Strategiske lønnsomhetsanalyser og prising

BUS401 Strategiske lønnsomhetsanalyser og prising

  • Innhold

    Innhold

    Kurset kan deles i to deler:

    Del 1: Markedsanalyse og prising

    Denne delen begynner med en vurdering av relevant marked og virksomhetens konkurransearena som ramme for valg av prisstrategier. Deretter er fokuset på forskjellige metoder for å vurdere og optimere prisnivået.

    Del 2: Strategisk lønnsomhetsanalyse

    Del to fokuserer på kalkulering av lønnsomheten av produkter, aktiviteter, kunder og produktegenskaper. Utforming og bruk av ABC står sentralt, i tillegg til behandling av kapasitets- og kapitalkostnader. Et annet sentral moment er hvordan man kan benytte analyser av kundelønnsomhet til å endre prosesser, prisstrategier og utforming av produkter og tjenester.

    Koblingen mellom prestasjonsmål og lønnsomhetsanalyser for implementering av ulike strategier avslutter kurset

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Studentene skal etter å ha fullført kurset:

    Kunnskap

    - Kjenne til studier om hvordan bedrifter faktisk fastsetter pris

    - Forstå grunnleggende økonomisk teori om optimal prising

    - Kunne analysere konkurranseforhold og beslektede faktorer som påvirker bedriftens pristilpasning

    - Kjenne til hvordan lønnsomhetsanalyser kan brukes i ulike beslutningssituasjoner i virksomheten

    - Kunne relatere lønnsomhetsanalyser til prestasjonsmål for kommunisering og oppfølging av virksomhetens lønnsomhet

     

    Ferdigheter

    - Kunne utvikle en prisstrategi

    - Kunne anvende metoder for fastsetting eller justering av pris basert på: invers elastisitetsregelen, prisen på et konkurrerende produkt, relative nullpunktanalyser og regresjonsanalyse av attributter

    - Kunne utarbeide kalkyler for ulike formål og vurdere i hvilken grad disse gir et riktig bilde av lønnsomheten

    - Kunne analysere lønnsomhetene for ulike aktiviteter, produkter, produktegenskaper, kunder og markedssegmenter

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningsopplegg

    Forelesninger og øvelser.

  • Overlapping med andre emner

    Overlapping med andre emner

    Kurset kan ikke kombineres med MRR415.

  • Krav til kursgodkjenning

    Krav til kursgodkjenning

    To godkjente innleveringssett. Gjøres i grupper.

  • Vurderingsform

    Vurderingsform

    Slutteksamen bestående av en 4-timers skriftlig skoleeksamen.

  • Karakterskala

    Karakterskala

    Karakterskala A-F

  • Dataverktøy

    Dataverktøy

    Noe bruk av standard dataverktøy i forbindelse med øvingsoppgaver.

  • Undervisningssemester

    Undervisningssemester

    Normalt høst og vår. Tilbys ikke våren 2018

    Som følge av at BUS401 er avlyst våren 2018 gjelder følgende:

     

    Studenter som trenger BUS401 i sin hovedprofil , og hadde planlagt å ta BUS401 våren 2018 ,  kan   etter søknad erstatte dette emnet med ett av følgende kurs:

      - BUS428 Økonomisk organisasjonsteori

    - BUS432 Operasjonell planlegging

    - BUS451 Virksomhetsstyring

    Denne ordningen gjelder kun for våren 2018, og for studenter som ikke har bestått BUS401 tidligere. Det blir ikke anledning til å søke om å erstatte BUS401 med noen av disse kursene etter våren 2018.

     

    Dersom du ønsker at et av disse emnene skal erstatte BUS401 i din hovedprofil må du søke på dette skjemaet (kopier lenken inn i n) https://nhh.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_1XGIvBW40ugdUot

    Du kan melde deg til det emnet du ønsker å ta på vanlig måte i studentweb. Når vi har behandlet søknaden legger vi inn det aktuelle emnet som erstatning for BUS401 i utdanningsplanen din. Det har ingen betydning hvor emnene ligger i utdanningsplanen inntil da.

    Kontaktperson: Maj-Brit Iden, maj-brit.iden@nhh.no

    Søknadsfrist 1.mars 2018

  • Litteratur

    Litteratur

    Artikkelsamling samt diverse litteratur og case materiale på Canvas.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
 Norsk
Semester
Vår, Høst

Kursansvarlig

Kursansvarlig:

Kenneth Fjell, professor, RRR

Forelesere:

Trond Bjørnenak, professor, RRR;

Kenneth Fjell, professor, RRR;

Kari Nyland, førsteamanuensis, NTNU Handelshøyskolen