Facebook mister brukere - aksjen stuper

M Zuckerberg (wikimedia)
I de siste tre månedene av 2021 mistet Facebook 500.000 brukere som daglig logger inn. Faresignalet er at antall daglige brukere - de høyfrekvente, ofte de med de største nettverkene - reduserer sin bruk, skriver NHH-professor Tor W. Andreassen. Foto: wikimedia (Anthony Quintano)
Kronikk

7. februar 2022 12:31

Facebook mister brukere - aksjen stuper

Facebook sitt morselskap Meta, la frem sine kvartalsregnskaper onsdag 2 januar. For første gang i selskapets historie rapporterer de om en stagnering og en global tilbakegang i antall aktive daglige brukere, skriver Tor W. Andreassen.

Marck Zuckerberg startet i 2004 Facebook fra en studenthybel på Harvard University i USA. I dag har de om lag 1,9 milliarder aktive brukere.

I de siste tre månedene av 2021 mistet Facebook 500.000 brukere som daglig logger inn. Frafallet er størst i Africa og Latin Amerika - noe som tyder på at Facebook har nådd sin topp i modne markeder i USA og Europa og at strategien med å legge nye produkter til, ikke gir den ønskede vekst. Vekst har vært helt sentralt i Zuckerbergs strategi - noe vi lærte mer om da varsleren Frances Haugen vitnet i Kongressen.

online shopping pxhere

Netthandelen må få ned varereturen

Covid-19 har lært forbrukerne å handle på nett, men en returrate på 28 prosent er et voksende samfunnsproblem som varehandelen må løse, skriver Tor W. Andreassen i Finansavisen.

Aksjemarkedet var ikke nådig over nyhetene og sendte aksjen ned med 20% til USD249 pr aksje - noe som raderte bort USD200 milliarder i aksjeverdi.

Meta står overfor en rekke utfordringer. For det første sloss de mot en betydelig politisk motstand i den amerikanske kongressen og i EU som ønsker å regulere eller endre selskapets forretningspraksis. En annen faktor som kan fortone seg som ny, er økt konkurranse fra andre selskaper og løsninger, blant annet Tik Tok. Til slutt er jo spørsmålet om hvor vellykket omforming av selskapet fra et rent sosialt plattform selskap til metaverse og økt salg av hardware, er.

Selskapets satsing på VR/AR-brillene Oculus gir ikke noe lønnsomhet og i løpet av de tre siste båndene i 2021 tapte de USD3,3 milliarder til tross for en omsetning på USD877 millioner. Når det gjelder satsingen på metaverse, er det for tidlig å felle noen dom over det prosjektet. Men åpenbart investeres det tungt i denne delen med blant annet 10.000 nye ansatte i Europa er lovet. Satsingen og omformingen oppleves som et strategisk veivalg for å reduser sin avhengighet av blant annet Apple og Google.

Løsningen kan bety at Mark Zuckerberg, som på grunn av mediestøyen er en negativ merkevarefaktor for Facebook, kan distansere seg fra selskapet og tre inn i det nye konsernselskapet. Dette er et smart trekk for merkenavnet Facebook, skriver NHH-professor Tor W. Andreassen. Foto: flickr

Facebook sin nye vekststrategi

Facebook kunngjorde nylig at de jobber med å utvikle et såkalt «metavers». I klartekst betyr dette at de ønsker å vokse ved å skape et univers som fanger data fra brukernes analoge og digitale liv, skriver Tor W. Andreassen.

Nå er ikke bildet entydig negativt. Selskapets andre produkter - Instagram, messenger, og Whatsapp - tiltrekker seg nye brukere og antall månedlige brukere av Facebook øker ennå. Faresignalet er at antall daglige brukere - de høyfrekvente, ofte de med de største nettverkene - reduserer sin bruk. Dette er et tegn på stagnasjon og i følge nettverksteori, oppstår det problematisk ringvirkninger når sentrale brukere i store nettverk reduserer eller faller fra. Har Meta begynt på sitt siste vers?

Kronikken var først publisert i Dagens Perspektiv 4. februar 2022.