Telenor gjør byks på innovasjonsindeks

Telenorsjef Sigve Brekke
Telenorsjef Sigve Brekke har grunn til å smile. Kundene mener at selskapet har gjort smarte grep i 2018, og telegiganten fosser frem på årets innovasjonsindeks. Foto: Telenor.
NHH Av Sigrid Grøm Bakken

6. mars 2019 09:15

Telenor gjør byks på innovasjonsindeks

IKEA er for tredje året på rad Norges mest innovative selskap, viser fersk innovasjonsindeks fra NHH. Telegiganten Telenor fosser frem på rangeringen, mens konkurrenten Telia har størst tilbakefall.

Topp 10

10 på topp «Norsk innovasjonsindeks»

  1. IKEA
  2. Sbanken
  3. Toyota
  4. Onecall
  5. Zalando
  6. Norwegian
  7. Komplett
  8. Telenor
  9. Stormberg
  10. Nordic Choice

10 på topp «Sosial innovasjonsindeks»

  1. Toyota
  2. Stormberg
  3. IKEA
  4. Nordic Choice
  5. Tine
  6. Q-meieriene
  7. Sbanken
  8. Flytoget
  9. Thon
  10. Telenor

Sammenlignet med fjorårets rangering, tar Telenor igjen det tapte og er nå inne på topp ti listen over landets mest innovative selskaper – de blir i år rangert som nr. 8. Selskapet er blant aktørene som går mest frem på årets måling.

Konkurrenten Telia har imidlertid størst tilbakegang. Selskapet var i fjor nr. 9 på listen, men har nå gått kraftig tilbake – i årets indeks er de rangert som nr. 29.

– Vår forskning viser at vellykkede kunderettede innovasjoner har tre kjennetegn: de er synlige, løser et behov for kunden og skaper positive følelser. Telenor har klart å vise dette i to reklamekampanjer i 2018 – begge rettet mot konsummarkedet, sier NHH-professor og leder for Center for Service Innovation (CSI), Tor W. Andreassen.

 – Telias dårlige resultat skyldes at få eller ingen vet hva de har gjort av innovasjoner i 2018. Enten har de ikke gjort noe, eller så er ikke tiltakene kommunisert eller blitt lagt merke til av markedet, sier han.

Se alle resultater her.

Kundene er dommerne

Norsk innovasjonsindeks er utviklet av Senter for tjenesteinnovasjon ved NHH. Selskapenes dom blir avgjort av kundene. Gjennom et spørreskjema blir de spurt om å vurdere bedriftenes innovasjonsevne, deres attraktivitet i forhold til konkurrentene og kundenes lojalitet overfor bedriftene. 76 bedrifter fra 20 ulike bransjer er med i årets rangering.

IKEA topper listen for tredje året på rad. Topplasseringen har sammenheng med at varehuset kontinuerlig fornyer seg med nye varer, utstillinger og teknologi.

– IKEA er i en egen klasse på denne rangeringen. De vektlegger i stor grad kunden og evner stadig å imøtekomme deres behov. Samtidig er de kreative, og dette inspirerer kunden. Grepene de gjør, legges merke til, og dette reflekteres i deres plassering på denne indeksen og i tilsvarende måling i USA. Der oppnår varehuset henholdsvis 3. plass, bak Apple og Amazon, sier Andreassen.

Andreassen understreker at norske bedrifter er vesentlig dyktigere til å utvikle og forbedre kvaliteten på eksisterende varer og tjenester, enn de er til å skape nye og innovative tjenester. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig, dersom de har ambisjoner om å vokse.

NHH-professor Tor W. Andreassen har eksportert Norsk Innovasjonsindeks til Sverige og USA. IKEA, Sbanken og Toyota topper årets måling.
Nytt av året er en måling av bedrifters sosiale innovasjonsevne. Toyota topper listen på denne rangeringen. - I over 20 år har selskapet bygd en merkevare rundt grønn teknologi, og er følgelig et godt eksempel på en innovatør som gagner samfunnet og verden, sier NHH-professor Tor W. Andreassen. Foto: Odd Mehus og Pexels

Norsk Innovasjonsindeks

  • Norsk Innovasjonsindeks (NII) ved Norges Handelshøyskole er den første nasjonale målingen av bedrifters innovasjonsevne hvor kundene er dommere. En høy score på denne indeksen betyr at kundene oppfatter bedriften som innovativ og markedsdrivende.
  • Indeksen ble lansert i 2016.
  • Dekker 76 bedrifter i 20 bransjer (i 2018).
  • Bedriftene er valgt ut med hensyn til husholdningsutgifter og markedsandel.
  • Målingen baserer seg på over 24.000 responser fra et nasjonalt representativt utvalg av omtrent 1000 kunder av de selekterte bedriftene.
  • Dataene samles inn via en rullerende undersøkelse i løpet av året.
  • Tilnærmingen er nå tatt i bruk også i USA og Sverige.

Toyota best på sosial innovasjon

Det er tredje gang undersøkelsen gjennomføres. Nytt av årets indeks er en måling av bedriftenes sosiale innovasjonsevne – hvorvidt bedriften klarer å skape løsninger på miljømessige og sosiale problemer i samfunnet. Bilselskapet Toyota er her rangert som nummer en, og nummer to på listen er klesmerket Stormberg.

– Toyota var blant de første bilprodusentene som tok det grønne initiativet på alvor med sin Prius-modell. I over 20 år har selskapet bygd en merkevare rundt grønn teknologi, og er følgelig et godt eksempel på en innovatør som gagner samfunnet og verden.

– Stormberg har bygget sin merkevare rundt samfunnsansvar, ved blant annet å ansette folk som har falt utenfor. Toyota og Stormberg er fremtidsrettede bedrifter som dyrker trippel bunnlinje: mennesker, miljø og overskudd, sier NHH-professoren.

 

Les også:

Tre råd for økt innovasjonskraft

Norske bedrifter er vesentlig dyktigere til å utvikle og forbedre kvaliteten på eksisterende varer og tjenester, enn de er til å skape nye og innovative tjenester.