Tusenvis bruker plattformen til skole-drop-out

Dame som jobber foran laptop og Jens Aarre Seip.
INNOVASJON: – Ofte satte vi oss fast i vanskelige oppgaver, og vi kjente på en felles frustrasjon over manglende tilgang på øyeblikkelig faglig hjelp. Vi bestemte oss for å gjøre noe med problemet, sier NHH-er og gründer Jens Aarre Seip. Foto (f.h.). Pexels v. Andrea Piacquadio / Arjeta Hoxha
NHH Av Ingrid Aarseth Johannessen

18. oktober 2021 15:06

Tusenvis bruker plattformen til skole-drop-out

NHH-er Jens Aarre Seip ønsker å senke terskelen for å stille spørsmål under forelesninger. Nå har gründerselskapet sikret seg avtaler med 11 norske utdanningsinstitusjoner, deriblant NHH.

– Vi liker å kalle oss en nysgjerrighetsplattform. Vi er en plattform for undervisere og studenter, med mål om å skape studentlæring og engasjement. Det skal være lett å stille spørsmål, hjelpe hverandre og navigere. Vi er som en «omvendt Kahoot», sier NHH-er og gründer Jens Aarre Seip (27) fra Bærum.  

Sammen med Eirik Hernes Berre og Frikk Fossan, har Seip startet opp læringsteknologiselskapet Curipod, tidligere Snapmentor. Siden november har de vært en del av akseleratorprogrammet til StartupLab i Oslo.

Gründerselskapet har avtaler med 11 store norske utdanningsinstitusjoner. I tillegg til NHH, har de blant annet avtaler med NTNU, Universitetet i Tromsø og BI. De har også flere videregående skoler på kundelisten, og de jobber med å lande flere internasjonale avtaler. Seip forteller at de er i kontakt med utdanningsinstitusjoner i blant annet Danmark, Finland og Island. 

Professor Kjetil Bjorvatn ved FAIR-senteret.
NHH-professor Kjetil Bjorvatn. Foto: Hallvard Lyssand

– Skaper engasjement her og nå

I høst tar syv bachelorkurs ved NHH i bruk Curipod. Det siste året har nærmere 1000 bachelorstudenter testet verktøyet, og tilbakemeldingene er gode. Professor Kjetil Bjorvatn ved Institutt for samfunnsøkonomi, brukte Curipod forrige semester i kurset «mikroøkonomi» (SAM2).

– Jeg har fått gode tilbakemeldinger om Curipod både fra studentene og studentassistentene mine, og jeg kommer til å fortsette å bruke dette i mitt kurs SAM2. Ofte synes studenter at det kan være skummelt å stille et spørsmål høyt foran alle, men med Curipod er ikke dette lenger et problem. Dessuten lurer studenter ofte på det samme, og det er både nyttig og tidsbesparende å ha tilgang til svar på spørsmål som allerede er blitt stilt, sier NHH-professoren. 

Seip forteller at det faktisk var Bjorvatn som inspirerte dem til å utvikle «direkte Q&A», en tjeneste der studentene sender inn spørsmål i en undervisningssituasjon og får svar direkte. Fra før hadde de en døgnåpen tjeneste der studentene kunne stille spørsmål når det passet for dem. For begge tjenestene kan studentene stille spørsmål anonymt.

– Bjorvatn fortalte oss at han savnet å få spørsmål og faglige diskusjoner i klasserommet, og da tenkte vi: «hvorfor ikke ha en direkte Q&A?» På den måten blir alle studentene aktive og det skapes et engasjement her og nå.

Les også:

Vil gjøre det enklere å handle lokalt

To studentprosjekter fra NHH får én million hver fra Forskningsrådet. Bedre søvnrutiner og mer kortreist mat, går midlene til. Vi ønsker å øke tilgjengeligheten og utvalget av lokale matvarer, sier en av gründerne.

– Læring skal være sosialt og gøy

Seip var ferdig utdannet siviløkonom ved NHH i fjor sommer, der tok han masterprofilen Business Analytics. Handelshøyskolen opprettet masterprofilen for å svare på økende etterspørsel etter økonomer med analytiske- og teknologiske ferdigheter. Han har også en CEMS-master i internasjonal ledelse. Det mange kanskje ikke skulle tro er at Seip droppet ut av videregående:

– Jeg droppet ut andre året på videregående fordi jeg opplevde at jeg ikke hadde motivasjon. Det å finne tilbake motivasjonen for læring var en sammensatt prosess, men ett år på Valdres folkehøyskole, hvor jeg virkelig oppdaget at læring kan være gøy og meningsfullt, var en viktig del. At læring skal være sosialt, gøy og meningsfullt er noe vi også har tatt med i utviklingen av Curipod.

