– De fleste kan ha godt av en kunnskapsoppdatering

Eirik Sjåholm Knudsen. Foto: Helge Skodvin
- Vi tar service på bilen og oppdaterer mobiltelefonen med ny programvare. Det er på høy tid å tenke på læring og videreutdanning på samme måte, mener førsteamanuensis Eirik Sjåholm Knudsen.
Av Ove Sjøstrøm (tekst) og Helge Skodvin (foto)

23. august 2021 07:00

– De fleste kan ha godt av en kunnskapsoppdatering

Førsteamanuensis Eirik Sjåholm Knudsen spår ikke bedriftsdød og elendighet, men er redd mange i næringslivet tar for lett på kunnskapsoppdatering. – Mange kommer til å bli grundig utdatert.

– Jeg hadde en liten svipp innom PR-bransjen med et såkalt summer internship, men kom på andre tanker da jeg begynte på masteren i sin tid, sier førsteamanuensis Eirik Sjåholm Knudsen ved NHH, som ikke angrer på karriereveien han til slutt valgte.

– For min del er det mer givende å jobbe som formidler og NHH-forsker, enn som PR-rådgiver.

Faglig ressurs

Sjåholm Knudsen er forsker ved Institutt for strategi og ledelse. Han er også bidragsyter til flere av programmene hos NHH Executive, både på masternivå og på de kortere online kursene. Disse gir deltakerne et skreddersydd et faglig opplegg som de kan passe inn i egen jobbhverdag umiddelbart.

NHH-forskeren liker å jobbe med studenter som har vært ute i arbeidslivet i noen år.  

– De står ofte midt i endringsprosesser, og de har som regel konkrete utfordringer de ønsker å finne gode svar på. Svært mange opplever at de har behov for oppdatert kunnskap og praktiske verktøy for å utvikle nye forretningsmodeller, sier han og legger til:

– Å jobbe med case og ta utgangspunkt i studentenes egen jobbvirkelighet, er en svært effektiv måte å lære på.

Må holde seg oppdatert

En konsekvens av at arbeidsliv, teknologi og kundeatferd endrer seg fort, er at eksisterende kunnskap raskere går ut på dato, mener han.

– Halveringstiden på mye av det vi kan, kommer til å falle fremover, sier Sjåholm Knudsen.

Hvor raskt du blir utdatert avhenger selvfølgelig av faget ditt, mener NHH-forskeren.

– Men jeg tror de fleste er enige om at norsk arbeids- og næringsliv har behov for kontinuerlig kunnskapsoppdatering. Vi tar service på bilen og oppdaterer mobiltelefonen med ny programvare. Det er på høy tid å tenke på læring og videreutdanning på samme måte.

– Fordi teknologiske endringer og innovasjon gjør at mye kunnskap raskere blir utdatert, blir læring og kunnskapsoppdatering viktigere enn noen gang for å henge med.

Eirik Sjåholm Knudsen

Sjåholm Knudsen spår ikke bedriftsdød og elendighet, men er redd mange i næringslivet tar for lett på kunnskapsoppdatering.

– Fordi teknologiske endringer og innovasjon gjør at mye kunnskap raskere blir utdatert, blir læring og kunnskapsoppdatering viktigere enn noen gang for å henge med.

Les mer om NHH Executives moduler på masternivå

Spådde Facebooks død

Anbefalt

Fagbok: «Dawn of the New Everything» av Jaron Lanier.

– Dette er ikke en fagbok, men en av mine favorittbøker om teknologi. Altså fagrelatert. Lanier skriver om fremveksten av Silicon Valley på 1970 og 80-tallet, og om utviklingen av VR. På den tiden var Silicon Valley fylt av renessansemennesker som kunne litt om alt, og som gjennom å koble ulike domener fikk til fantastiske ting. Dette er en bok jeg gjerne leser flere ganger.

Skjønnlitteratur: «En verdensomseiling under havet» av Jules Verne.

– Akkurat lest den ferdig for min eldste sønn. Leste den selv som barn, men ser naturlig nok annerledes på boken i dag. Er ikke få likhetstrekk mellom den eksentriske milliardæren Kaptein Nemo som bygget sin egen ubåt, og Elon Musk!

Podcast: For å dra retro-teknologitråden litt lengre: «The Secret History of the Future» fra Slate og Economist. Veldig gode podcaster som trekker historiske paralleller til dagens mest omtalte teknologiske trender. Visste du kanskje at verdens første cyberattack fant sted i 1834?

Mat: Krabbe.

– Lite slår et hyggelig krabbelag på kaien

Sommer: Norge.

– Det ble norgesferie i sommer. Østlandet, samt fjell og fjord på Vestlandet.

Førsteamanuensen ved Institutt for strategi og ledelse er en av grunnleggerne av «Center for Strategy, Organization and Performance», og han er tilknyttet forskningssenteret DIG, begge ved NHH.

Som forsker er han opptatt av kunnskapsformidling til et større publikum. Ryktene ville i sin tid ha det til at han spådde Facebooks død i en BT-kronikk.

– Ikke helt. Jeg skrev en kronikk i BT om nettverkseffekter, og hvordan nettverksstrukturen til mange sosiale nettverk gjør dem sårbare for å klappe sammen, hvis brukere først starter å forlate plattformen. Det riktige er at jeg spådde hvordan et eventuelt dødsfall for Facebook ville se ut, hvis brukere begynte å forsvinne. Jeg satte ikke fram en spådom om at Facebook skulle dø, slik du kunne få inntrykk av hvis du bare leste den opprinnelige overskriften laget av BT, sier han og ler.

Etter publisering fikk han en liten smakebit av internetts vrede - før overskriften ble endret.

– Dette var i perioden hvor mange elsket Facebook, og mange i kommentarfeltet mente at jeg burde ta meg en bolle. Det var en interessant erfaring å kjenne på en liten flik av den stormen mange blir utsatt for hver eneste dag på nettet.

Kriser skaper endring

Som NHH-forsker er Sjåholm Knudsen opptatt av innovasjon, entreprenørskap og strategi. I doktoravhandlingen fra 2014 tok han for seg bedrifter i økonomiske nedgangstider.

– Spørsmålet er ikke bare hvordan økonomiske kriser påvirker virksomhetene, men hva de gjør for å møte utfordringer og ikke minst om de griper nye muligheter som oppstår på grunn av en krise.

– Kan nye forretningsmodeller utløse kriser?

– Det kan de gjøre. Ta for eksempel når noen utfordrer etablerte banker og andre finansinstitusjoner med nye digitale tjenester. Da utfordres ikke bare inntektsgrunnlaget til bankene, men også hvor relevante tjenestene de tilbyr er, sier han og legger til:

– De pågående endringene gjør at for eksempel fintech, for å nevne et område som gjerne forbindes med disrupsjon, er høyaktuelt og inkluderes i stadig flere forretningsmodeller. Og når flere aktører ser det som mer og mer interessant å angripe domener som primært har vært forbeholdt noen få, da skjerpes også viljen til å tenke nytt i mange forskjellige virksomheter og ulike sektorer i samfunnet.

Therese E. Sverdrup. Foto: Helge Skodvin

Når teamet betyr noe

For Førsteamanuensis Therese E. Sverdrup er det nesten utenkelig å slutte å bidra faglig hos NHH Executive. Hun får rett og slett for mye tilbake.

Les mer om studietilbudet ved NHH Executive