Faglig informasjon

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagmoduler for EMBA med spesialisering i økonomisk styring og ledelse.

  • Mål for studiet

    Mål for studiet

    EMBA kobler økonomi, strategi, ledelse og utvikling av lederskap

    Gjennom fire samlingsbaserte moduler og en masteroppgave, bygger du solid kompetanse innen strategi, regnskap, finans og styring, og lærer hvordan du kobler økonomiske analyser til operativ og strategisk ledelse.

    Gjennom studiet arbeider du med faktiske problemstillinger, og lærer hvordan ulike styringsverktøy og analyser kan benyttes strategisk for å skape verdier.

    Faglig innhold

    Studiet er organisert i fire moduler og en avsluttende masteroppgave.
    Hver modul har et tydelig faglig fokus:

    • Modul 1: Strategisk lønnsomhetsanalyse og kundeorientering
      Hvordan skape og måle verdier i produkt- og kundedimensjonen?
    • Modul 2: Strategi, styring og regnskap
      Hvordan styrke verdiskapingen i forretningsområder gjennom styringssystemer og regnskapsforståelse?
    • Modul 3: Innovasjon og endring
      Hvordan kan innovasjon, investeringer og endringsledelse bidra til bærekraftig vekst?
    • Modul 4: Finans og ledelse
      Hvordan kan virksomheter verdsettes og styres helhetlig i en tid med store krav til lønnsomhet og ansvarlighet?

    Digitale samlinger

    Hver modul er supplert med ett online-spor som støtter opp om de faglige temaene.

  • Vurdering

    Vurdering

    Vurdering

    Gjennom studiet blir studentene vurdert gjennom en kombinasjon av hjemmeeksamener, semesteroppgaver og refleksjonsnotater. Det benyttes både individuelle og gruppebaserte vurderingsformer, med karakterer etter ordinær skala (A–F) og/eller bestått/ikke bestått.

    Som en integrert del av EMBA studiet skal det skives en gruppebasert masteroppgave.  Masteroppgaven har et omfang på 30 studiepoeng. Masteroppgaven gir trening i å bruke teori og metode på praktiske lederutfordringer og gir mulighet til fordypning i relevante problemstillinger fra egen virksomhet eller bransje.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • inngående kunnskap om sentrale tema innen fagområdene strategi, innovasjon, markedsføring, ledelse, organisering, regnskap, finans og samfunnsøkonomi (mikro- og makroøkonomi).
    • spesialisert innsikt i økonomistyring og hvordan ulike økonomistyringsverktøy kan bidra til utvikling av og iverksetting av strategier og planer, herunder å forholde seg aktivt til den risikoen som tas og å utnytte mulighetene som informasjonssystemer gir.
    • kunnskap om hvordan teknologi, innovasjon og globalisering kan påvirkes i mindre nystartede organisasjoner og større etablerte virksomheter.
    • kunnskap om hvordan målsetninger om etisk adferd og bærekraftig utvikling kan inngå som en naturlig del av strategiske og økonomiske analyser, samt virksomhetens styringssystem (herunder risikostyring).

     Ferdigheter

    Kandidaten kan  

    • bruke avanserte metoder for å analysere lønnsomheten til produkter, kunder, forretnings­modeller, avdelinger og virksomheter.
    • analysere virksomheters komparative fortrinn, og hvordan disse kan utvikles og styrkes.
    • bruke avanserte analyseverktøy for å ta bedre beslutninger, herunder analyser av kostnader, kundelønnsomhet, strategiske alternativer, regnskaper, prosjekter, finansielle investeringer og verdien av bedrifter.
    • anvende sine kunnskaper om ledelse i aktuelle ledelsessituasjoner (for eksempel ledelse av team, endringer og forhandlinger i ulike kulturelle settinger).
    • forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
    • utrede ulike problemstillinger i forsknings- og konsulentprosjekter, ved bruk av anerkjente kvantitative og ikke-kvantitative metoder.

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • har en god forståelse av grunnleggende mekanismer og verktøy, slik at kunnskapen og ferdighetene også kan anvendes på nye problemstillinger i en digital tid.
    • kan reflektere rundt etiske problemstillinger og bærekraft i egen virksomhet.
    • kan formidle omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk som er naturlig innenfor fagområdet.
    • kan diskutere faglige problemstillinger og analyser med spesialister og med allmennheten.
    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.