Faglig innhold

Mål, læringsutbytte, vurderingsform og fagtema for studiet barnehage- og skolemiljø og ledelse

  • Mål for studiet

    Mål for studiet

    Målet med den modulbaserte videreutdanningen er at:

    1. barnehage- og skoleledere skal tilegne seg kunnskaper, holdninger og ferdigheter som er nødvendige for å kunne;

    • fremme trygge og gode barnehage- og skolemiljø
    • forebygge mistrivsel og krenkelser
    • håndtere mistrivsel og krenkelser i egen barnehage eller skole
    • støtte barnehage- og skoleeiere i tverrfaglig og tverrsektorielt arbeid med å utvikle et inkluderende lokalmiljø

    2. den skal føre til konkret forbedring og endring i barnehagen eller skolens barnehage- eller skolemiljø.

  • Læringsutbytte

    Læringsutbytte

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • inngående kunnskap om fenomenet miljø og grunnleggende elementer i hva som kjennetegner og skaper et velfungerende godt og trygt miljø
    • avansert kunnskap om ulike strategier for å lede arbeidet med å sikre et trygt og godt miljø gjennom å forebygge mobbing og andre krenkelser
    • avansert kunnskap om hvordan prosessuelt håndtere hendelser knyttet til krenkelser og mobbing
    • inngående kunnskap om å initiere, lede og evaluere organisasjonens miljø og overgangen mellom barnehage og skole i samspill med eier
    • avansert kunnskap om hvordan profesjonsfellesskapet kan identifiseres, utvikles og styrkes gjennom team- og gruppeutvikling, organisatoriske læring og organisasjonskultur

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • tolke og analysere sin barnehage eller skolemiljø
    • ta i bruk ulike verktøy for å veilede, støtte og utfordre medarbeiderne og andre interessenter i møte med hendelser knyttet til krenkelser og mobbing
    • kan initiere og lede arbeid med utvikling av et trygt og godt miljø i sin enhet og i nettverk – både organisatoriske, strukturelt, fysisk og relasjonelt
    • kan skape en felles forståelse gjennom ledelse av forebyggende arbeid med miljø

    Generell kompetanse

    Kandidaten kan

    • anvende innsikt i prosesser, lovverk, og tilhørende begrepsbruk knyttet til barnehage og skolemiljø for å understøtte og utvikle egen ledelsespraksis og profesjonsfellesskap
    • bruke perspektiver og verktøy, innenfor tematikken barnehage- skolemiljø og ledelse, på en analytisk måte i praktiske og komplekse problemstillinger i sin organisasjon
    • utarbeide og formidle et omfattende selvstendig arbeid skriftlig med et språk og en terminologi som er relevant innenfor fagområdet
    • diskutere faglige problemstillinger og ta vanskelige beslutninger i møte med både med medarbeidere og andre aktører som skolen eller barnehagen samhandler med
  • Vurdering

    Vurdering

    Studentene blir evaluert ved skriftlig, individuell caseoppgave og en individuell prosjektoppgave.

    Etter samling 4 utdeles en caseoppgave som skal besvares innen 14 dager. Forventet tidsbruk totalt 12 timer. Hver oppgave har et omfang på 7,5 studiepoeng.