Faglig innhold

for emnet Strategiske lønnsomhetsanalyser

  • Mål for emnet

    Mål for emnet

    Studiet skal gi studentene

    • innsikt i metoder og perspektiver på ulike lønnsomhetsberegninger.
    • kunnskap om teori og metoder som kan brukes for å fatte bedre bedriftsøkonomiske beslutninger

    ferdigheter for å kunne identifisere en virksomhets potensielle resultat med ulike teknikker og metoder.  

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • inngående kunnskap om hvordan virksomheter kan utnytte analyser av lønnsomheten til aktiviteter, produkter, kunder og kundegrupper til å fatte bedre beslutninger
    • kunnskap om avanserte analyser for å forklare variasjoner i kostnadsnivå i ulike bransjer
    • inngående kunnskap om hvordan virksomheter kan utforme prisstrategier

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • utarbeide kalkyler for ulike formål og vurdere i hvilken grad disse gir et riktig bilde av lønnsomheten
    • analysere lønnsomheten for ulike aktiviteter, produkter, produktegenskaper, kunder og markedssegmenter
    • anvende forskjellige metoder for fastsetting eller justering av pris tilpasset små eller store datasett

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • presentere og diskutere relevante:
      1. faglige problemstillinger,
      2. teoretiske perspektiver og modeller,
      3. metodiske avveininger og analyser

    innen lønnsomhetsanalyser. Dette er kompetanse den enkelte skal tilegne seg og skal kunne diskutere/formidle til kolleger og andre aktører de samhandler med.

  • Fagtema for emnet

    Fagtema for emnet

    Studiesamling 1: Potensielt resultat og beslutningsrelevante kostnader

    Studiesamling 2: Produkt- og kundelønnsomhet – hvilke segmenter skal vi satse på?

    Studiesamling 3: Prosjektlønnsomhet og prising i et strategisk perspektiv.

  • Pedagogisk modell

    Pedagogisk modell

    Undervisningsopplegget er i stor utstrekning case basert. Det legges videre opp til at studentene gjennom dialog og drøftinger integrerer teori og modeller gjennom diskusjon av virkelige case. Casene diskuteres på de fysiske samlingene.

    I tillegg følges samlingene opp med oppgavearbeid mellom samlingene. Dette foregår i grupper og leder frem til levering av en gruppebasert prosjektoppgave. Temaene for disse prosjektene vil delvis basere seg på erfaringer fra egne virksomheter.

    Det er obligatorisk frammøte på studiesamlingene.

  • Vurdering

    Vurdering

    Det avholdes en 6 timers hjemmeeksamen i løpet av emnet som finner sted etter studiesamling 3. Hjemmeeksamen omfatter alle tre fagtemaene.