Faglig innhold

  • Mål for studiet

    Mål for studiet

    Programmet tar utgangspunkt i de utfordringene du som styrer i en barnehager står overfor. Ledelse i en barnehagekontekst skal utøves i spenningen mellom forventninger og krav fra barn, medarbeidere med høy kompetanse, eiere med store krav til fornyelse og kvalitet, samt egne verdier. Programmet vil gi deg kunnskap om hvordan kravene og forventningene kan møtes og hvilke avveininger som kan eller bør foretas. Lederutdanning for styrere er viktig for den videre utviklingen av barnehagene.

    Det er tre hovedmålsettinger

    • Programmet bidra til at du som leder får økt teoretisk kunnskap om ledelse.
    • Programmet gi deg som leder i en barnehage større ledelsesmessige ferdigheter. Det betyr at programmet skal være en treningsarena hvor du skal utprøve de teoriene og verktøyene som blir presentert i undervisningen.  
    • Programmet skal bidra til å gi deg et mer avklart forhold til ledelse.  Det betyr at programmet ikke bare skal gi økt kunnskap og økte ferdigheter, men også økt selvinnsikt hva ledelse angår. Slik læring realiseres ved at det faglige stoffet kontinuerlig knyttes til, og anvendes på, egen arbeidssituasjon og barnehagers funksjon og ansvar i samfunnet.
  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Studiet skal gi deltakerne en bred kompetanseplattform for å arbeide som skoleledere. Kandidatene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • skal ha kunnskap om og forståelse for ulike organisasjonsformer og viktige forhold til ulike aktører i barnehagens omgivelser, samt hva som særpreget barnehagesektoren i et organisasjonsperspektiv.
    • skal ha oppdatert kunnskap om nyere læringsteori og teorier om barns utvikling, tilknytning og medvirkning. Dette skal kunne settes i sammenheng med barnehagens samfunnsoppdrag, herunder Rammeplanen, Barnehageloven og forskrifter, samt ulike verktøy for å utvikle og evaluere barnehagens kvalitet.
    • skal ha kunnskap om og innsikt i hvilke spesielle utfordringer kulturell endring innebærer i forbindelse med utviklingen barnehagesektoren er inne i generelt, og styreres rolle og betydning i denne prosessen spesielt.
    • ha kunnskap om økonomistyring i sammenheng med andre styringsparametere, som for eksempel bruker- og medarbeidertilfredshet.

    Ferdigheter

    • være i stand til å analysere og bearbeide organisasjonskulturer, spesielt med vekt på modellen for konkurrerende verdier.
    • skal kunne analysere hvordan gruppedynamikk, konflikter og kommunikasjon har betydning for samhandling, utvikling og måloppnåelse i barnehager, og kunne anvende verktøy for å håndtere dette i praksis.
    • skal kunne anvende måling og evaluering av kvantitative data som innfallsvinkel til strategisk organisasjonsutvikling, styring og budsjettering innenfor barnehager.
    • skal kunne anvende relevante modeller for endringsledelse og utviklingsprosesser, tilpasset de utfordringene barnehager og egen organisasjon står overfor.

    Generell kompetanse

    • har innsikt i og bevissthet om egne personlige forutsetninger for ledelse, eget autoritetsgrunnlag og egen lederrolle, og kunne anvende denne innsikten for å understøtte og utvikle egen ledelsespraksis.
    • kan bruke teoretiske modeller og verktøy analytisk på praktiske problemstillinger i barnehager
    • kan diskutere faglige problemstillinger og analyser både med medarbeidere og andre aktører barnehager samhandler med.
    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser.
  • Programoversikt

    Programoversikt

    • Introduksjonssamling: Perspektiver på ledelse og lederutdanning
    • Særtrekk ved barnehagen som organisasjon
    • Barnehagens formål og oppgaver: Lederrollen i en barnehagekontekst
    • Kultur og verdier: Relasjon til barn og foreldre
    • Økonomi, styring og utvikling i en barnehagekontekst
    • Makt og legitimitet
    • Endring og omstilling
    • Ledelse av kunnskapsmedarbeidere
    • Presentasjon av gruppeoppgave
  • Oppbygning

    Oppbygning

    Programmet består av i alt 25 samlingsdager fordelt på ni samlinger av tre dagers varighet. Studiet strekker seg over 1,5 år. Undervisningen vil bestå av både forelesninger og arbeid i grupper. Arbeidet i grupper er todelt og består både av arbeid med en prosjektoppgave og praktisk ferdighetstrening.

  • Obligatorisk fremmøte

    Obligatorisk fremmøte

    Det vil videre stilles krav til deltakelse. Fravær på mer enn en dag pr. samling eller 20 % av programmet, vil medføre krav om en ekstra innleveringsoppgave.

  • Vurderingsform

    Vurderingsform

    Deltakerne vil bli evaluert på to måter; skriftlige individuelle eksamener og prosjektoppgave. Det vil være to individuelle skriftlige hjemmeeksamener. Godkjenning vil skje med basis i de to skriftlige eksamenene, samt gjennomført prosjektoppgave.

    Les mer i eksamensforskriften til NHH Executive