Tesla freser seg til topps

F.v. NHH-professor Tor W- Andreassen og Yngvar Ugland, leder av DNB NewTechLab.
NORSK INNOVASJONSINDEKS: Tesla topper Kommersiell innovasjonsindeks og Sosial innovasjonsindeks, og er i tillegg nummer fire på Digital innovasjonsindeks. IKEA mister dermed topplasseringen på Kommersiell innovasjonsindeks som de har hatt de siste seks årene. F.v. NHH-professor Tor W. Andreassen og Yngvar Ugland, leder av DNB NewTechLab. Foto: Siv Dolmen
NHH Av Ingrid Aarseth Johannessen

8. februar 2023 13:05

Tesla freser seg til topps

Elbilgiganten utmerker seg på Norsk innovasjonsindeks 2022. – Tesla har snudd opp ned på bilindustrien, sier NHH-professor Tor W. Andreassen.

Norsk Innovasjonsindeks 2022 ble onsdag 8. februar presentert på NHHs campus i Oslo, i samarbeid med BEKK Consulting. Indeksen måler hvor innovative norske selskaper er – sett fra kundenes perspektiv.

Det er Tesla som er den store vinneren: det amerikanske bilmerket topper Kommersiell innovasjonsindeks og Sosial innovasjonsindeks, og er nummer fire på Digital innovasjonsindeks. IKEA mister dermed topplasseringen på Kommersiell innovasjonsindeks som de har hatt de siste seks årene, og går ned til en tredje plass.

Andre som er inne på topp tre-listene er Sbanken, Stormberg, Vipps, Airbnb, Netflix og Toyota.

RESULTATER: NORSK INNOVASJONSINDEKS 2022

NHH-professor og leder av Norsk innovasjonsindeks Tor W. Andreassen, forklarer framgangen til Tesla slik:

– En Tesla er nesten som en iPad på hjul med sine avanserte programvare-løsninger. Selskapet har utviklet elbilmarkedet og snudd opp ned på bilindustrien og dens forretningsmodell. I prosessen har de bidratt sterkt til miljøforbedringer – og det liker de norske forbrukerne! Dette løfter Tesla til topps på flere av indeksene vi måler.

All foto: Siv Dolmen

Embla Belsvik i BEKK Consulting.
Embla Belsvik i BEKK Consulting.
Direktør for NHH Executive Tore Hillestad og  professor Tor W. Andreassen.
Direktør for NHH Executive Tore Hillestad og professor Tor W. Andreassen.
Direktør for strategisk stab Eva Camerer i Innovasjon Norge.
Direktør for strategisk stab Eva Camerer i Innovasjon Norge.
Førsteamanuensis og fintech-ekspert Eirik Sjåholm Knudsen ved NHH.
Førsteamanuensis og fintech-ekspert Eirik Sjåholm Knudsen ved NHH.
Direktør Harald Krogh i BEKK Consulting.
Direktør Harald Krogh i BEKK Consulting.
Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2.
Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2.

Små endringer totalt sett

Indeksene måler omtrent 100 bedrifter i 20 bransjer. Analysene for 2022 viser at det ikke er noen vesentlig endring i forbrukernes oppfatning av hvor innovative norske selskaper er, sammenlignet med målinger de siste årene. 

– Dette er gledelig da man kunne forvente at den hadde sunket. Når det er sagt, er tallene likevel lave. Dette har en klar sammenheng med utfordringene selskapene har stått overfor de siste tre årene og at innovasjoner har blitt nedprioritert hos mange, sier Andreassen.

TV 2 Kommenterte på kritikken

På arrangementet deltok en rekke selskaper som er representert på indeksene, deriblant TV 2. Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen, holdt et innlegg om kanalens store idrettssatsing «Hjemmebanen». 

– Hjemmebanen gir oss en unik anledning til å presentere norsk idrett i sin fulle bredde, og er en strømming av idrett som verden aldri har sett tidligere. Vi ønsker å ta et godt steg vekk fra eliteidretten som vi bruker så mye tid på til vanlig.

TV 2-satsingen har fått mye negativ omtale i media, særlig knyttet til strømming av mindreårige. Jansen var åpen om kritikken de har fått:

– Å innovere og tenke stort innebærer å gjøre tabber – også en medieorganisasjon kan bli overrasket over kritikk og negativ medieoppmerksomhet. 

Snart I 10 land

Norsk innovasjonsindeks er utviklet ved NHH, og ble lansert i 2016. Den er tatt i bruk i snart 10 land, og flere land i Asia viser interesse. Den skiller mellom tre indekser:

  • Kommersiell innovasjonsindeks måler kundenes totale vurdering av virksomhetens innovasjonsevne.
  • Sosial innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens innovasjoner innen sosiale og samfunnsmessige områder.
  • Digital innovasjonsindeks måler kundenes opplevelser av virksomhetens digitale innovasjoner i kundefronten.

GIR UT BOK

NHH-professor Tor W. Andreassens nye bok Moderne Verdiskaping hadde lansering samme dag som indeksen ble presentert. Den handler om endringer i det eksterne miljøet – teknologiske, bærekraftmessige og økonomiske – som rammer alle. De som lykkes gjennom innovasjon, vil oppleve en reell vekst og økt firmaverdi, mener Andreassen.

Boken tar for seg flere casebedrifter som Bergen kommune, Bulder, Telenor, Gjensidige og Posten.