NHH-forskning danner standard for måling av innovasjonsevne

Kunder. av pxhere
– Kundene er de som velger om de skal ta virksomhetens tjenester i bruk eller ikke. Dette betyr i praksis at kundene er alle virksomheters eneste naturlige finansieringskilde. Hvor innovative kundene opplever virksomhetene å være, blir derfor viktig å avdekke for å kunne estimere effektene av virksomhetenes ulike innovasjonsinvesteringer, sier professor Tor Wallin Andreassen. Foto: pxhere

16. desember 2020 10:46

NHH-forskning danner standard for måling av innovasjonsevne

Forskningssenteret Digital Innovation for Growth har inngått en avtale med Århus Universitet for en nasjonal måling av danske konsumenters opplevelse av hvor innovative danske bransjer og virksomheter er.

Hva kundene mener om virksomhetens innovasjonsevne er mye viktigere å avdekke enn hva ledere og ansatte mener, sier professor og leder av forskningssenteret Digital Innovation for Growth (DIG), Tor W. Andreassen.

Tor Wallin Andreassen, professor ved Institutt for strategi og ledelse.
Tor Wallin Andreassen, professor ved Institutt for strategi og ledelse.

Finland og Sverige – og USA

Århus Universitet, Department of Management, skal altså gjennomføre Dansk Innovasjonsindeks, en metodikk som i Norge er kjent som Norsk Innovasjonsindeks (NII). Dette er verdens første kundebaserte rangering av innovative virksomheter, utviklet av NHHs Center for Service Innovation, Norges første SFI med en handelshøyskole som vertskapsinstitusjon.

Norsk Innovasjonsindeks for 2020 blir offentliggjort 3. februar 2021, i et samarbeid med DIG-partner BEKK.

Tidligere i år signerte NHH en tilsvarende avtale med Hanken School of Economics, Finland, for Finsk Innovasjonsindeks. I 2019 inngikk NHH avtale med Karlstad Business School for Svensk Innovasjonsindeks, og året før ble New York-universitetet Fordham University ansvarlig for Amerikansk Innovasjonsindeks.

Internasjonal database

Stormberg best på sosial innovasjon

Finn.no er årets nykommer og Stormberg er den fremste på sosial innovasjon, viser Norsk Innovasjonsindeks.

– Andre land har vist interesse. Med et forskningssamarbeid mellom ledende handelshøyskoler for måling av opplevd innovasjonsevne, har NHH lagt grunnlaget for en internasjonal database for sammenlikning mellom bransjer og virksomheter hvor kundenes stemmer løftes frem på en rekke viktige innovasjonsområder, sier Andreassen.

Telenor gjør byks på innovasjonsindeks

IKEA er for tredje året på rad Norges mest innovative selskap, viser fersk innovasjonsindeks fra NHH. Telegiganten Telenor fosser frem på rangeringen, mens konkurrenten Telia har størst tilbakefall.

Han mener dette også vil være viktig og nyttig for studenter på de ulike studieprogrammene, inkludert NHH Executive.

NHH-professoren mener det er mindre viktig hva ledere og ansatte måtte mene om hvor innovative virksomheten er.

– Kundene er de som velger om de skal ta virksomhetens tjenester i bruk eller ikke. Dette betyr i praksis at kundene er alle virksomheters eneste naturlige finansieringskilde. Hvor innovative kundene opplever virksomhetene å være, blir derfor viktig å avdekke for å kunne estimere effektene av virksomhetenes ulike innovasjonsinvesteringer, sier Andreassen.

At internasjonale forskningsmiljøer bygger på NHHs forskning, er et kompliment til forskningsteamet som står bak NII, mener Andreassen. 

CSI-forskinga gått til USA

Professor Tor Wallin Andreassen har eksportert Norsk Innovasjonsindeks til Sverige og USA. – Forskarane meiner indeksen er relevant, interessant og sterk.

– Dette viser at NHHs innovasjonsforskning er interessant og direkte relevant for virksomhetene, avslutter Andreassen.