Bærekraft må drives frem av lønnsomhet

Anna Silje Oanæs Andersen. Privat foto
Det blir mye båt i sommer, etter at Anna Silje Oanæs Andersen valgte å bli kaptein på egen skute. Privat foto
Av Ove Sjøstrøm

29. juni 2023 13:07

Bærekraft må drives frem av lønnsomhet

Det handler mye om innovasjon og lønnsom bærekraft for tiden for Anna Silje Oanæs Andersen i Capgemini Invent. I sommer er hun også kaptein på egen skute.

Anbefalt

Fagbok: «Grow the Pie» av Alex Edmans.

– Det som er spennende med bøker som «Grow the Pie», er at den sier du må finne en måte å krysse av for både purpose og profitt. Skal du lykkes med bærekraft fremover, er dette en grunnleggende god tanke.

Skjønnlitteratur: Alt av Jo Nesbø

– Jeg har fått dilla på lydbøker. Så nå har jeg Nesbø i øret til alle døgnets tider.

Podcast: «Bærekraftseventyr» med Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen.

– De har alltid en eller annen gjest på lur som gjør noe spennende og praktisk innen bærekraft.

Sommermat: Grillmat

– Dette er så godt at jeg nesten kan spise det uten tilbehør!

Ferie: Frankrike

– Her er det delingsøkonomi i praksis. Jeg har kjøpt en leilighet i Frankrike sammen med min søster. Jeg drar dit i juli. Inntil da nytes vår og sommer ved sjøen.

– Etter 25 år på kundesiden, er jeg blitt rådgiver. Det er inspirerende å kunne bidra til andres vekst og omstilling, og jeg er glad for å være tilbake i energisektoren, sier Anna Silje Oanæs Andersen, Director i Energy and Sustainability i Capgemini Invent.

– Hva jobber du med nå?

– Jeg arbeider i grensesnittet mellom energi, teknologi og innovasjon. Vannkraften, vår evigunge energikilde, er selvfølgelig sentral i diskusjonene.

– Hvordan kan vi forbedre effektiviteten av vannkraften? Hvordan kan vi bygge vindmøller til havs som er lønnsomme? Hvordan kan vi utnytte data og teknologi for å produsere mer fornybar energi og bedre utnytte kapasiteten i strømnettet?

Utnytte ressursene bedre

Andersen peker på den helt sentrale rollen energisektoren vil spille i det grønne skiftet.

– Det er interessant å observere hvordan store selskaper tilpasser seg og bidrar til dette skiftet. Vi trenger mer fornybar energi, og vi trenger det raskt. Og vi trenger flere bedrifter som tar ansvar i det grønne skiftet, som gjerne tar en ledende rolle i et bærekraftig økosystem hvor tett samarbeid er nødvendig.

Det handler ikke bare om flere kraftlinjer og utbygging av mer vannkraft, ifølge Andersen.

– Vi må først og fremst utnytte teknologi, data og innovasjon for å gjøre mer med de ressursene vi allerede har, snarere enn bare å bygge mer, sier hun.

– En spesielt interessant utvikling ser vi innenfor hybridløsninger, der for eksempel solenergi og vannkraft kan kombineres. Vi kan bruke solen når den er tilgjengelig, og lagre vannkraft for bruk når solen ikke er til stede, sier hun og utdyper:

– En idé kan være flytende solceller for å produsere strøm når vannmagasinene har lave nivåer. Eller kombinere vindmøller til havs med bølgeteknologi. Capgemini deltar i en gründerakselerator, Techstar, sammen med Equinor. Det er utrolig spennende å bli mer kjent med og bidra i nye ideer som disse gründerne kommer opp med i grensesnittet energi og teknologi.

NHH-familie

Anna Silje Oanæs Andersen. Privat foto
Anna Silje Oanæs Andersen tilbringer mye tid på sjøen. Her sammen med ektemannen Arild Mjøs Andersen. Privat foto

Andersen ble uteksaminert som siviløkonom fra NHH i 1997, en utdanningsinstitusjon som hun er sterkt knyttet til av flere grunner.

