Ledelse og lederpsykologi

STR456 Ledelse og lederpsykologi

  • Innhold

    Innhold

    1. Ledelsestenkningens utvikling/History of management thought
    2. Monitorering og foresight/Monitoring and Foresight
    3. Psykologiske prosesser og mekanismer/Psychological processes and mechanisms

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kunnskap - kandidaten

    • Har gode kunnskaper om sentrale tema, teorier, prosesser og redskaper som benyttes innen ledelsesfaget
    • Har innsikt i sentral forskningsbasert ledelseslitteratur
    • Har kunnskap om teorienes bakgrunn slik at de selv kan forholde seg kritisk og reflektert til ledelseslitteraturen
    • Vet hvordan ledelseslitteraturen kan benyttes til å forholde seg til praktiske og relevante situasjoner

    Ferdigheter - kandidaten

    • Er i stand til å benytte relevant teori, modeller og begreper på praktiske problemer
    • Kan muliggjøre selvstendig søking etter relevant kunnskap og informasjon for å løse ledelsescase og praktiske problemstillinger av samme natur
    • Kan utforme rutiner for å overvåke en virksomhets omgivelser og utforme scenarier i sammenheng med dennes strategi
    • Er i stand til tydelig og logisk presentere sine synspunkter for et kompetent publikum

    Generell kompetanse - kandidaten

    • Har innsikt i egne kognitive og atferdsmessige handlingsmønstre som i neste omgang legger grunnlaget for mer trygg utøvelse av ledelse
    • Er i stand til å utforme et eget lederskap i en gruppe og organisasjon
    • Kan på en effektiv måte lede seg selv gjennom prosjekter og mot mål satt av selv eller andre
    • Er i stand til å argumentere skriftlig og muntlig for ledelsesfaglige synspunkter, slik at han eller hun kan bidra til å utvikle fagets kvaliteter i en videre sammenheng

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningsopplegg

    1. Forelesninger/Lectures
    2. Gruppearbeid/Teamwork
    3. Praktiske oppgaver med refleksjoner/Practical tasks with reflection

  • Anbefalte forkunnskaper

    Anbefalte forkunnskaper

    Bachelornivå organisasjonspsykologi og ledelse

  • Krav til kursgodkjenning

    Krav til kursgodkjenning

    1. Innlevert oppgave/essay
    2. Gjennomført alle praktiske oppgaver/completed all practical assignments
    3. Deltakelse i case- og plenumdiskusjoner/participation in case- and plenary discussions

  • Vurderingsform

    Vurderingsform

    Prosjektoppgave (i grupper av 3-4 studenter)

    Beskrivelse: Prosjektets mål er å lære hvordan man selv systematisk kan utvikle sitt eget lederskap. Studentene skal velge en ferdighet hentet fra ledelseslitteraturen og utvikle denne hos seg selv i løpet av kurset. Valget beskrives og forankres i relevant litteratur. Dernest beskrives valgt fremgangsmåte og resultater. Gruppemedlemmenes erfaringer sammenlignes i oppgaven. Alt dette drøftes og oppsummeres til slutt med støtte i relevant litteratur.

    Omfang: Max 20 sider maskinskrevne ark, forside, litteraturliste og appendix inkludert

    Varighet: Prosjektet arbeides med løpende gjennom hele kurset

  • Karakterskala

    Karakterskala

    Bestått / ikke bestått

  • Undervisningssemester

    Undervisningssemester

    Vår. Første gang våren 2018

  • Litteratur

    Litteratur

    Peter G. Northhouse: Leadership. Theory & Practice. Siste utgave

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
 Norsk
Semester
Vår

Kursansvarlig

 William Brochs-Haukedal