Caseoppgave til studiestart 2021

Caseoppgave til studiestart 2021

Caseoppgave om Vipps.

Forfatter av caseoppgaven 2021: Malin Arve

Praktisk informasjon  

Onsdag 18. august  skal dere jobbe med case. Det er satt av tid til arbeid i grupper på campus fra 10-14. Etter det skal dere presentere caseløsningen og diskutere denne med tidligere NHH-studenter (alumni). Det er ikke behov for å starte på arbeidet før dere sitter i grupper på onsdag.  

Dere er alle delt inn i grupper og skal ha mottatt informasjon om 

  • hvilken gruppe dere er i  

  • hvilket rom dere har fått tildelt  

  • Klokkeslett for deres presentasjon løsningsforslag  

Det vil være NHH studenter tilgjengelige på campus for å hjelpe grupper som har behov for litt assistanse. 

Under finner dere et forslag til hvordan dere kan disponere tiden, men det er selvsagt lov å tilpasse timeplanen og oppgavene slik at dere får et godt samarbeid i gruppen. Ikke glem å sette av tid til lunsj.    

10.00-10.45   

Begynn med introduksjonsvideoen til casearbeid og dette konkrete caset om Vipps.

Se introduksjonsvideoen på NHHs Youtubekanal

Videohilsen fra daglig leder i Vipps, Rune Garborg 

Se introduksjonsvideo del 2

Les deretter caset og hele oppgaveteksten individuelt. Tenk gjennom hva du kan bidra med til de forskjellige spørsmålene og viktige element som du vil diskutere med gruppen .

10.45-11.00   

Bli enige om hvordan dere skal organisere casediskusjonen   

11.00-13.00   

Casediskusjon: Gruppen løser caset i fellesskapet    

13.00-14.00   

Forbered presentasjon og fordel presentasjonen mellom dere   

14.00-16.00   

Presentasjon for alumni - deres grupper presenterer enten 14.00-14.45 eller 15.00-15.45   

Læringsmål for oppgaven   

Det overordnede målet med caseoppgaven er at dere skal begynne å tenke som ledere og økonomer. 

Årets case handler om Vipps, som de fleste av dere sikkert kjenner. Men har dere tenkt på at det også er en bedrift? For å få mest utbytte av arbeidet med caset, ønsker vi at dere løser dette med økonomi og lederskap i fokus.   

De faglige målene med caset er at dere skal få en forståelse for hva det er som gjør Vipps attraktivt for kundene, og mer generelt hvordan kunder/brukermassen kan skape verdi for en bedrift, og hvordan de kan overleve.    

Det viktigste dere må vite når dere jobber med case er  at casediskusjonen er mye viktigere enn å komme frem til et «riktig svar». De aller fleste caseoppgavene har heller ikke et korrekt svar. Det finnes mange gode svar og dere må argumentere for det dere tenker er det beste svaret.       

Presentasjon for alumni   

Fra kl. 14 til kl. 16 skal dere presentere caset dere har jobbet med for NHH alumni. I noen tilfeller vil dette skje in person, mens andre grupper skal presentere over Teams/ Zoom.

Halvparten av alumnimentorene kommer til NHH i dag for å høre på presentasjonene for sine grupper. Alle gruppene får i løpet av dagen info om hvor de skal være.

Den andre halvparten av gruppene skal presentere sine løsningsforslag for en alumni som ikke er til stede på NHH i dag. Derfor må de gruppene presentere sine forslag på Teams eller Zoom. Teams er en del av Office356, som alle studenter på NHH har tilgang til.

For tjenester med Feide-innlogging brukes studentnummer som brukernavn. For alle andre tjenester benyttes e-postadressen som er knyttet til din studentkonto. Formatet på studentnummeret og e-postadressen følgende:

  • Studentnummer: sXXXXXX
  • E-postadresse: fornavn.etternavn@nhh.no

Gå til denne siden for å starte Office365 og Teams: Følg lenken for å LASTe NED Office 365 og teams

 

Forbered en 10-15 minutters presentasjon. Bruk gjerne Powerpoint eller lignende program. Vanligvis tar det ca. 2-3 minutter å forklare en slide/plansje, så pass på at dere ikke har for mange plansjer.    