– Helt ærlig, jeg er kanskje den mest lojale NHH-er som finnes, sier hun og ler:

– Selv om jeg ikke har NHH tatovert på skulderen min, bærer jeg stolt NHH-ringen.

Hennes tilknytning til NHH strekker seg ut over hennes egen utdanning.

– Jeg er gift med en siviløkonom. Både svigermor, svigerfar og svigerinne har utdannelsen fra NHH. Man kan vel slå fast at jeg er litt miljøskadet av NHH, sier hun litt spøkefullt.

Yrkeskarrieren hennes spenner fra oljeselskapet ExxonMobil og bilprodusenten Volvo/Renault til kraftprodusenten BKK/Eviny og boligbyggelaget BOB. I tillegg har hun en rekke styreverv. I dag er hun rådgiver og konsulent på heltid i Capgemini Invent.

Tok videreutdanning

Til NHH har hun kommet tilbake gang på gang for å videreutdanne seg.

–  Det handler om å være oppdatert faglig og utvide sin egen horisont, sier hun og forteller at hun fullførte en MBA i merkevareledelse i 2003. I 2018 startet hun et toårig løp på Brytningstid, og i år ble Sustainable Business Strategy avsluttet hos NHH Executive

– Du brenner for bærekraft?

– Ja, men ikke for tomme ord og floskler. Bærekraft for meg må ha konkret innhold, sier hun og utdyper:

– Mye av drivkraften bak innovative bærekraftige løsninger bør handle om lønnsomhet. Lønnsomme prosjekter bidrar til mer innovasjon og flere gode teknologiske fremskritt. Hvis en bedrift ikke er lønnsom, vil den ikke overleve. Men bedrifter tjener også et større formål, sier Andersen, som anbefaler alle å lese boken «Grow the Pie» av finansprofessor Alex Edmans.

Skal selskaper kun drives for å skaffe mest mulig verdi til aksjonærene, eller tjene et formål? Alex Edmans hevder at virksomheter drevet av et større formål er konsekvent mer vellykkede over tid. Det beste er å gjøre begge deler, tjene penger og ha et formål.

– Å bare skape verdier for aksjonærene er for begrenset. Vi bør heller tenke på lønnsomhet som noe som også kan bidra til samfunnet som helhet, forklarer Andersen. Men begge deler må være på plass.

– Hva er det største hindret for bærekraftige forretningsmodeller?

– Hos noen er det fremdeles ansett som politisk ukorrekt å tjene penger på bærekraft. Spesielt når det gjelder sosial bærekraft. Men det burde være akseptabelt å tjene penger på å løse sosiale problemer, for slike problemer koster samfunnet penger. Men det må være en form for lønnsomhet for å sikre at prosjektene er levedyktige, understreker hun.

Kaptein på egen skute

– Alle snakker om bærekraft nå, men er det nok kunnskap der ute?

– Det er mange spørsmål som stilles rundt bærekraft, og veldig mange svarer med stor selvsikkerhet. Så tenker jeg at det kanskje er for få som har nok faktabasert kunnskap. Det er derfor kan jeg anbefale bærekraftprogrammet til NHH Executive. Der lærer du å stille gode spørsmål. Du blir mer kritisk og mer konstruktiv.

– Helt til slutt, er planen lagt for sommeren?

– Ja, jeg skal en tur til Frankrike. Jeg har kjøpt en leilighet sammen med min søster. Dette er delingsøkonomi i praksis, sier hun.

– Vi har kjøpt en leilighet ikke så langt fra Nice hvor vi kan hive oss på bysykkelen fra flyplassen. Og ellers gå til alt i den lille strandbyen Cros de Cagnes. Det er for meg det gode liv, smiler hun, før hun legger til:

– I tillegg skal jeg kjøre mye båt.

– Båt?

– Jeg bor nær sjøen og nyter årstidene med isbading, sommerbading og padling. Jeg har eid en båt sammen med mannen min i 13 år. Han har som regel stått ved roret – frem til for to år siden.

– Jeg har tatt et båtførerkurs som har gitt meg selvtilliten til å håndtere båten selv. Og det var på tide. Jeg oppfordrer andre kvinner til å gjøre det samme. Det er utrolig kult å være kaptein på egen skute.

Les mer om Sustainable Business Strategy