Strategiske lønnsomhetsanalyser og prising

BUS401 Strategiske lønnsomhetsanalyser og prising

Høst 2018

  • Innhold

    Kurset kan deles i to hoveddeler.

    Del 1: Strategiske analyser

    Denne delen begynner med en vurdering av bransje, relevant marked og virksomhetens konkurransearena som ramme for vurdering av en bedrifts lønnsomhet. Deretter er fokuset på forskjellige metoder for å vurdere og optimere prisnivået.

    Del 2: Inntekts- og kostnadsanalyser

    Del to fokuserer på estimering av kostnadsinformasjon, kundelønnsomhet, og data-analyser. Dette innebærer kalkulering av lønnsomheten av produkter, aktiviteter, kunder og produktegenskaper. Utforming og bruk av ABC står sentralt, i tillegg til behandling av kapasitets- og kapitalkostnader. Et annet sentralt moment er å tolke, forstå, og benytte seg av digitalisert prisings- og kostnadsdata. Videre kobles dette opp mot eksempler fra praksis. 

    Kurset avsluttes med tema som faller i skjæringspunktet mellom strategiske analyser og inntekts- og kostnadsanalyser. Dette vil vise hvordan de to delene av kurset henger sammen. 

  • Læringsutbytte

    Studentene skal etter å ha fullført kurset:

    Kunnskap

    - Kunne utarbeide kalkyler for ulike formål og vurdere i hvilken grad disse gir et riktig bilde av lønnsomheten

    - Kunne analysere lønnsomhetene for ulike aktiviteter, produkter, produktegenskaper, kunder og markedssegmenter

    - Kjenne til hvordan disse analysene kan brukes i ulike beslutningssituasjoner i virksomheten

    - Forstå antakelsene bak OLS regresjoner samt forskjellen på kausalitet og korrelasjon 

    - Kjenne til studier om hvordan bedrifter faktisk fastsetter pris

    - Forstå grunnleggende økonomisk teori om optimal prising

    - Kunne analysere konkurranseforhold og beslektede faktorer som påvirker bedriftens pristilpasning

    - Kjenne til hvordan lønnsomhetsanalyser kan brukes i ulike beslutningssituasjoner i virksomheten

     

    Ferdigheter

    - Kunne utarbeide kalkyler for ulike formål og vurdere i hvilken grad disse gir et riktig bilde av lønnsomheten

    - Kunne analysere lønnsomhetene for ulike aktiviteter, produkter, produktegenskaper, kunder og markedssegmenter

    - Kunne anvende metoder for fastsetting eller justering av pris basert på: invers elastisitetsregelen og regresjonsanalyse av attributter

    - Kunne anvende økonometrisk innsikt i diskusjon av dataanalyser

  • Undervisningsopplegg

    Forelesninger og øvelser.

  • Overlapping med andre emner

    BUS401 er identisk med MRR415.

  • Krav til kursgodkjenning

    To godkjente gruppeoppgaver. Hver gruppeoppgave består av en skriftlig innlevering og en evaluering av en annen gruppes innlevering.

  • Vurderingsform

    Slutteksamen bestående av en 4-timers skriftlig skoleeksamen.

  • Karakterskala

    Karakterskala A-F

  • Dataverktøy

    Noe bruk av standard dataverktøy i forbindelse med øvingsoppgaver.

  • Litteratur

    Artikkelsamling samt diverse litteratur og case materiale på Canvas.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
 Norsk
Semester

Høst og vår. Tilbys høsten 2018

Kursansvarlig

Kursansvarlig:

Joel Berge, PhD-student, RRR

Forelesere:

Joel Berge, PhD-student, RRR

Kenneth Fjell, professor, RRR;

Kari Nyland, førsteamanuensis, NTNU Handelshøyskolen