Siden vi i år fortsatt er i en litt spesiell situasjon der sosial distanse er normen, må de fleste presentasjonene foregå ved hjelp av videomøter. På NHH har alle studenter tilgang til Zoom og Teams.   

Før dere begynner den faglige delen av presentasjonen med alumni må dere introdusere dere (navn, hvor dere kommer fra, forventninger/tanker rundt de neste årene på NHH og veien videre).   

Den faglige delen av presentasjon kan dekke alle eller bare noen utvalgte deler av caseoppgaven. Fokuser på det dere synes er mest interessant.     

Forbered gjerne noen spørsmål som dere kan stille NHH alumni om deres erfaring fra NHH. Disse spørsmålene trenger ikke bare å handle om fag. De kan også handle om hvordan det var å være student på NHH eller deres karriere og jobb etter NHH (inngang til yrkeslivet etc.).    

Caseoppgaven - Vipps   

Det første dere må gjøre er å lese en artikkel i Magma om Vipps. Diskuter innholdet i artikkelen for å sikre at alle har fått med seg og forstått innholdet. Dersom dere har spørsmål til selve teksten, kan dere snakke med studentassistentene som er tilgjengelige i rommene eller gå inn på chatten.   

Artikkelen (caseoppgaven) finner dere her: https://www.magma.no/plattformokonomi-og-finans   

  1. Når du bruker Vipps til å sende penger til noen, betaler du ikke noe ekstra for å bruke Vipps som betalingsplattform opp til et visst beløp. Hvis du eksempelvis vippser 200kr til en venn, vil vennen din uavkortet motta hele beløpet. Vipps tjener altså ingenting på transaksjonen.  

Hvorfor tror du at Vipps valgte å tilby denne tjenesten gratis til sine privatkunder? Hva er fordeler og ulemper ved dette valget (minst en av hver)? Hva slags implikasjoner har dette på sikt?   

  1. Etter at Magma-artikkelen ble publisert så lanserte Vipps Norges første «mobilapponement». Tidligere NHH-student Tonje Foss Kløve er produktsjef for Vipps mobil og ble intervjuet om satsningen i Aftenposten:https://www.aftenposten.no/digital/i/7KBG6w/saa-mange-kunder-har-vipps-mobil-faatt-siden-oppstarten-naa-justeres-pri   

I artikkelen uttaler Foss Kløve seg om potensialet for Vipps mobil og sier «Vi har ingen konkrete mål, men Fjordkraft klarte 100.000 mobilkunder på 18 måneder. Det har vi lyst til å slå.»    

Hvor mye vil Vipps tjene i årlige abonnementsinntekter dersom de når dette målet i følgende scenarier1?    

  1. Alle kundene kjøper det billigste abonnementet   

  1. Alle kundene kjøper det dyreste abonnementet   

  1. Kundene fordeles likt mellom de fire typene abonnement (slik at 25% kjøper hvert abonnement)   

Prisene finnes både i Aftenposten artikkelen og her: 

https://www.vipps.no/alle-priser/privat/priser-vipps-mobilapponnement/        

  1. Tror dere det er noen ulemper eller kostnader for Vipps dersom alle kundene kjøper abonnement med mye data (og bruker dataen hver måned)?   

  1. Vipps begynte som en betalingsløsning, men tilbyr nå også mobilabonnement. Hva er neste satsningsområde for Vipps? Hva kommer nordmenn til å vippse i fremtiden? 

Tar dere Vipps’ utfordring? Hva hadde dere foreslått som nytt satsningsområde for Vipps og hvorfor?   

Etter at dere er ferdige med presentasjonene, kan dere gjerne sende dem til prorektor for utdanning  stig.tenold@nhh.no.

Vi kommer til å se på dem, og velge ut et par stykker som kan få anledning til å presentere sitt svar på spørsmål nummer fem til Rune Garborg og Vipps.