Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, fagtema og vurdering for innovasjonsledelse

  • Mål for modulen

    Mål for modulen

    Modulen tar utgangspunkt i de omstillingsutfordringer organisasjoner i både privat og offentlig sektor står overfor for å tilpasse seg turbulente omgivelser. Mens innovasjoner i privat sektor er et virkemiddel for å skape ny reell vekst, er innovasjoner i offentlig sektor ofte knyttet til effektivitet og prosesser. I denne sammenhengen blir teknologi, spesielt kunstig intelligens (AI) og generativ AI (GenAI), viktig som en kilde til omstilling, innovasjon, og verdiskaping i virksomheter. Teknologi, i tillegg til å utfordre organisasjonen, muliggjør nye måter å skape og fange verdier på, gjennom forbedring av produkter, tjenester og forretningsprosesser, og ved å muliggjøre helt nye forretningsmodeller. Dette understreker behovet for å forstå og iverksette AI og GenAI i strategisk, organisatorisk og ledelsesmessig kontekst.

    Samtidig er kunde- eller innbyggerperspektivet sentralt i innovasjonsarbeidet. Dette omfatter en dyp forståelse av endringer i brukeratferd og preferanser, som ofte er drevet av teknologisk utvikling og sosiale endringer. Ved å innpasse kundeperspektivet direkte i innovasjonsprosesser, kan organisasjoner sikre at de forblir relevante og konkurransedyktige i et stadig skiftende marked.

    Sentrale utviklingstrekk og drivkrefter inkluderer også fremvekst av nye forretningsmodeller som for eksempel plattformer og strategiske allianser, og endringer i generelle makrobetingelser som oljepris, globalisering og eksterne sjokk. Modulen vil tilby en helhetlig tilnærming som innpasser ulike fagområder innen samfunnsøkonomi, strategi, økonomisk organisasjonsteori, innovasjon og ledelse for å forberede studentene på disse omfattende utfordringene.

    Studiet skal dermed gi studentene:

    1. Innsikt i teorier og perspektiver som belyser viktige drivkrefter bak omstilling og innovasjon, med en spesiell vekt på betydningen av AI og GenAI for innovasjon.
    2. Kunnskap og ferdigheter i å anvende faglige modeller og perspektiver til analytisk og praktisk omstillings- og innovasjonsarbeid, med fokus på integrering av kundeperspektivet.
    3. Anledning til å fordype seg i forskningsbasert teori innenfor innovasjon og omstilling, og utforske hvordan denne innsikten kan anvendes strategisk, organisatorisk og ledelsesmessig, med spesiell oppmerksomhet på de transformative mulighetene og utfordringene som AI og GenAI representerer.

    Gjennom denne modulen vil studentene bli bedre utstyrt til å navigere og lede organisasjoner gjennom det komplekse og raskt skiftende landskapet av moderne forretningsmiljøer, med en sterk forankring i både teknologisk og kundesentrisk innovasjon.

  • Målgruppe

    Målgruppe

    Modulen henvender seg til ledere og nøkkelpersoner i private og offentlige virksomheter.

    Det er en sentral ambisjon i programmet at deltakerne skal være sammensatt på tvers av sektorer og bransjer, og at dette mangfoldet skal bidra til å skape en konstruktiv læringsdynamikk som øker kvaliteten på læringsutbytte for deltakerne. Dette skal realiseres gjennom at deltakerne skal kunne dele kunnskap og erfaringer på tvers av bransjer, sektorer og fag, og ved denne «speilingen» kunne utfordre hverandre, organisasjonenes oppfatninger og praksis, og på denne måten oppnå læring og utvikling.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kandidatene skal etter fullført studium ha oppnådd følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • avansert kunnskap om hvordan eksterne rammebetingelser og sentrale utviklingstrekk påvirker bransjen/sektoren, og hvordan effektiv tilpasning til eksterne drivkrefter for endring påvirker organisasjoners utvikling, konkurranseevne og overlevelse.
    • inngående kunnskap om innovasjon som fenomen og nye forretningsmodeller, og hvordan denne kan utnyttes kommersielt, styrke konkurranseevnen og bidra til økt verdiskaping og kvalitetsforbedring innen offentlig tjenesteyting.
    • avansert og oppdatert kunnskap om hvordan forhold i organisasjonen som organisasjonsstruktur og kultur kan representere utfordringer for omstilling og innovasjon, og hvordan disse kan imøtekommes for å legge til rette for og skape utvikling og vekst.
    • forskningsbasert kunnskap om hvordan endrings- og innovasjonsprosesser kan initieres, ledes og evalueres i ulike typer organisasjoner.       

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • finne og analysere relevant informasjon og data i virksomhetens omgivelser og blant kunder/brukere som påvirker dens verdiskapning og konkurranseevne, og anvende innsikten til å skape effektiv tilpasning, utvikling og vekst.
    • initiere og gjennomføre innovasjonsprosesser- og prosjekter i egen virksomhet, og verktøy for å omsette og utnytte dette kommersielt, og for å øke kvaliteten og effektiviteten i offentlig tjenesteyting. 
    • anvende analysere og påvirke organisasjonens struktur og kultur, gjennom å anvende modeller for organisasjonsutvikling og organisering.
    • initiere, planlegge og lede omstilling i form av endringsprosesser og praktiske utviklingstiltak.      

