Krisene har gjort selskapene mindre attraktive

Tor W. Andreassen. Foto: Siv Dolmen
– Virksomheter som ikke fremstår som attraktive, kommer til å bli erstattet eller valgt bort av husholdningene når økonomien strammer seg til, sier NHH-professor Tor W. Andreassen. 8. februar skal Norsk innovasjonsindeks 2022 presenteres i Oslo. Foto: Siv Dolmen
NHH Av Ingrid Aarseth Johannessen

31. januar 2023 11:13

Krisene har gjort selskapene mindre attraktive

Det mener kundene som har vurdert hvor innovative norske selskaper er. Onsdag 8. februar inviterer NHH og Bekk til Norsk innovasjonsindeks 2022.

– Våre analyser for fjoråret viser at det ikke er noen vesentlig endring i forbrukernes oppfatning av hvor innovative norske selskaper er, sammenlignet med målinger de siste årene. Dette er gledelig da man kunne forvente at den hadde sunket. Når det er sagt, er tallene likevel lave. Dette har en klar sammenheng med utfordringene selskapene har stått overfor de siste tre årene sier Tor W. Andreassen, NHH-professor og leder av Norsk innovasjonsindeks.

Koronapandemien har ført til etterspørselssvikt og forsyningsproblemer, og Ukraina-krigen har bidratt til inflasjon innen energi, transport, og råvarer.

Norsk innovasjonsindeks

  • Ble først lansert i 2016. Skiller mellom tre indekser: Kommersiell innovasjonsindeks, Sosial innovasjonsindeks og Digital innovasjonsindeks. 
  • Indeksene måler omtrent 100 bedrifter i 20 bransjer. 
  • Indeksen er utviklet ved NHH. Den er tatt i bruk i snart 10 land, og flere land i Asia viser nå interesse.
  • På samme dato og sted (8. februar 2023) inviterer DIG-senteret ved NHH til boklansering for professor Tor W. Andreassens nye bok, Moderne verdiskaping.

Gode muligheter for utfordrere 

Andreassen forklarer at i krevende tider, er ryggmargsrefleksen til ledere å kutte alle kostnader til beinet og utsette alt som ikke er kritisk viktig for at virksomheten skal overleve – og da rammes satsing på innovasjoner. Han tror at 2023 kommer til å bli en prøvelse for mange bedrifter:

– Virksomheter som ikke fremstår som attraktive, kommer til å bli erstattet eller valgt bort av husholdningene når økonomien strammer seg til. Dette åpner imidlertid opp for andre nye konkurrenter, så mitt tips er å sette inn et ekstra gir på innovasjonsfronten i år.

Norsk innovasjonsindeks presenteres på NHHs campus i Oslo onsdag 8. februar. Noen av de som holder innlegg, er:

  • Forbrukerteknolog Yngvar Ugland, leder av DNB NewTechLab
  • Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2
  • Direktør for strategisk stab Eva Camerer i Innovasjon Norge
  • Direktør Harald Krogh i BEKK Consulting
  • Førsteamanuensis og fintech-ekspert Eirik Sjåholm Knudsen ved NHH

Arrangeres for syvende gang

Dette blir syvende gang at indeksen presenteres i norsk sammenheng. Arrangementet er i samarbeid med Bekk, som er partner i forskningssenteret Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG) ved NHH.

Norsk innovasjonsindeks skiller mellom tre indekser: 

  • Kommersiell innovasjonsindeks måler kundenes totale vurdering av virksomhetens innovasjonsevne.
  • Sosial innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens innovasjoner innen sosiale og samfunnsmessige områder.
  • Digital innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens digitale innovasjoner i kundefronten.

KÅringer de tre siste årene: 

Bilde av NRK Marienlyst. Foto: Flickr, Creative Commons, Tarje Sælen Lavik. Link: https://bit.ly/3srXANT

Flere offentlige nykommere på Norsk innovasjonsindeks

IKEA leder for sjette året på rad Kommersiell innovasjonsindeks, mens NRK, Posten og Skatteetaten er blant nykommerne på topplistene.
Øyvind Thomassen i Sbanken

Kunder opplever Sbankens digitale innovasjoner som best

Norsk innovasjonsindeks 2020 kårer Sbanken, Netflix og HBO som vinnere innen digitale innovasjoner.

Stormberg best på sosial innovasjon

Finn.no er årets nykommer og Stormberg er den fremste på sosial innovasjon, viser Norsk Innovasjonsindeks 2019.