Japansk 2

JAP11 Japansk 2

Vår 2022

  • Innhold

    Dette kurset har fokus på å forstå japansk forretningskommunikasjon og å kunne bruke japansk i sosiale, men like fullt profesjonelle, sammenhenger. Realiapensum har fokus på japansk forretningskultur og kommunikasjon, handel Japan-Norge, og erfaringer fra norsk-japansk samhandling.

  • Læringsutbytte

    Ved fullført kurs har studenten tilegnet seg følgende:

    kunnskaper

    • kunnskaper om japansk forretningskultur
    • kunnskaper om handel Norge-Japan
    • kunnskaper om samhandling mellom japanske og norske forretningsforbindelser

    ferdigheter

    • grunnleggende praktiske ferdigheter i japansk
    • kan føre en samtale om dagligdagse forhold

    Generell kompetanse

    • kan reflektere over hvordan språk og kultur påvirker forretningskommunikasjon

  • Undervisningsopplegg

    Kurset organiseres som interaktiv gruppeundervisning med en blanding av forelesninger, gruppearbeid og skriving og gjennomgang av oppgaver. Kurset stiller høye krav til aktiv deltakelse underveis.

    Kurset kan også tas fra Japan. Studentene må ikke følge vår undervisning men oppfordres til å ta emner i japansk språk ved det japanske lærestedet. Kursgodkjenningskrav og eksamen er det samme som for de andre studentene.

  • Krav til forkunnskaper

    Kurset forutsetter JAP10 eller tilsvarende kunnskaper. For å få godkjent valgfaget må man ta både JAP10 og JAP11.

  • Krav til kursgodkjenning

    Innlevering av seks kapitler i arbeidsboken til Genki I

  • Vurderingsordning

    Skriftlig eksamen (50%) består av to deler som må leveres samtidig i Wiseflow:

    Individuell hjemmeeksamen, 2 timer + feltarbeidsrapport (1500 ord)

    Muntlig eksamen (50%) 15 min:  Samtale på japansk om dagligdagse tema + spørsmål til ukjent tekst .

    Det gis separat karakter for skriftlig og muntlig. Begge delene må bestås i samme semester. Ved gjentak må begge deler bestås på nytt. 

  • Karakterskala

    Karakterskala A-F.

  • Litteratur

    Banno et al. (2020). Genki I (3. utgave). An Intergrated Course in Elementary Japanese. The Japan Times.

    Banno et al. (2020). Genki I (3. utgave). An Intergrated Course in Elementary Japanese. Workbook. The Japan Times.

    Rygg, K. (n/d). Japansk Forretningskommunikasjon: Praktisk info. Upublisert materiale.

    Rygg, K. (n/d). Erfaringer i japansk-norsk samhandel. Upublisert materiale.

    Rygg, K. (2005). Kommunikasjon med japanere. Reelle eller tillærte forskjeller. I T. Grønning, Vinduer mot Japan. Trondheim: Tapir akademisk forlag, 240-253.

    Kristensen, S. H. (2005). Norsk næringsliv i Japan.  I T. Grønning, Vinduer mot Japan. Trondheim: Tapir akademisk forlag, 186-197.

    Morrison, T. and Conaway, W. A. (2012), Kiss, bow or shake hands: sales and marketing : the essential cultural guide - from presentations and promotions to communicating and closing, McGraw-Hill, 129-143. 

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk og japansk
Semester

Vår. Tilbys våren 2022.

Kursansvarlig

Universitetslektor Nazuki Kobayashi, Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon