BaneNor - Evig eies kun det tapte

dovrebanen, BaneNOR
Dersom man kan lære av historien, kan neste prediksjon være at BaneNOR kommer til å skifte navn - igjen. Årsaken kan være at det er billigere å skifte navn og logo enn å ansiktsløfte det gamle navnet gjennom fremragende leveranser, skriver Tor W. Andreassen i Dagens Perspektiv. Foto: Dovrebanen (Leif J. Olestad, BaneNOR)
Kronikk

24. januar 2023 11:25

BaneNor - Evig eies kun det tapte

BaneNOR er bekymret for noe de har for mye av - et dårlig renommé eller merkenavn og kostnadene forbundet med det, ifølge DN. Det er ikke det eneste ledelsen burde bekymre seg over.

I et effektivt marked med reelle alternativer, ville selskapet, med dagens ledelse og prestasjoner, vært konkurs.

AI, hjerne. Foto: pxhere.com

AI, AI, AI, for en fremtid!

For et lite og åpent høykostland som Norge må vi bruke kunstig intelligens (AI) til å skape vekst og produsere nye ting, fremfor å gjøre hva vi allerede gjør med færre ansatte, skriver professor Tor W. Andreassen.

Situasjonen minner meg om konklusjonen i en artikkel om kundetilfredshet fra 1994: «Tilfredse kunder tenderer til å være lojale, men lojale kunder trenger ikke være tilfredse.» BaneNORs kunder er misfornøyde, men lojale fordi alternativene ikke er særlige attraktive eller reelle.

Flukten fra fortiden

Selskaper som har vært knyttet til en serie av negative hendelser, har ofte valgt å omdøpe seg. Hete noe annet.

Etter en rekke problemer ble Expert omdøpt til Power. Av samme grunn ble UPC Norge til Get. La oss ikke glemme hvorfor NSB ble til Vy, eller Facebook ble til Meta. Felles er flukten fra fortiden. En ny start. En nullstilling.

NHH

Invester tungt i humankapitalen

Det er mer fremtidsrettet å investere i humankapitalen enn å bevare nåværende bedrifter og jobbe med strømsubsidier, skriver professor Tor W. Andreassen i Finansavisen.
Patagonia (flickr, ajay_suresh)

Patagonia - et selskap å lære av!

Evig eies kun et dårlig rykte. Men det gjør de gode ryktene også, skriver NHH-professor Tor Wallin Andreassen i Dagens Perspektiv.

Allerede ved fødselen i 2016 var det bråk rundt BaneNOR. Aftenposten rapporterte at fem personer i rådgivningsselskapet Scandinavian Design Group, i tillegg til en intern gruppe på seks personer, brukte fem uker på å utvikle den nye logoen til den nette pris av en halv million. Jernbaneinfrastrukturforetaket skulle nå hete BaneNOR SF. Språkrådet var ikke imponert.

Målet for det «nye» selskapet skulle være å bidra til effektivisering - blant annet gjennom et sikkert og pålitelig transportsystem. Historien har vist noe annet.

Kommer til å skifte navn - igjen

Dersom man kan lære av historien, kan neste prediksjon være at BaneNOR kommer til å skifte navn - igjen. Årsaken kan være at det er billigere å skifte navn og logo enn å ansiktsløfte det gamle navnet gjennom fremragende leveranser.

vindmøller, av Willi Heidelbach

Bærekraft bør være en integrert del av innovasjonsstrategien

Bedrifter som benytter digitale innovasjoner til å utvikle og iverksette bærekraftsinnovasjoner, lykkes bedre og er mer innovative, i kundenes øyne, enn bedrifter som kun prioriterer enten bærekraft eller digitalisering.

En slik løsning, uten skifte av ledelse, ville være som å sette leppestift på en Bulldog. Det blir ikke penere eller bedre.

Innlegget var først publisert i Dagens Perspektiv 19. januar 2023.