Hva kan vi lære av Elon Musks fiasko med X?

tor wallin andressen_Siv Dolmen
I akademia snakker vi ofte om bedriftseksempler som man kan lære av – ikke bare positivt. Hva kan andre ledere altså lære av Musks feilgrep med X?, spør NHH-professor Tor W. Andreassen. Foto: Siv Dolmen
Innlegg

9. november 2023 09:48

Hva kan vi lære av Elon Musks fiasko med X?

Elon Musk er kjent som en visjonær og innovativ gründer som har revolusjonert flere bransjer med sine selskaper PayPal, Tesla, SpaceX og Neuralink. Men hans oppkjøp av Twitter og omdøpingen til X har vist seg å være en katastrofe for både ham selv og plattformen, skriver Tor W. Andreassen.

I løpet av det første året under Musks eierskap har X mistet millioner av brukere, annonsører og tillit på grunn av dårlig håndtering av falske nyheter, hatefulle ytringer og misbruk av personvern, ifølge New York Times 27. oktober i år.  

I en annen New York Times artikkel fremkommer det at X (tidligere Twitter), som Elon Musk kjøpte for 44 milliarder dollar, nå er verdsatt til «bare» 19 milliarder dollar. En dårlig investering, med andre ord.  

budsjett, canva

DNB gjør det igjen: Kritikkverdig rentepraksis og rekordresultat

Hvorfor er det ikke massiv flukt av kunder fra DNB til andre banker som er mer kundeorientert? NHH-professor Tor W. Andreassen stiller spørsmålet i Dagens Næringsliv.

I akademia snakker vi ofte om bedriftseksempler som man kan lære av – ikke bare positivt. Hva kan andre ledere altså lære av Musks feilgrep med X? 

For det første bør ledere være oppmerksomme på at sosiale medier ikke bare er en forretningsmulighet, men også et samfunnsansvar. Sosiale medier har stor innflytelse på hvordan folk får informasjon, kommuniserer og danner meninger om viktige saker.

Derfor må ledere som vil drive sosiale medier sørge for at de har gode retningslinjer, systemer og mekanismer for å sikre kvalitet, troverdighet og etikk i innholdet som deles på plattformene deres.

De må også være transparente om hvordan de samler inn, bruker og deler brukernes data, og respektere deres rett til personvern og ytringsfrihet. 

For det andre bør ledere være lydhøre overfor brukernes behov, ønsker og tilbakemeldinger. Brukerne er de viktigste aktørene i sosiale medier, og deres tilfredshet og lojalitet er avgjørende for plattformens suksess.

hjemmekontort, wikimedia

Hjemmekontoret – tre år etter pandemien

Når arbeidsplasser og arbeidsmarkedet opplever drastiske endringer — som da kvinner ble del av arbeidsstyrken, eller datateknologi blir dominerende — tar det vanligvis litt tid før forskere har data for å kunne se eventuelle effekter.

Ledere som vil drive sosiale medier, må derfor involvere brukerne i utviklingen og forbedringen av plattformen, og gi dem mulighet til å uttrykke sine synspunkter, klager og forslag. De må også være åpne for dialog og samarbeid med andre interessenter, som myndigheter, organisasjoner, eksperter og forskere, som kan bidra til å løse utfordringer og konflikter som oppstår i sosiale medier. 

For det tredje bør ledere være ydmyke og villige til å innrømme og rette opp sine feil. Ingen er perfekte, og alle kan gjøre feil. Men det som skiller gode ledere fra dårlige ledere er hvordan de håndterer sine feil.

Gode ledere erkjenner sine feil, tar ansvar for konsekvensene, beklager overfor de berørte, og gjør tiltak for å unngå at de samme feilene skjer igjen. Dårlige ledere derimot benekter eller bagatelliserer sine feil, skylder på andre, ignorerer kritikk, og fortsetter som før. 

ki, pixabay

Hvordan bruke KI-milliarden?

Regjeringen har bevilget én milliard kroner over fem år til forskning på kunstig intelligens (KI). Spørsmålet er hvordan vi best kan utnytte dette potensialet.

Elon Musk har dessverre vist seg å være en dårlig leder når det gjelder X.

Han har gjort mange kontroversielle endringer på plattformen uten å konsultere eller informere brukerne. Han har ikke tatt hensyn til lovgivning eller etiske normer i ulike land, han har ikke tatt tak i problemene med falske nyheter og hatefulle ytringer på plattformen, han har ikke vært ærlig om hvordan han bruker brukernes data, og han har ikke vært mottakelig for kritikk eller råd fra andre.

Resultatet er at X er blitt en upålitelig, utrygg og uønsket plattform for mange brukere. 

Vi kan alle lære noe av Elon Musks fiasko med X. Vi kan lære at sosiale medier er mer enn bare teknologi eller forretning. Det er en arena hvor vi alle kan delta i samfunnet, dele informasjon, utveksle meninger og bygge relasjoner.

Men for at dette skal være mulig, må vi ha ledere som forstår og respekterer sosiale mediers rolle, ansvar og utfordringer. Ledere som er oppmerksomme, lydhøre og ydmyke. Ledere som vil være en del av løsningen, ikke problemet. 

Innlegget var først publisert i Dagens Perspektiv 2. november 2023.

sas-fly

Hva skjer nå med bonuspoengene, SAS?

Dersom SAS' bonusprogram settes i spill, betyr det at selskapet tar ut skilsmisse mot de mest lojale kundene – de som reiser mest. Man må tro at kundene reagerer på samme måte, skriver Tor W. Andreassen i DN.