Faglig innhold

  • Mål for studiet

    Mål for studiet

    Dette studiet gir deg kunnskap om innovasjon og nye forretningsmodeller og gjør deg i stand til å utvikle, markedsføre og selge produktene og tjenestene dine på nye måter – i nye markeder/markedssegmenter. Studiet baseres på etablerte og nyere, forskningsbaserte teorier og modeller, kombinert med praktiske case for å forstå de utfordringer norske produkt- og tjenesteleverandører står ovenfor i et globalt og digitalt marked.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Studiet skal gi deltakerne en bred kompetansebakgrunn for å kunne arbeide med innovasjon og nye forretningsmodeller. Kandidatene skal etter fullført studium sitte igjen med følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    • Deltakerne har innsikt i hva innovasjon og nye forretningsmodeller er og hvilke muligheter dette gir for egen bedrift.
    • Deltakerne har kunnskaper om hvordan de kan utvikle og bruke nye prosesser og teknikker for å utvikle innovative løsninger i egen virksomhet.
    • Deltakerne har kunnskaper om hvordan de kan utvikle, distribuere og markedsføre nye produkter og merker i digitale og globale markeder.

    Ferdigheter

    • Deltakerne er i stand til å analysere kundebehov, markeder og trender som grunnlag for innovasjon og produktutvikling.
    • Deltakerne er i stand til å ta i bruk metoder og verktøy for å gjennomføre nye og effektive prosesser for å utvikle innovative varer og tjenester.
    • Deltakerne kan kartlegge og håndtere ulike strategiske utfordringer knyttet til forretningsmodellinnovasjon og distribusjon og markedsføring av produkter i digitale og globale markeder.  

    Generell kompetanse

    • Deltakerne forstår hvordan man kan utvikle nye produkter og sterke merker i digitale og globale markeder.
    • Deltakerne kan formidle et skriftlig arbeid innen studiets tema med et språk som er naturlig innenfor fagområdet.
    • Deltakerne kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i egen bedrift.
  • Oppbygning

    Oppbygning

    Studiet består av fire moduler, med hver sin faglige vinkling:

    Modul 1 – Innovasjon og nye forretningsmodeller (to samlinger over to+tre dager)
    Modul 2 – Hvordan vokse? Forstå kunden, markedet og verden (en samling over fire dager)
    Modul 3 – Problemløsning og løsningsdesign: Design thinking (en samling over fire dager)
    Modul 4 – Digital distribusjon og digital kommunikasjon (en samling over fire dager)

  • Obligatorisk fremmøte

    Obligatorisk fremmøte

    Det stilles krav til deltakelse. Fravær på mer enn en dag pr. samling eller 20 % av programmet, vil medføre krav om en ekstra innleveringsoppgave.

  • Vurderingsform

    Vurderingsform

    Det avholdes to eksamener.

    Vurderingsform kan variere og kunngjøres i forkant av hvert kull.

    I tillegg må en omfattende oppgave leveres inn og forsvares der vurderingen er bestått/ikke bestått.

    Les mer i Forskrift om studiene for etter- og videreutdanning ved Norges Handelshøyskole, NHH