Jeg droppet ut andre året på videregående fordi jeg opplevde at jeg ikke hadde motivasjon.

Jens Aarre Seip

Det var ved NHH at Seip møtte Eirik Hernes Berre, og gründerdrømmen ble skapt. De ble raskt gode venner og studerte mye sammen. Den tredje gründeren, Frikk Fossan, er barndomsvenn av Seip og har studert interaksjonsdesign ved Universitetet i Oslo.

– Ofte satte vi oss fast i vanskelige oppgaver, og vi kjente på en felles frustrasjon over manglende tilgang på øyeblikkelig faglig hjelp. Dette tror jeg mange kan kjenne seg igjen i, da det kan være vanskelig å finne gode kollokviegrupper som ny student. Vi bestemte oss for å gjøre noe med problemet, og startet derfor vårt eget selskap, sier Seip. Selskapet ble etablert i november 2019.

Les også:

Vil modernisere norsk matproduksjon

Marius Bratsberg tok Gründerskolen ved NHH og lærte grep som kan føre en god idé fra flopp til fremgang. Nå vil han modernisere norsk matproduksjon.
Skjermbilde fra digitalt Curipod-møte. F.v. øverst: Sophie Haugland Pedersen (intern), Eirik Hernes Berre (medgründer), Jonatan Winsvold (intern), Frikk Fossan (medgründer), Laréb Fatima Ahmad (intern) og Jens Aarre Seip (medgründer).
HELE TEAMET: F.v. øverst: Sophie Haugland Pedersen (intern), Eirik Hernes Berre (medgründer), Jonatan Winsvold (intern), Frikk Fossan (medgründer), Laréb Fatima Ahmad (intern) og Jens Aarre Seip (medgründer).

Skrotet forretningsmodellen

I begynnelsen var det elever på ungdoms- og videregående skoler som var målgruppen for Curipod. Gründerselskapet tilbød da en tjeneste der elever kunne få hjelp til lekser og skoleoppgaver, mot en betaling på 35 kroner gangen.

Curipod skrotet imidlertid forretningsmodellen sin i januar i fjor, og gikk fra en B2C-modell (salg mot privatkunder) til å rette seg mot høyere utdanningsinstitusjoner.

– Vi prøvde først med eksterne mentorer, men fikk da tilbakemelding fra skolene om at det ikke var fagressurser de trengte, men programvaren vår. Det var en svært nyttig lærdom for oss. Vi så også at det å selge en programvare har større globale muligheter. Vi retter oss i dag både mot høyere utdanning og videregående skoler, men største delen av brukerne våre er fra høyere utdanning.

LES TIDLIGERE NHH-SAK OM GRÜNDERSELSKAPET (2019)

Om verktøyet

  • Curipod tilbyr i dag to tjenester: direkte Q&A for undervisningssituasjoner og en døgnåpen Q&A. For begge tjenestene er det studentene som stiller spørsmålene, og de konkurrerer også om å stille det beste spørsmålet.
  • Hvem som svarer på spørsmålene, er opp til utdanningsinstitusjonene, men ofte er det forelesere eller studentassistenter. Studenter kan også svare på hverandres spørsmål.
  • Curipod registrerer alle spørsmål og svar tilknyttet et kurs i en kunnskapsbase, noe som gjør det lett å søke og finne informasjon.
  • For å bruke verktøyet, må brukerne logge seg inn på Curipods nettside.

Mer enn doblet inntektene

Med koronapandemien måtte norske utdanningsinstitusjoner raskt omstille seg. Digitale forelesninger og digitale eksamener ble en realitet. Likevel var det ikke lett for gründerne i begynnelsen av pandemien:

– Skolene var selvfølgelig mest opptatt av å få kontroll over situasjonen og håndtere kritiske ting, som å hjelpe utvekslingsstudenter og avholde eksamen. Mange hadde dermed ikke tid til å teste ut vår tjeneste. Dette har heldigvis endret seg nå, og vi har fått mange nye kunder. Vi ser også at den digitale kompetansen og gleden ved å bruke digitale verktøy har økt blant mange undervisere, også blant dem som var kritiske i begynnelsen. Vi har fra januar til september i år tredoblet omsetningen vår.

Gründerne hentet i 2020 to millioner kroner fra StartupLab og Sagene Tech Ventures. I tillegg har de fått 1,5 millioner kroner i tilskudd fra Innovasjon Norge, samt Skattefunn.

Les også:

Sparebanken Vest vil bekjempe ubevisst diskriminering

NHH-student Silje Lindtvedt Fladmoe jobber for å minimere diskriminering i arbeidslivet i startup-selskapet Testhub Technologies. Nå tester Sparebanken Vest verktøyet deres.