Strategiske lønnsomhetsanalyser og prising

BUS401N Strategiske lønnsomhetsanalyser og prising

Vår 2022

  • Innhold

    Kurset fokuser på hvordan virksomheter kan fatte strategiske beslutninger for å nå sitt potensielle resultat. Kurset starter med en vurdering av bransje, relevant marked og virksomhetens konkurransearena som ramme for vurdering av en bedrifts potensial for lønnsomhet. Deretter er fokuset på estimering av kostnadsinformasjon, kundelønnsomhet, og data-analyser. Dette innebærer kalkulering av lønnsomheten av produkter, aktiviteter, kunder og produktegenskaper. Utforming og bruk av ABC står sentralt, i tillegg til behandling av kapasitets- og kapitalkostnader. Et annet sentralt moment er å tolke, forstå, og benytte seg av digitalisert prisings- og kostnadsdata. Videre kobles dette opp mot eksempler fra praksis, samt teori, praksis og metoder for prising.

    Kurset baserer seg på verktøy og teorier fra strategi, mikroøkonomi, regnskap og økonomisk styring.  

  • Læringsutbytte

    Studentene skal etter å ha fullført kurset kunne:

    Kunnskap

    • forklare hvordan lønnsomhetsanalyser kan brukes i ulike beslutningssituasjoner i virksomheten
    • forklare hvordan kostnadsfordelinger kan bidra til et relevant lønnsomhetsbilde og hvor slike fordelinger kan gå feil
    • forklare hvordan analyser av kundedata kan benyttes til å estimere lønnsomheten av kunder og kundegrupper
    • gjengi studier av bruk av ulike produkt- og kundelønnsomhetsanalyser og koblingen til bedriftens prestasjoner
    • diskutere hvordan strukturelle og operasjonelle kostnadsdrivere kan forklare variasjoner i kostnadsnivå i ulike bransjer
    • diskutere når ulike metoder bør brukes til å beregne kapitalkostnader
    • beskrive og forklare ulike teorier, metoder og tilnærminger for å øke lønnsomhet gjennom å endre priser
    • forklare grunnleggende økonomisk teori om optimal prising
    • forklare når internregnskapstall kan brukes som alternativer til grensekostnad

     

    Ferdigheter

    • utarbeide kalkyler for ulike formål og vurdere i hvilken grad disse gir et riktig bilde av lønnsomheten
    • analysere lønnsomheten for ulike aktiviteter, produkter, produktegenskaper, kunder og markedssegmenter
    • beregne kapitalkostnader med ulike metoder
    • analysere konkurranseforhold og beslektede faktorer som påvirker bedriftens pristilpasning
    • anvende forskjellige metoder for fastsetting eller justering av pris tilpasset små eller store datasett, herunder den inverse elastisitetsregelen og regresjonsanalyse av attributter 
    • anvende økonometrisk innsikt i diskusjon av dataanalyser

  • Undervisningsopplegg

    Kurset er caseorientert og består av en kombinasjon av teoriforelesninger og casediskusjoner. Kurset legges opp så det kan følges digitalt. Teori- og metodeforelesninger vil bli filmet. Casegjennomgang vil i stor utrekning foregå digitalt. Casediskusjoner vil normalt ikke bli filmet.

  • Overlapping med andre emner

    BUS401N og BUS401E er identisk med MRR415 og BUS401 (utgåtte koder).

    Kurset kan ikke kombineres med BUS401E.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    To godkjente gruppeoppgaver. Hver gruppeoppgave består av en skriftlig innlevering og en evaluering av en annen gruppes innlevering.

    Kursgodkjenning i BUS401 (utgått) og BUS401E er gyldig for BUS401N.

  • Vurderingsordning

    Slutteksamen bestående av en 5-timers digital hjemmeeksamen.

  • Karakterskala

    A-F

  • Dataverktøy

    Noe bruk av standard dataverktøy i forbindelse med øvingsoppgaver.

  • Litteratur

    Bjørnenak, T. Strategiske lønnsomhetsanalyser. Fagbokforlaget 2019. I tillegg diverse materiale på Canvas. 

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
 Norsk
Semester

Vår. Tilbys våren 2022.

Emneansvarlig

Kursansvarlig er Kenneth Fjell, professor, NHH. Øvrige forelesere er Trond Bjørnenak, professor, NHH, og Mikael Kråkenes Lund, PhD stipendiat, NHH.