Tise best på sosiale innovasjoner

Bilde av Tor W. Andreassen og Eirik Frøyland Rime som snakker med to personer. Foto: Siv Dolmen
– Det handler om å være genuin fra starten av – og at det skal gjennomsyre alle deler av organisasjonen, sier medgründer av Tise, Eirik Frøyland Rime (i midten i bildet til høyre). Han tok imot pris på årets Norsk innovasjonsindeks. Gjenbruksappen topper sosial innovasjonsindeks, og er inne på topp tre på de to andre indeksene. F.v.: NHH-professor Tor W. Andreassen. Foto: Siv Dolmen
NHH Av Ingrid Aarseth Johannessen

6. februar 2024 15:59

Tise best på sosiale innovasjoner

Gjenbruksappen Tise imponerer på Norsk innovasjonsindeks. – Veldig gøy og motiverende, sier medgründer Eirik Frøyland Rime.

Om Norsk innovasjonsindeks

Norsk innovasjonsindeks er utviklet ved NHH, og ble lansert i 2016. Den er tatt i bruk i snart 10 land, og flere land i Asia viser interesse. Dette måler indeksene:

 

  • Kommersiell innovasjonsindeks måler kundenes totale vurdering av virksomhetens innovasjonsevne.
  • Sosial innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens innovasjoner innen sosiale og samfunnsmessige områder.
  • Digital innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens digitale innovasjoner i kundefronten.

Mandag 5. februar ble resultatene fra Norsk innovasjonsindeks 2023 presentert på NHHs campus i Oslo. Indeksen måler hvor innovative norske selskaper er – sett fra kundenes perspektiv.

Norsk innovasjonsindeks skiller mellom tre indekser. I år, som i fjor, er det elbilgiganten Tesla som topper kommersiell innovasjonsindeks. De troner også øverst på digital innovasjonsindeks, og rykker dermed frem tre plasser fra i fjor.

Topplasseringen på sosial innovasjonsindeks går derimot ikke til Tesla i år – der er det Tise som regjerer. Gjenbruksappen er blant topp tre på alle indeksene.

Se alle resultatene

Tor W. Andreassen er NHH-professor og leder av Norsk innovasjonsindeks. Dette mener han er grunnen til at Tise utmerker seg:

– De har en god forretningsmodell, stor tilgang på kundedata og AI i ryggmargen. Samtidig har de en appløsning som mange liker – og har fått til det som ofte er vanskelig; få innpass hos de unge, sier han.

All foto: Siv Dolmen

– Må være genuin

Gjenbruksappen Tise er en plattform for kjøp og salg av primært brukte klær. De har over 2.5 millioner brukere, og over 150 000 daglige brukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selv om appen er svært populær, har den gått med underskudd de siste årene.

NTNU-gründerne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss etablerte selskapet i 2014 med mål om å hamle opp med kleskjedenes «fast fashion». I 2016 gikk gjenbrukspåvirkeren Jenny Skavlan inn på eiersiden som investor og kreativ leder.

Dette sier Rime om resultatene på Norsk innovasjonsindeks:

– Veldig gøy og motiverende!

Han mener at indre engasjement forklarer noe av populariteten til Tise: 

– Det handler om å være genuin fra starten av – og at det skal gjennomsyre alle deler av organisasjonen. Det er viktig å rekruttere riktige personer til riktige stillinger. 

I en kommentar i Dagens Næringsliv, skriver Regine Stokstad at gjenbruksappene gjør det motsatte av hensikten; de opprettholder fast fashion-syklusen. Hun påpeker at det ofte er nye klær som selges og at kjøp av brukte klær ikke har påvirket kjøpemønsteret vårt. 

–  Ja, det er en utfordring, men vi opplever at det gjelder et begrenset antall av brukerne våre. Vi mener at gjenbruk først og fremst reduserer forbruket, sier Eirik Frøyland Rime.

«Skoda-kunder» jubler for Tesla

Tesla har på sin side fått mye omtale i media i det siste, blant annet for brudd på arbeidsmiljøloven og forsinkelser av deler fra Kina.

– Hva er grunnen til at Tesla gjør det svært godt på alle tre indeksene?

– En mulig forklaring er utviklingen av Tesla 3 og Y, samt en vesentlig prisreduksjon. Dette har i sum bidratt til at Tesla har tiltrukket seg kunder fra «billigere» segmenter, som nå for første gang opplever en komfort og teknologi som før var forbeholdt de dyre bilene. 

– Kundene liker enkelt og greit innovasjonene i bilen og de liker de digitale løsningene. Skoda-kundene har nå blitt Tesla-frelst, sier Andreassen.

– Være best for verden

«La oss ikke glemme S-en i ESG», var tema på innlegget til administrerende direktør Bjørn Kjærand Haugland i Skift – Næringslivets klimaledere. Han snakket blant annet om at de unge nå er mindre opptatt av klimaet enn tidligere, og at mange føler seg motløse fordi de opplever at politikerne ikke «gjør nok».

– Vi må mobilisere – og det krever klimapolitikk som folk forstår. Vi må integrere bærekraft i alt vi gjør. Det skal ikke bare være noe som bærekraftssjefen er opptatt av; det må eies av ledelsen.

Klimabarometeret for 2023 viser at klimaengasjementet faller i alle aldersgrupper. For ungdom var det på topp i 2019. 

Haugland kom med klar en oppfordring til NHH-studentene, der mange er fremtidens ledere:

– Vi lærer studentene å være best i verden, men det aller viktigste er å være best for verden.