Norsk økonomisk historie fra 1800 til vår tid

SAM13 Norsk økonomisk historie fra 1800 til vår tid

  • Innhold

    Innhold

    Kurset inneholder tre hovedbolker:

    1. Norsk økonomisk historie 1800-1914

    2. Norsk økonomisk historie 1914-1945

    3. Norsk økonomisk historie etter 1945

    Den første bolken vil kurset konsentrere seg om de økonomiske konsekvenser av etableringen av Norge som en nasjonalstat i en stadig mer internasjonal økonomi. Her legges det vekt på innføring av eget pengesystem, egen økonomisk politikk, næringspolitikk, kredittvesen og nasjonal infrastruktur. Det ses på næringsutvikling, eksportvekst, fremvekst av liberalisme og Norges plass i den globale økonomi. Transformasjonen fra en statisk til en dynamisk økonomi kjennetegnet av kontinuerlig produktivitets- og økonomisk vekst vil bli analysert.

    I den andre bolken vil hovedfokus bli lagt på vekslingen mellom betydelige finansielle og realøkonomiske kriser og betydelig økonomisk vekst. Her spiller Norges plass i den globale økonomi, rekonstruksjonen og sammenbruddet av gullstandarden en viktig rolle sammen med økonomisk politikk og næringsutvikling og massearbeidsledighet.

    I den tredje bolken vektlegges først oppbyggingen av en planøkonomi og senere dens modifisering og moderat overgang til neoliberalisme. Overgangen til en mer petroleumsavhengig økonomi og Norges plass i den globale økonomi analyseres også grundig. Likeledes omleggingen av den økonomiske politikken fra ca 1980.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kurset gir studentene forståelse og evne til å kunne forklare analytisk hvordan og hvorfor Norge har utviklet seg til å bli et av verdens rikeste land i løpet av de siste 200 år. 

    Kunnskap

    Studentene opparbeider seg kompetanse innen: 

    1. Teori om langsiktig økonomisk vekst
    2. Teori om konjunkturer
    3. Empiri om kortsiktige og langsiktige trender innen økonomisk vekst
    4. Empiri om levestandardsutvikling
    5. Empiri om utvikling og sammenhenger i utenrikshandel
    6. Empiri om utvikling og sammenhenger i næringsutvikling
    7. Empiri om utvikling og sammenhenger i arbeidsmarked
    8. Empiri om utvikling og sammenhenger i økonomisk politikk
    9. Empiri om utvikling og sammenhenger i strukturelle endringer i økonomien
    10. Institusjonelle forutsetninger for endringene. 

     

    Ferdigheter

    Studentene er i stand til å:

    1. Drøfte årsaker til økonomisk vekst
    2. Drøfte årsaker til konjunktursvingninger
    3. Drøfte årsaken til endringer i norsk økonomi fra 1800 til i dag
    4. Opparbeide seg analytiske ferdigheter til å frøfte den øonomisk-historiske utviklingen i Norge de 200 siste år.
    5. Utføre selvstendig analyse av økonomisk-historiske endringer og deres årsaker og konsekvenser

     

    Generell kompetanse

    Studentene opparbeider seg kompetanse til å:

    1. Kommunisere med fagpersoner og ikke-fagpersoner om økonomisk historie
    2. Anvende den kunnskapen de har lært på andre eller nyere problemstillinger med hensyn på norsk økonomi
    3. Kunne bidra til selvstendig tenkning og nytenkning i spørsmål som har med økonomisk utvikling og vekst.

     

    The course provides students with understanding and analytical abilities in order to explain analytically how and why Norway has become one of the wealthiest countries in the world during the last 200 years.

    Knowledge

    Providing knowledge of:

    1. Theories on long term economic growth
    2. Theories on business cycles
    3. Short term and long term trends in economic development
    4. Empirics on the standard of living development
    5. Foreign trade development and relations
    6. Industrial development and relations
    7. Labour market development and relations
    8. Development and relations in economic policy 
    9. Structural development and relations in the economy
    10. Institutional framework in economic development 

     

    Skills

    Abilities to:

    1. Discuss reasond for economic growth and development
    2. Discuss reasons for business cycles
    3. Discuss reasons for changes in the Norwegian economy from 1800 until present times
    4. Develope analytical skills in order to analyze the Norwegian economic development during the last 200 years. 
    5. Conduct independent analysis of economic-historical changes and their reasons and consequences

     

    Competence

    Giving competence in order to:

    1. Communicate economic history to and with specialists and non-specialists 
    2. Be able to apply their knowledge on newer or different problems in relation to the Norwegian economy. 
    3. Contribute to independent reasoning and analysis within topics related  to economic development and growth

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningsopplegg

    Plenumsforelesninger, oppgavekurs, obligatorisk skriftlig oppgave.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Anbefalte forkunnskaper

    Mikro- og makroøkonomi

  • Krav til forkunnskaper

    Krav til forkunnskaper

    Ingen.

  • Overlapping med andre emner

    Overlapping med andre emner

    Nei

  • Krav til kursgodkjenning

    Krav til kursgodkjenning

    Godkjent innleveringsoppgave.

  • Vurderingsform

    Vurderingsform

    Skriftlig skole eksamen, 5 timer.

  • Karakterskala

    Karakterskala

    Karakterskala A - F.

  • Dataverktøy

    Dataverktøy

    Personlig PC

  • Undervisningssemester

    Undervisningssemester

    Vår.

    Skriftlig skoleeksamen avholdes hvert semester (jamfør Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole, NHH, §3-1).

  • Litteratur

    Litteratur

    Hodne og Grytten, Norsk økonomi i det 19 århundre, Fagbokforlaget, Bergen 2000

    Hodne og Grytten, Norsk økonomi i det 20 århundre, Fagbokforlaget, Bergen 2002.

    Anbefalt litteratur: Gis underveis 

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår

Kursansvarlig

Professor Ola Honningdal Grytten, Institutt for samfunnsøkonomi.