Faglig informasjon EMBA
Mål, læringsutbytte, organisering, vurderingsform, opptakskrav og læringsform for EMBA med spesialisering i strategisk ledelse.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
EMBA kobler økonomi, strategi, ledelse og utvikling av lederskap
Spesialiseringen er et unikt tverrfaglig studium som gir en aktuell og fremtidsrettet lederutdanning. Gjennom bruk av problembasert læring skal studiet gi kunnskap om hvordan vi kan analysere og forstå verdiskapingen i virksomheter, og gjennom beslutninger, styring og ledelse bidra til økt bærekraftig verdiskaping.
Studiet skal gi studentene
- ulike perspektiver på fagområder innenfor strategi, økonomi, innovasjon og ledelse, som kan bidra til bedre beslutninger og utvikling av egen virksomhet. I studiet integreres teori og praktisk anvendelse, samtidig som deltakerne arbeider med aktuelle problemstillinger fra egen virksomhet.
- aktuell forskningsbasert kunnskap om strategisk ledelse i et bredt perspektiv. Mange virksomheter befinner seg i en stadig skiftende og ofte internasjonal konkurransesituasjon, og det derfor er nødvendig med en helhetlig forståelse for å møte utfordringer og skape og utnytte muligheter.
- evnen til å belyse forhold som hjelper virksomheter til å utvikle og mobilisere ressurser på en måte som gir varige konkurransefortrinn.
- mulighet til å bygge nettverk for læring og videreutvikling både i og utenfor undervisningssituasjonen.
- mulighet til å utvikle eget lederskap gjennom personlig, profesjonell utvikling.
Moduler
Modul 1 Det store bildet – konkurranse og økonomisk vekst: Hvordan påvirker endringer i de eksterne omgivelsene konkurranse og konkurransefortrinn?
Modul 2 Kunde, bruker og produktmarkedsforståelse: Hvordan forstå kunder & brukere, og hvordan påvirker dette produktmarkedsbeslutninger?
Modul 3 Kilder til konkurransefortrinn: Hvordan kan virksomheter identifisere, bygge og bevare varige kilder til konkurransefortrinn?
Modul 4 Det integrerte bildet i strategisk ledelse: Hvordan lede, organisere og iverksette strategisk endring i virksomheter og konsern?
Online 1 Økonomi for ikke-økonomer: Introduksjon til mikroøkonomi
Online 2 Forskningsmetode for ledere: Forskningsspørsmål, forskningsdesign, kvantitativ og kvalitativ metode
Online 3 Regnskaps- og lønnsomhetsanalyser: Hvordan vurdere en virksomhets økonomiske stilling ved å analysere regnskapene
Online 4 Verdsettelse og corporate finance: Ulike former for regnskapsmessig verdsettelse
-
Målgruppe
Målgruppe
Studiet retter seg mot personer som allerede har ledererfaring, og mot de som har ambisjoner om å bli ledere. Studiet gir bred og oppdatert kompetanse, på et høyt faglig nivå, for å arbeide som rådgivere, mellomledere, toppledere eller styreledere/-medlemmer i privat næringsliv og offentlig forvaltning.
-
Vurdering
Vurdering
Gjennom studiet blir studentene vurdert gjennom en kombinasjon av hjemmeeksamener, semesteroppgaver, refleksjonsnotater og fagfellevurdering. Det benyttes både individuelle og gruppebaserte vurderingsformer, med karakterer etter ordinær skala (A–F) og/eller bestått/ikke bestått.
EMBA masteroppgave (Capstone Project)
Som en integrert del av EMBA-programmet inngår et selvstendig skriftlig arbeid på 30 studiepoeng. Det selvstendige arbeidet skal vise forståelse, refleksjon og modning og skrives med faglig veiledning.
Masteroppgaven er et større avsluttende arbeid som kan ta utgangspunkt i tema fra alle moduler. Den skal fungere som et integrerende element og som trening i å anvende kunnskap fra studiet i forsknings- og konsulentprosjekter.
Det er naturlig å trekke inn problemstillinger fra studentenes arbeidssteder eller fra andre virksomheter som studentene fatter interesse for.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- inngående kunnskap om sentrale tema innen fagområdene strategi, innovasjon, markedsføring, ledelse, organisering, regnskap, finans, bærekraft og samfunnsøkonomi (mikro- og makroøkonomi).
- spesialisert innsikt i strategisk analyse av virksomheter og de omgivelser og markeder disse opererer i, og dyp forståelse for betydningen dette har for virksomhetens verdiskaping.
- kunnskap om hvordan teknologi, innovasjon og globalisering kan påvirkes i mindre nystartede organisasjoner og større etablerte virksomheter.
- kunnskap om hvordan målsetninger om etisk adferd og bærekraftig utvikling kan inngå som en naturlig del av strategiske og økonomiske analyser, samt virksomhetens styringssystem (herunder risikostyring).
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
- anvende forskningsbaserte strategi- og ledelsesteorier og verktøy i praktisk og teoretisk problemløsning innenfor ulike virksomheter.
- gjennomføre selvstendige strategi- og ledelsesprosjekter i tråd med gjeldende faglige og etiske normer.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har en god forståelse av grunnleggende mekanismer og verktøy, slik at kunnskapen og ferdighetene også kan anvendes på relevante og nye problemstillinger i en digital tid.
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger og bærekraft i egen virksomhet.
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk som er relevant innenfor fagområdet.
- kan diskutere faglige problemstillinger og analyser med spesialister og med allmennheten.
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
-
Organisering og gjennomføring
Organisering og gjennomføring
Executive MBA med spesialisering i økonomisk styring og ledelse er et deltidsstudium over to år. Studiet er tilrettelagt for deg som har lederansvar og ønsker faglig utvikling parallelt med jobb.
Omfang: 90 studiepoeng
Språk: Norsk (undervisning på engelsk vil forekomme)
Studiesteder: Oslo, enkelte samlinger i Bergen. -
Studiesamlinger og læringsformer
Studiesamlinger og læringsformer
- 17 fysiske samlinger – à tre dager
- 12 digitale møter
- 2 internasjonale studieturer – til samarbeidende toppinstitusjoner (3–5 dager hver)
Undervisningen veksler mellom forelesninger, casearbeid og refleksjonsoppgaver. Deltakelse på studiesamlinger og studieturer er obligatorisk.
Programleder følger kullet gjennom hele studieløpet og sikrer faglig og pedagogisk kontinuitet.