    Kompetanse

    Kandidaten kan

    • anvende verktøy som introduseres i programmets ulike deler og forstår sammenhenger mellom disse, slik at kunnskapene og ferdighetene også får verdi på nye, men relaterte, problemstillinger.
    • bruke teoretiske modeller og verktøy analytisk på praktiske problemstillinger i deres respektive virksomheter.
    • diskutere faglige problemstillinger og analyser både med medarbeidere og andre aktører de samhandler med.
    • bidra aktivt og ta ansvar for nytenkning og innovasjonsprosesser i egen virksomhet, og kunne være en ressursperson på området overfor kunder, samarbeidspartnere eller eiere.
  • Fagtema for modulen

    Fagtema for modulen

    Fagtema 1: Rammebetingelser for omstilling og innovasjon

    I dette fagtemaet belyses strategiske rammebetingelser og eksterne drivkrefter, og virksomhetens tilpasning ut fra både samfunnsøkonomiske, organisasjonsteoretiske og strategifaglige innfallsvinkler. Sentrale emner som utdypes er økonomiske makrofaktorer, teknologiutvikling, teorier om økonomiske sjokk og disrupsjon, utvikling av nye og bærekraftige forretningsmodeller og organisasjoners konkurranseevne- og fortrinn.

    Fagtema 2: Innovasjon i praksis

    I fagtemaet utforskes innovasjonsbegrepet- og prosesser, tjenesteinnovasjon, «Design Thinking» og kommersialisering av innovasjoner. Sentrale tema og innfallsvinkler er modeller som kan gi økt innsikt i og forståelse for hva som driver kundeopplevelser- og atferd, samt hvordan innovasjon kan anvendes for å utvikle og fornye forretningsmodeller og dermed bidra til økt verdiskapning og effektivitet.

    Fagtema 3: Omstillingsdyktige og innovative organisasjoner

    Her utdypes modeller og perspektiver på organisering og organisasjonskultur, for å belyse hvilke, ofte motstridende, hensyn organisasjoner må ta, og hvordan dette påvirker omstilling og innovasjonsprosesser. Fagtema vektlegger hvilke egenskaper og trekk som kjennetegner innovative kulturer, og kritiske faktorer og utfordringer for å utvikle organisasjoner som understøtter innovasjon, økt fleksibilitet og nytenkning.

    Fagtema 4: Ledelse av omstilling og innovasjon

    Belyser de utfordringer etablerte organisasjoner møter når de skal iverksette mer innovative strategier, eller bedre de interne forutsetningene for økt kreativitet, innovasjon og nytenkning. Sentrale modeller og teorier er nyere perspektiver på ledelse og ledelsesstiler, innovasjonsledelse, endringsledelse og endringskapasitet.    

  • Pedagogisk modell

    Pedagogisk modell

    Den faglige og pedagogiske tilnærmingen skal til sammen skape relevans, dybdeforståelse og innsikt i sammenhenger mellom de tema som belyses, og hvordan disse påvirker organisasjoner på disse områdene.

    En grunntanke i den pedagogiske tilnærmingen er at studentene skal bli kjent med relevant teori om de temaene som fokuseres, og deretter relatere dette til egne omstillings- og innovasjonsutfordringer. Dette vil bli ivaretatt ved at det aktuelle temaet introduseres i form av forelesninger. Felles for alle fagtema er at det vil bli benyttet en kritisk, konstruktiv og praktisk tilnærming med rom for å belyse fenomen og problemer fra ulike ståsted og perspektiver.  Det legges videre opp til at studentene gjennom dialog og drøftinger integrerer teori og modeller med egen praksis ved en kritisk og kollektiv undersøkelse av både teori og praksis.

    For å sikre kontinuitet i læringen er det obligatorisk fram­møte på studiesamlingene. Dette sikrer at alle studentene får innsikt i alle sentrale problem­stillinger og utfordringer som reises.

  • Vurdering

    Vurdering

    Det avholdes to eksamener i løpet av studiet, en for fagtema 1 og 2, og en for fagtema 3 og 4. 

    Eksamensform er en caseoppgave, med gitt problemstilling, som skal besvares innen 14 dager. Forventet tidsbruk totalt 12 timer.

    I tillegg skal studentene arbeide med en prosjektoppgave. Studentene deles i grupper på fire til seks studenter, og det gis faglig veiledning underveis i arbeidet. I prosjekt­oppgaven skal det trekkes inn problemstillinger fra studentenes virksomheter på tema knyttet til omstilling og innovasjon. Prosjektoppgaven leveres i slutten av studiet, og presenteres og forsvares i plenum. En prosjektoppgave skal være på totalt i størrelse 100-120 sider, avhengig av gruppestørrelse.