Faglig informasjon

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagmoduler for EMBA med spesialisering i strategisk ledelse

  • Mål for studiet

    Mål for studiet

    EMBA kobler økonomi, strategi, ledelse og utvikling av lederskap

    Gjennom fire samlingsbaserte moduler og en masteroppgave, bygger du solid kompetanse innen strategi, regnskap, finans og styring.

    Gjennom studiet arbeider du med faktiske problemstillinger, og lærer hvordan ulike styringsverktøy og analyser kan benyttes strategisk for å skape verdier.

    Faglig innhold

    • Modul 1: Det store bildet – konkurranse og økonomisk vekst
      Hvordan påvirker globale og makroøkonomiske endringer konkurransesituasjonen og verdiskaping?
    • Modul 2: Kunde, bruker og produktmarkedsforståelse
      Hvordan forstå kunder og brukere, og hvordan påvirker det strategiske beslutninger i produktmarkedet?
    • Modul 3: Kilder til konkurransefortrinn
      Hvordan identifisere, utvikle og bevare varige konkurransefortrinn i virksomheten?
    • Modul 4: Strategisk gjennomføring og ledelse
      Hvordan lede og organisere for implementering av strategi i praksis, både i virksomheter og konsern?

    Digitale samlinger   

    Hver modul er supplert med ett online-spor som støtter opp om de faglige temaene:

    • Økonomi for ikke-økonomer
      Grunnleggende mikroøkonomi
    • Forskningsmetode for ledere
      Kvalitativ og kvantitativ metode for strategi og ledelse
    • Regnskaps- og lønnsomhetsanalyser
      Hvordan vurdere virksomhetens økonomiske stilling
    • Verdsettelse og corporate finance
      Innføring i regnskapsbasert verdsettelse
  • Vurdering

    Vurdering

    Vurdering

    Gjennom studiet blir studentene vurdert gjennom en kombinasjon av hjemmeeksamener, semesteroppgaver, refleksjonsnotater og fagfellevurdering. Det benyttes både individuelle og gruppebaserte vurderingsformer, med karakterer etter ordinær skala (A–F) og/eller bestått/ikke bestått.

    Som en integrert del av EMBA studiet skal det skives en gruppebasert masteroppgave.  Masteroppgaven har et omfang på 30 studiepoeng. Masteroppgaven gir trening i å bruke teori og metode på praktiske lederutfordringer og gir mulighet til fordypning i relevante problemstillinger fra egen virksomhet eller bransje.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

    Kunnskap

    • inngående kunnskap om sentrale tema innen fagområdene strategi, innovasjon, markedsføring, ledelse, organisering, regnskap, finans og samfunnsøkonomi (mikro- og makroøkonomi).
    • spesialisert innsikt i strategisk analyse av virksomheter og de omgivelser og markeder disse opererer i, og dyp forståelse for betydningen dette har for virksomhetens verdiskaping.
    • kunnskap om hvordan teknologi, innovasjon og globalisering kan påvirkes i mindre nystartede organisasjoner og større etablerte virksomheter.
    • kunnskap om hvordan målsetninger om etisk adferd og bærekraftig utvikling kan inngå som en naturlig del av strategiske og økonomiske analyser, samt virksomhetens styringssystem (herunder risikostyring).

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
    • anvende forskningsbaserte strategi- og ledelsesteorier og verktøy i praktisk og teoretisk problemløsning innenfor ulike virksomheter.
    • gjennomføre selvstendige strategi- og ledelsesprosjekter i tråd med gjeldende faglige og etiske normer.

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • har en god forståelse av grunnleggende mekanismer og verktøy, slik at kunnskapen og ferdighetene også kan anvendes på nye problemstillinger i en digital tid.
    • kan reflektere rundt etiske problemstillinger og bærekraft i egen virksomhet.
    • kan formidle omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk som er naturlig innenfor fagområdet.
    • kan diskutere faglige problemstillinger og analyser med spesialister og med allmennheten.
    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.