Fikk flere Jobbintervjuer etter Innovasjonsskole i USA

NHH-student Ingvild Kvinnsland.
FIKK 30 STUDIEPOENG: NHH-student Ingvild Kvinnsland reiste til California for å gå Innovation School. Det ga henne 30 studiepoeng. Foto: Sigrid Grøm Bakken/NHH
NHH Av Sigrid Grøm Bakken

11. oktober 2018 10:04

Fikk flere Jobbintervjuer etter Innovasjonsskole i USA

På Innovasjon School i California lærte Ingvild Kvinnsland teknikker for innovasjon og nyskaping. – Det gjør henne attraktiv på jobbmarkedet, sier NHH-forsker.

NHH-studenter Ingvild Kvinnsland og Elsa Holten.
UNIK JOBBERFARING: Ingvild Kvinnsland og Elsa Holten fikk testet teori i praksis. – Det er da du innser hva som er lettere å gjennomføre i praksis, sier Holten. Foto: Sigrid G. Bakken/NHH

– Jeg ønsker å jobbe et sted hvor jeg kan utfordre etablerte praksiser og komme med forslag til nye løsninger som kan skape verdi, sier NHH-student Ingvild Kvinnsland.

Hun har nettopp kommet tilbake til Bergen etter en uke i Oslo. Der hadde hun tre jobbintervjuer til fast stilling i offentlig sektor og i konsulentselskaper.

Erfaringen hennes fra Innovation school ved University of California i sommer, gjør at hun skiller seg ut i søknadsbunken.

– Flere selskaper har behov for kompetanse på hvordan de kan iverksette innovasjonsprosesser hos kunder, og jeg tror innovasjonsskolen kan være relevant i den sammenheng, sier hun.

– Flere av arbeidsgiverne jeg snakket med, har poengtert at erfaringen derfra, i kombinasjon med mastergraden min fra NHH, har vært utslagsgivende for at jeg har fått innkallelse til intervju, så får vi se hvilken jobb jeg får til slutt, sier 24-åringen.

Vil du søke? Les mer HER

Trenger innovasjonskompetanse

Leder for innovasjonsskolen, førsteamanuensis Tor Askild Aase Johannessen sier at næringslivet etterspør personer som kan lede innovasjon- og endringsprosesser.

– Tall fra norsk innovasjonsindeks viser at det er store sprik i innovasjonsevnen til norske virksomheter, og enkelte virksomheter oppfattes som lite innovative. Dette kan være problematisk, da det påvirker deres konkurranseevne. Disse må derfor evne å fornye seg, sier han.

Han mener innovasjonsskolen gjør studentene relevante for arbeidslivet.

– De blir attraktive for arbeidsgivere, da de lærer å tenke strategisk rundt bedrifters innovasjonsprosesser og kan lede disse på en vellykket måte, sier han.

Sendt til California for å presentere gründeridé

Nathan J. Etefa utviklet en mobilapplikasjon da han var på utveksling. Han mener den kan bidra til å løse Portugals problemer med svart økonomi og forsøpling.

Utviklet fremtidens by

innovation school

  • Innovation School er et samarbeid mellom NHH og University of California, Berkeley.
  • Programmet ble for første gang tilbudt NHH-studenter sommeren 2017.
  • Programmet går over 10 uker og gir 30 studiepoeng.
  • I fjor hadde programmet 75 søkere til 40 plasser. Dette er en økning på 17 personer fra året før. 
  • I år er søknadsfristen for innovasjonsskolen 15. oktober.

Innovasjonsskolen varer i ti uker og foregår hovedsakelig i verdens sentrum for innovasjon og teknologiutvikling - Silicon Valley. En dag i uken er satt av til undervisning og ellers er studentene i praksis i en bedrift.

– Jeg jobbet for borgermesteren i Berkeley og så på muligheter for hvordan byen kan bli mer bærekraftig og teknologidrevet. Det innebar at jeg måtte vurdere ulike investerings- og finansieringsalternativer og legge planer for hvordan lokalmiljøet skulle inkluderes, sier Kvinnsland.

Medstudent Elsa Holten deltok også på innovasjonsskolen og jobbet for et voksende gründerselskap. Hun ble inspirert til å starte sitt eget selskap.

– På skolen lærte vi teknikker for nyskaping, og vi fikk innsikt i hva som kreves for å organisere og lede innovasjonsarbeid, sier hun.

– Programmet er nyttig, fordi du får mulighet til å teste ut teorien du lærer i praksis. Det er da du innser hva som er lettere å gjennomføre på papir enn i praksis, sier Holten.