I dette emnet vil en gi studentene en grunnleggende forståelse for hvorfor og hvordan bedrifter må anvende konkurranserett og konkurranseøkonomi for å kunne analysere om en type handling kan være ulovlig eller ikke.
Feilaktige beslutninger på dette feltet kan ha store konsekvenser for bedriften. Ett eksempel er selskapet Odfjell, der ulovlig prissamarbeid i det internasjonale kjemikalietankmarkedet førte til bøter, erstatningssøksmål og to personer i fengsel i USA, et annet eksempel er Sector Alarm og Verisure som samarbeidet ulovlig i Norge og fikk gebyr på til sammen 1,2 milliarder kroner, et tredje eksempel er Telenor som fikk 788 millioner kroner i gebyr fra Konkurransetilsynet for misbruk av dominans i mobilmarkedet i Norge, og et fjerde eksempel er Peppes Pizza som fikk nei av Konkurransetilsynet til å kjøpe Dolly Dimples.
Disse sakene illustrerer at kjennskap til konkurransereglene er noe som er viktig for bedriftens ledelse og eiere, eller for den del andre ansatte som tar del i beslutninger som inkluderer konkurrenter. Som leder eller ansatt har du dermed ansvar for å kunne skille mellom hva som er lovlig- og ulovlig markedsadferd. Manglende kunnskap og gale valg kan føre til bøter, og i verste fall personlig ansvar til og med i form av fengsel. Konkurransereglene er avgjørende for hvor langt en kan gå, både angående oppkjøp, samarbeide med andre bedrifter, og ensidig adferd rettet mot konkurrentene.
Temaer som vil bli dekket i dette emnet er:
- Når vil en bedrift kunne rammes av konkurranseloven?
- Hvor aggressivt kan en stor (dominerende) bedrift opptre?
- Kan bedrifter samarbeide eller opptre samordnet med sine konkurrenter og leverandører/kunder?
- Når kan bedrifter kjøpe opp eller fusjonere med sine konkurrenter eller andre bedrifter?