Konkurransestrategi

ECN433 Konkurransestrategi

Høst 2021

  • Innhold

    Konkurransestrategi omhandler bedrifters strategiske valg når de er i en konkurransesituasjon med andre bedrifter. I slike situasjoner vil en bedrifts strategiske valg (som etablering, lokalisering, prising, osv.) påvirke konkurrentenes salg og inntjening, noe som vil medføre at de vil svare med å endre sine strategier. Bedriftene er således i spillsituasjon hvor man må tenke gjennom hvordan konkurrenter vil respondere når en skal utforme en optimal strategi som gir høyest mulig inntjening.

    Hvilken strategi brukte Pfizer for å bli den første på markedet med vaksine mot Covid-19? Hvordan bør Elkjøp respondere på Amazon sin etablering i Skandinavia? Hvordan klarte Circle K å prislederskap og endre prismønsteret i drivstoffmarkedet? Hvorfor bruker dagligvarekjedene prisjegere til å overvåke konkurrentene? Er XXLs prisgaranti-klausul en fordel for kundene eller XXL selv? Dette er eksempler på spørsmål som tas opp i kurset.

    Studentene skal ved å ta kurset lære ulike modellverktøy som kan benyttes til å analysere konkurransesituasjonen i et marked og på basis av dette utlede optimale strategiske valg for en bedrift. Modellverktøyene vil være nyttig både til å forstå konkurransesituasjonen og til å forutse konkurrenters sannsynlige respons på en bedrifts strategiske valg. Studentene skal etter kurset kunne bidra i utformingen av en bedrifts strategivalg under ulike markedsforhold.

    Tema som dekkes i kurset er prisingsstrategier, kvantums- og kapasitetsvalg, fusjoner og oppkjøp, etablering og lokalisering, koordineringsstrategier og prislederskap, platformer og tosidige markeder, vertikale relasjoner,  og reklame og markedsføring. Kurset er anvendt og benytter i stor grad eksempler fra konkrete markeder som dagligvare, bensin, luftfart, telekom, legemidler, etc., som skal gi en forståelse for hvordan utformingen av konkurransestrategier må tilpasses ulike markedsforhold.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Deltakerne skal ved kursets avslutning

    • ha grunnleggende kunnskap om hvilken rolle konkurranse og markedsforhold spiller for økonomisk styring av bedrifter
    • ha kjennskap til sentrale modellverktøy for å kunne analysere konkurransesituasjonen i et marked og utforme optimale strategier for en bedrift under gitte konkurransefordel
    • ha kunnskap om ulike strategier bedrifter kan velge for å oppnå en konkurransefordel i markedet eller å redusere konkurransepresset fra andre bedrifter
    • ha kjennskap til hvordan bedrifter kan foreta langsiktige strategiske valg som endrer konkurransesituasjonen i markedet til egen fordel

    Ferdigheter

    Deltakerne skal ved kursets avslutning

    • kunne analysere hvordan bedrifter opptrer strategisk for å oppnå konkurransefordeler
    • kunne analysere virkninger på konkurransen av fusjoner og oppkjøp og entry/exit
    • kunne utforme konkurransestrategier som tar hensyn til spesifikke markedsforhold
    • kunne analysere hvordan strategiske valg påvirker bedriftens lønnsomhet 
    • kunne benytte spillteori til å forstå hvordan konkurrenter vil respondere på ulike konkurransestrategier
    • kunne tolke resultater fra enkle empiriske konkurransemodeller

    Generell kompetanse

    Deltakerne skal ved kursets avslutning

    • ha oppnådd grunnleggende forståelse i hvordan man benytter enkle spillteoretiske modeller når man vurderer en bransjes konkurranseforhold
    • ha oppnådd grunnleggende kompetanse i hvordan man benytter et økonomisk rammeverk til å forstå industriers konkurransestrategier

  • Undervisningsopplegg

    Plenumsforelesninger, oppgaveseminarer, innleveringer basert på gruppearbeid.

    Grunnet Covid-19 vil undervisningen tilbys digitalt i form av strømming og opptak, slik at dere vil kunne følge undervisningen uten å måtte være fysisk til stede på campus. Det planlegges også fysisk undervisning i auditorium, men hvorvidt dette vil bli tilbudt avhenger av hva som er tillatt på det aktuelle tidspunktet.

  • Krav til forkunnskaper

    Kurset krever ingen spesielle forkunnskaper.

  • Overlapping med andre emner

    ECN433 hadde fram til høsten 2020 emnekoden BUS441. Dette er samme emne, men med ny emnekode. Alle rettigheter og plikter følger emnet uavhengig av emnekode. Det er derfor 100% poengreduksjon mellom de to emnekodene.

  • Krav til kursgodkjenning

    Det blir gitt tre innleveringsoppgaver, hvorav to må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Innleveringsoppgavene er basert på gruppearbeid (3 personer).

    ECN433 hadde fram til høsten 2020 emnekoden BUS441. Dette er samme emne, men med ny emnekode. Alle rettigheter og plikter følger emnet uavhengig av emnekode. Kursgodkjenning i BUS441 kan derfor brukes som kursgodkjenning i ECN433.

  • Vurderingsform

    Individuell 4-timers skriftlig hjemmeeksamen.

    På grunn av Covid-19 legges det opp til at eksamen blir avholdt som en hjemmeeksamen (og ikke en skole-eksamen).

  • Karakterskala

    Karakterskala A-F.

  • Dataverktøy

    Ingen spesielle.

  • Litteratur

    • Sørgard, Lars, 2003. Konkurransestrategi. Fagbokforlaget
    • Artikler.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
 Norsk.
Semester

Høst. Tilbys høsten 2021.

ECN433 hadde fram til høsten 2020 emnekoden BUS441. Dette er samme emne, men med ny emnekode. Alle rettigheter og plikter følger emnet uavhengig av emnekode.

Kursansvarlig

Professor Kurt R. Brekke, Institutt for samfunnsøkonomi (hovedemneansvarlig).

Førsteamanuensis Morten Sæthre, Institutt for samfunnsøkonomi.