Faglig innformasjon Prosessledelse
Mål, læringsutbytte, vurderingsform og organisering av emnet.
-
Mål og innhold
Mål og innhold
Målet med emnet er å gi studentene kunnskap hva som kjennetegner prosessperspektivet og prosessorientert ledelse.
Studentene skal videre lære a) hvordan prosesser kan ledes slik at de oppfyller organisasjonens og kundenes/brukernes krav og forventninger, b) hvordan prosesser kan kartlegges og beskrives ved hjelp av grafiske prosessmodeller, og c) metoder og analytiske ferdigheter for å analysere og forbedre prosessers ytelse og resultater gjennom et prosessutviklingsprosjekt.
Emnet gir også innsikt i prosessrelaterte tilnærminger som brukes av mange virksomheter, slik som kvalitetsledelse og Lean. I emnet behandles også betydningen av prosesstenkning i forbindelse med digitalisering.
Alle tema blir behandlet fra et ledelsesperspektiv. Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte organisasjoner er gjennomgående temaer.
Fagtema for emnet
- Prosessperspektivet som ledelse og styringsfilosofi
- Prosess som styringsobjekt
- Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte virksomheter
- Metoder for prosessforbedring
- Ledelse av prosessutviklingsprosjekter
- Enkle teknikker og PC-verktøy for prosessmodellering og analyse
- Lean og kvalitetsledelse
- Digitalisering av prosesser
- Virksomhetsarkitektur
- Status på forskning innen feltet
- Digital sikkerhet
- Sammenhengen mellom teknologi, organisasjon og ledelse vil være et gjennomgående tema
-
Målgruppe
Målgruppe
Ledere, prosjektledere, kvalitetsledere, prosesseiere eller nøkkelpersoner i virksomheter som jobber med, eller i større grad ønsker å jobbe i henhold til prosessorientert tankegang.
-
Vurdering
Vurdering
Studenten blir evaluert ved skriftlig, individuell prosjektoppgave, som skal innleveres etter siste samling. Det blir anledning til å arbeide med prosjektoppgaven mellom og på samlingene. I prosjektarbeidet skal studenten benytte fagets teorier og modeller i egen virksomhet.
Prosjektoppgaven er individuell, men der det er flere studenter fra samme virksomhet, kan gruppearbeid vurderes.
Vurderingsordning
Omfang
Vurderingsform
Vurdering
Individuell/
gruppeProsjekt-oppgave
Teller 100 %
Skriftlig
Bestått/
ikke beståttIndividuell
-
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kandidatene har etter fullført studium oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
-
avansert kunnskap om prosessledelse, og hva det vil si å lede prosesser enkeltvis og samlet.
-
avansert kunnskap om prosesstankegangen i relaterte tilnærminger som Lean, kvalitetsledelse og digitalisering.
-
avansert kunnskap om tilgjengelige metoder og teknikker, og hvordan de kan utnyttes.
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
arbeide selvstendig med praktisk problemløsning basert på fagområdets teorier, metoder og teknikker.
-
sette seg inn i en organisasjons prosesser, og enkelt kartlegge, modellere og analysere disse ved bruk av aktuelle teknikker og verktøy.
-
gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger å innføre prosessledelse.
Kompetanse
Kandidaten kan
-
ta initiativet til, og lede avanserte prosessutviklingsprosjekter.
-
formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig med en terminologi som er relevant innen fagområdet.
-
drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå og eksterne aktører som bedriften samarbeider med.
-
-
Organisering og gjennomføring
Organisering og gjennomføring
Emnet er lagt opp som et samlingsbasert deltidsstudium over to semester. Emnet består av fire fagsamlinger à to dager, totalt åtte samlingsdager.
For å sikre læring og bruk av ny kunnskap i studieløpet skal studentene gjennomføre en prosjektoppgave med utgangspunkt i egen virksomhet. Studentene må avsette tid til å jobbe med prosjektoppgaven mellom studiesamlingen. Det vil bli gitt veiledning til arbeidet med prosjektoppgaven på studiesamlingene.
-
Læringsformer og -aktiviteter
Læringsformer og -aktiviteter
Erfaringslæring og bruk av teori og modeller utgjør en viktig del av den pedagogiske tilnærmingen, der det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til og anvendes i egen organisasjon.
Det legges opp til aktiv bruk av diskusjon og refleksjon over egne erfaringer i lys av nyervervet innsikt og læring, både individuelt og i grupper. For enkelte tema vil vi invitere eksterne gjesteforelesere for å belyse tema med bakgrunn i sine perspektiver og erfaringer.