Digitalisering

STR453 Digitalisering

  • Innhold

    Innhold

    Digital teknologi og internett har ført til dramatiske endringer i hvordan bedrifter og offentlige organisasjoner skaper verdi og konkurrerer. Eksempler er:

    • Disruptive forretningsmodeller som Amazon, Google, Uber og Airbnb, som utfordrer hele bransjer
    • Globale internettaktører som Booking.com og TripAdvisor, som utfordrer distribusjonskjedene til hoteller og reiseliv
    • Innovasjon innen finansteknologi, som utfordrer bankenes hegemoni
    • Lettvekts-IT (mobil, nettbrett, apper, sensorer, robotisering), som støtter brukerdrevet innovasjon
    • Skytjenester, som utfordrer IT-avdelingens rolle
    • Digitale infrastrukturer innen privat og offentlig tjenesteproduksjon

    Dette kurset gir en oversikt over teknologier og forretningsmodeller som driver denne utviklingen, og tar opp sentrale problemstillinger rundt digitalisering i ulike kontekster, illustrert med aktuelle eksempler. For å konkretisere temaene vil studentene ved hjelp av ulike modeller utvikle ideer, analysere forretningspotensialet i digital teknologi, og utvikle egne ideer til digitalisering. På bakgrunn av forelesninger og øvelser skal studentene i grupper arbeide med en prosjektoppgave, som er kursets evalueringsform. Det blir gitt veiledning til dette arbeidet.

    Emner

    • Digitale teknologier og infrastrukturer
    • Digitale plattformer og økosystemer
    • Digital forretningsstrategi
    • Digitale forretningsmodeller og innovasjon
    • Digital transformasjon
    • Digitaliseringens følger for samfunn, bedrifter og individer
    • Digitaliseringens betydning for personvern, konfidensialitet og informasjonssikkerhet
    • Gruppebasert prosjektoppgave (kursets vurderingsform)

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Digitalisering er å utforme forretningsmodeller, organisasjonen, arbeidsprosesser og tjenester basert på digital teknologi og internett. Digitalisering forutsetter nytekning og omstilling. Fremtidens ledere må forstå potensialet i digital teknologi, og ha innsikt i hvordan digitale løsninger utvikles og etableres. Formålet med kurset er å gi deltakerne kunnskap om og ferdigheter i digitalisering.

    Kunnskap - kandidaten

    • Har inngående kunnskap til sentrale digitale teknologier og sentrale aktører i markedet
    • Har avansert kunnskap om hva digitalisering innebærer for samfunnet, bedrifter, ansatte og privatpersoner

    Ferdigheter - kandidaten

    • Kan analysere muligheter og konsekvenser ved digitalisering i konkrete situasjoner
    • Kan analysere forretningspotensiale i et digitalt forretningscase
    • Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset digitalt innovasjonsprosjekt under veiledning

    Generelle kompetanse - kandidaten

    • Kan analysere relevante etiske problemstillinger ved digitalisering i samfunnet og næringslivet
    • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og delta i avanserte digitaliseringsprosjekter
    • Kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningsopplegg

    Kurset organiseres ved en kombinasjon av forelesninger, plenumsdiskusjoner, gruppebasert prosjektoppgave og veiledning. Representanter fra næringslivet vil bidra med aktuelle bedriftseksempler og dele sine erfaringer

  • Adgangsbegrensing

    Adgangsbegrensing

    Dette kurset er adgangsbegrenset til 50 studenter. Alle adgangsbegrensede kurs har tidligere frist for påmelding enn øvrige ordinære kurs. For mer informasjon om adgangsbegrensede kurs vennligst se: https://www.nhh.no/for-studenter/adgangsbegrensa-emne/

  • Anbefalte forkunnskaper

    Anbefalte forkunnskaper

    Det er en fordel å være interessert i digital teknologi og hvilke muligheter og konsekvenser digitalisering medfører

  • Krav til forkunnskaper

    Krav til forkunnskaper

    Ingen.

  • Krav til kursgodkjenning

    Krav til kursgodkjenning

    Kursgodkjenning forutsetter aktiv deltakelse. Det er derfor forventet at kursdeltakerne deltar på samtlige forelesninger. Ved mindre enn 80 % deltakelse vil kursdeltakeren bli ekskludert fra kurset. Kursdeltakerne forventes også å forberede seg til, og være aktive i, oppgaver og problemstillinger som diskuteres på forelesningene.

  • Vurderingsform

    Vurderingsform

    Vurderingsformen består av en skriftlig gruppebasert prosjektoppgave (maks. 25 sider). Tre studenter i hver gruppe. Oppgaven vil bli utdelt tidlig i semesteret og kursdeltakerne vil jobbe med denne gjennom kurset.

  • Karakterskala

    Karakterskala

    Karakterskala A - F.

  • Undervisningssemester

    Undervisningssemester

    Vår

  • Litteratur

    Litteratur

    • Vitenskapelige artikler som gjøres tilgjengelig
    • Litteratur og informasjon som er tilgjengelig på Internett

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk
Semester
Vår

Kursansvarlig

Jon Iden og Bendik Bygstad, Institutt for strategi og ledelse