORGAN FOR MRR
RÅDGIVENDE ORGAN FOR MRR
Organet er et rådgivende organ for programleder MRR, og består av ett medlem fra ledelsen i hvert av revisjonsfirmaene BDO, Deloitte, EY, KPMG og PwC. NHH er representert ved instituttleder for Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap og programleder MRR.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Organet skal bidra til at NHH når sitt mål om et attraktivt MRR-studium av høy faglig kvalitet som gir relevant kompetanse for utdanningen av statsautoriserte revisorer.
Mandat for rådgivende organ for MRR.
-
REFERANSEGRUPPER PROFILENE
REFERANSEGRUPPER PROFILENE
Profilkoordinatorene i MØA har hver sin referansegruppe. Den består av et utvalg representanter fra bredden i fagmiljøet ved NHH, minst én student og minst én representant fra arbeidslivet.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Referansegruppene er rådgivende organ for profilkoordinatorene.
-
AoL-KOMITEEN
AoL-KOMITEEN
AoL-komiteen koordinerer arbeidet med å etablere gode AoL-system for alle gradsgivende studieprogram. Komiteen ledes av prorektor for utdanning, og består av programledere, direktør NHHE og AoL-koordinator.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
AoL-systemene tester studentens oppnåelse av læringsutbytte på programnivå.
-
ANSETTELSESUTVALGET
ANSETTELSESUTVALGET
Ansettelsesutvalget fatter vedtak om tilsetting i vitenskapelige stillinger. Utvalget ledes av prorektor for fagressurser, og består av instituttlederne, én representant for midlertidig ansatte i undervisnings- og forskerstillinger, én representant for de tillitsvalgte og to studentrepresentanter.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Utvalget skal blant annet sikre de vitenskapeliges faglige og utdanningsfaglige (UH-pedagogiske og didaktiske) kompetanse.
-
PEDAGOGISK AKADEMI
PEDAGOGISK AKADEMI
Det pedagogiske akademiet består av NHHs meritterte undervisere og er en del av læringsinfrastrukturen ved NHH.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Det pedagogiske akademiet skal bidra til et godt læringsmiljø og kollegial undervisningskultur, gjennom å delta i det pedagogiske utviklingsarbeidet.
Personrolle
-
REKTOR
REKTOR
Rektor er høyskolens øverste faglige og administrative leder.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Rektor har det overordnede ansvaret for kvaliteten og kvalitetsarbeidet i utdanningene. Det operative ansvaret for bachelor- og masterprogrammene på fulltid er delegert til prorektor for utdanning, for ph.d.-programmet til prorektor for forskning, og for etter- og videreutdanningene til direktør NHHE.
-
PROREKTOR FOR UTDANNING
PROREKTOR FOR UTDANNING
Prorektor for utdanning inngår i rektors ledergruppe, er øverste leder for Studieadministrativ avdeling, leder av Utdanningsutvalget og faglig ansvarlig for bachelor- og masterprogrammene på fulltid.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Prorektor har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten for bachelor- og masterprogrammene på fulltid, og det overordnede ansvaret for programkvaliteten.
-
PROREKTOR FOR FORSKNING
PROREKTOR FOR FORSKNING
Prorektor for forskning inngår i rektors ledergruppe, er øverste leder for Forskningsadministrativ avdeling, leder av Utvalg for forskning og forskerutdanning, og programleder for ph.d.-programmet.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Prorektor har den faglige og administrative beslutningsmyndigheten for ph.d.-programmet, og det overordnede ansvar for programkvaliteten.
-
PROGRAMLEDER FOR BACHELOR- OG MASTERPROGRAMMENE PÅ FULLTID
PROGRAMLEDER FOR BACHELOR- OG MASTERPROGRAMMENE PÅ FULLTID
Programleder er studieprogrammets faglige leder og koordinator, har en egen referansegruppe, er med i programledermøtene og medlem av Utdanningsutvalget.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Programlederne har ansvar for at de respektive programmene holder et høyt faglig nivå, og at de tilfredsstiller relevante lover, forskrifter, retningslinjer og krav gitt av KD, NOKUT og internasjonale akkrediteringsorganer, og at bestemmelsene nedfelt i NHHs kvalitetssystem blir etterfulgt.
-
DIREKTØR NHHE
DIREKTØR NHHE
Direktør NHHE er øverste faglige leder for NHHs etter- og videreutdanningstilbud, NHH Executive (NHHE).
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Direktør NHHE har ansvar for at etter- og videreutdanningene holder et høyt faglig nivå, og at de tilfredsstiller relevante lover, forskrifter, retningslinjer og krav gitt av KD, NOKUT og internasjonale akkrediteringsorganer, og at bestemmelser nedfelt i NHHs kvalitetssystem blir etterfulgt.
-
INSTITUTTLEDER
INSTITUTTLEDER
Instituttleder er instituttets øverste faglige og administrative leder, og er leder av Instituttstyret.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Instituttleder er øverste ansvarlige for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og vurdering i de emnene instituttet leverer. Videre har instituttleder ansvar for å følge opp evalueringene og sørge for at nødvendige endringer blir gjennomført.
-
UNDERVISNINGSANSVARLIG
UNDERVISNINGSANSVARLIG
Hvert institutt har en undervisningsansvarlig som inngår i instituttledelsen og er medlem av Utdanningsutvalget.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Undervisningsansvarlige skal legge til rette for planlegging, gjennomføring og evaluering av de emnene instituttet har ansvaret for.
-
EMNEANSVARLIG
EMNEANSVARLIG
Hvert emne har en emneansvarlig.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Emneansvarlig har ansvar for innholdet og kvaliteten i emnet, herunder evaluering og kontinuerlig forbedring. Emneansvarlige har videre ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning og vurdering på en god og pedagogisk måte.
-
PROFILKOORDINATOR
PROFILKOORDINATOR
Alle profilene i MØA har en egen koordinator.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Profilkoordinator har ansvar for sammensetningen av profilens emneportefølje, samt profilens faglige helhet, indre sammenheng og progresjon.
-
PH.D-KOORDINATOR
PH.D-KOORDINATOR
Hvert institutt har en ph.d.-koordinator som inngår i instituttets ledelse.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Ph.d.-koordinator har faglig ansvar for å følge opp ph.d.-studentene ved instituttet, for sammensetningen av instituttets emneportefølje på ph.d.-nivå og for spesialiseringens faglige helhet.
-
PH.D-STUDENTER
PH.D-STUDENTER
Ph.d.-studentene er representert i Utvalg for forskning og forskerutdanning
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Ph.d.-studentene forventes å rapportere årlig om egen framdrift m.m. til prorektor for forskning og til instituttene, og å delta aktivitet i ulike undersøkelser.
-
STUDENT BACHELOR OG MASTER
STUDENT BACHELOR OG MASTER
Studentene er representert i NHHs styre, Læringsmiljøutvalget, Utdanningsutvalget, referansegruppene og i ulike arbeidsgrupper.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Studentene forventes å delta i interne og nasjonale undersøkelser og evalueringer, gi løpende tilbakemelding om utdanningskvaliteten, og være representert i ulike fora dere utdanningskvalitetsrelaterte problemstillinger belyses og drøftes.
Andre Fora
-
REKTORS LEDERGRUPPE
REKTORS LEDERGRUPPE
Rektors ledergruppe er øverste ledergruppe ved NHH, og består av rektor, prorektorene, direktør for organisasjon og virksomhetsstyring og direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.
-
FAGLIG LEDERGUPPE
FAGLIG LEDERGUPPE
Faglig ledergruppe består av rektors ledergruppe, direktør NHHE, avdelingsleder for Forskningsadministrativ avdeling og instituttlederne.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
I faglig ledergruppe tar høyskolens ledelse opp saker/temaer som er av strategisk, faglig, drifts- og budsjettmessig karakter.
-
REKTORKAFFE
REKTORKAFFE
Rektoratet har jevnlig møter med representanter fra Kjernestyret (studentforeningens styre) og studentmedlemmene i NHHs styre.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Ved rektorkaffen utveksler man generell informasjon og diskuterer saker som studentene er opptatt av, samt saker som rektoratet ønsker å ta opp med studentene.
-
PROGRAMLEDERMØTER
PROGRAMLEDERMØTER
Programledermøtene er regelmessige møter mellom prorektor for utdanning, programlederne for bachelor- og masterprogrammene på fulltid og representanter fra Seksjon for utdanningskvalitet.
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
I programledermøtene diskuteres saker som er relevant for fulltidsstudiene på bachelor og masternivå.
-
ALLMØTER
ALLMØTER
Allmøte for alle ansatte ved NHH
ANSVAR I KVALITETSARBEIDET
Høyskolens ledelse inviterer jevnlig alle ansatte for å informere om pågående saker av bred allmenn interesse, samt nyheter fra styremøtene.