Faglig informasjon Samspill & Ledelse
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
Emnet gir studentene innsikt, kunnskap og ferdigheter i å forstå og reflektere over ledelses- og gruppepro-sesser i ulike samspillsituasjoner. Det bygger på anvendt gruppe- og organisasjonspsykologi, med vekt på refleksjon, erfaring og teori. Emnet kombinerer psykologisk forskningsbasert kunnskap med praktiske øvelser og prosessorientert pedagogikk.
Studentene vil arbeide med egen rolle i lys av teori, og utforske hvordan samspill, gruppedynamikk, per-sonlighetsmønstre og ubevisste prosesser påvirker beslutninger, samhandling og prestasjoner i grupper og organisasjoner.
- Gruppeprosesser over tid
- Sosialpsykologiske perspektiver på samspill og ledelse
- Organisasjonsutvikling og innovasjon
- Personlighet og individets utvikling
- Den nysgjerrige leder og hjelper
-
Målgruppe
Målgruppe
Ledere og nøkkelpersoner i private og offentlige virksomheter som ønsker å utvikle sin samspillskompe-tanse og styrke sin psykologiske forståelse av ledelse.
Det kreves minst to års relevant yrkeserfaring (vi anbefaler minst fire år).
-
Vurdering med studiepoeng
Vurdering med studiepoeng
Studentene som tar studiepoeng vurderes på følgende grunnlag:
- Gruppeoppgave (utgjør 40%): 4-5 deltakere per gruppe, 12-15 sider, leveres etter samling 3
Gruppeoppgaven skal ta utgangspunkt i samling 1 og 3, og har som mål å gi en dypere forståelse av gruppeprosesser basert på erfaringer og teori. Strukturen i oppgaven skal være reflekterende og erfaringsmessig forankret i opplevelser og perspektiver fra samlingene, teoretisk rammeverk fra samlingene og overføring til praksis. Oppgaven skal inneholde gruppens ulike individuelle perspektiver og felles refleksjon rundt disse.
- Individuell refleksjonsoppgave (utgjør 60%): leveres etter samling 5
Den individuelle oppgaven er forankret i samling 2, 4 og 5 (men også individuell erfaring på samling 1 og 3) og skal utforske studentens personlige og relasjonelle utvikling som leder og menneske. Oppgaven skal ta utgangspunkt i egne opplevelser, behov, følelser, tanker og handlinger i møte med omgivelsene, og reflektere over hvordan disse har satt seg i tanke og relasjon ved hjelp av relevante begreper og teorier fra emnet.
Omfang
Vurderings-form
Vurdering
Individuell/
gruppeGruppe refleksjons-oppgave
40 %
Skriftlig
Bestått/
ikke beståttGruppe
Individuell refleksjons-oppgave
60 %
Skriftlig
Bestått/
ikke beståttIndividuell
Bestått emne forutsetter at begge vurderinger er bestått.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om sentrale psykologiske teorier knyttet til grupper, roller, personlighetsutvikling og samspill i organisasjoner.
- inngående kunnskap om emosjoner, ubevisste prosesser og relasjonelle mekanismer som påvirker ledelse.
- teoretisk forankret forståelse av hvordan gruppe- og organisasjonspsykologiske prosesser påvirker ledelse, samspill, endring, beslutningstaking og prestasjoner.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende psykologisk kunnskap i lederrollen for å fremme trivsel, læring, samarbeid og prestasjon.
- analysere gruppedynamikk og rolleforståelse i praksis og reflektere kritisk over egen og andres leder- og gruppeatferd.
- utvikle seg selv og hjelpe andres utvikling gjennom bruk av relasjonelle ferdigheter, mentalisering og emosjonsbevissthet.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- forholde seg reflektert til eget lederskap og bidra til konstruktive samspillsprosesser i grupper.
- håndtere usikkerhet og ubehag, og hjelpe andre å stå i uforutsigbarhet i handling.
- anvende psykologiske verktøy i komplekse og emosjonelt krevende situasjoner i arbeidslivet.
-
Organisering og gjennomføring
Organisering og gjennomføring
Emnet er samlingsbasert og går over to semestre. Det består av fem samlinger, med en varighet på tre til fem dager, til sammen 20 samlingsdager.
Hver samling er bygget opp som en helhetlig læringssekvens med forelesninger, øvelser, refleksjon og erfaringslæring. Det arbeides individuelt, i par, i grupper og i plenum.
Obligatoriske arbeidskrav
- Aktiv deltakelse i minimum 75 % av samlingene (15 dager).
- Dagbok og refleksjonsnotat etter hver samling (2-3 sider).
Dagboknotat skrives på hver av samlingene og det skal leveres et refleksjonsnotat basert på dagboknota-tet etter hver samling. Nærmere beskrivelse av format på disse gis på samlingene -
Læringsformer og -aktiviteter
Læringsformer og -aktiviteter
- Forelesninger med forankring i psykologisk teori og forskning.
- Strukturerte øvelser og gruppedynamiske prosesser.
- Refleksjonssamtaler og dagbokskriving.
- Personlig utviklingsarbeid.
-
Deltakelse uten studiepoeng
Deltakelse uten studiepoeng
Du kan velge å ta Samspill & Ledelse som et kurs, uten eksamen og studiepoeng. Dette passer for deg som ønsker faglig utbytte og kursbevis, men ikke har behov for studiepoeng.
Du søker via «Søk nå»-knappen, og opptakskravene er de samme som for studieløpet.
Endelig valg av deltakelsesform gjøres etter andre samling. Beslutningen må meldes skriftlig til opptaksansvarlig senest én uke etter samlingen. Vær oppmerksom på at endring av deltakelsesform innebærer ny kontrakt.
For å få kursbevis må du:
- aktiv deltakelse i minimum 75 prosent av samlingene (15 dager)
- dagbok og refleksjonsnotat etter hver samling (2-3 sider)
Mer informasjon får du på første samling.
Har du spørsmål, kan du kontakte opptaksansvarlig Lena Marie Vestli.