Formålet med SOL4 er å gjøre studentene bedre i stand til å besvare tre av de mest grunnleggende spørsmålene man finner i de bedriftsøkonomiske fag: 1) Hva er det som gjør at noen bedrifter har suksess, mens andre ikke har det? 2) Hva er det som gjør at slike prestasjonsforskjeller i enkelte tilfeller kan vedvare over lang tid, mens fortrinn i andre tilfeller raskt blir utliknet av konkurrenter? 3) Og hvordan kan bedriftsledere bruke kunnskap om de to førstnevnte punktene til å formulere strategier som gjør at deres bedrift er best mulig rustet til å møte de muligheter og utfordringer de står ovenfor?
SOL4 Strategisk Ledelse er delt opp i tre ulike faglige bolker. I den første bolken, strategisk analyse, skal studentene lære de mest sentrale teoretiske mekanismene og praktiske rammeverkene som kan brukes for å forstå hvordan og hvorfor prestasjonsforskjeller både mellom og innad i bransjer kan oppstå og vedvare over tid. I den andre bolken, strategiformulering, skal studentene lære å bruke kunnskapen fra den første bolken til å formulere strategier for hvordan bedriftene skal konkurrere i et enkelt produktmarked (forretningsstrategi) og hvilke produktmarkeder bedriften skal være representert i (konsernstrategi). Den tredje og siste bolken, strategisk implementering, tar for seg hvilke utfordringer bedriftsledere møter når de skal implementere og iverksette bedrifters strategier i praksis. Ved fullført emne vil studentene bli bedre i stand til å identifisere og analysere strategiske alternativer, treffe fornuftige strategiske valg og ha kunnskap om hvordan strategiske beslutninger kan iverksettes.
SOL4 er et integrasjonsemne som bygger på et bredt spekter av fag studentene tidligere har hatt i bachelorstudiet i økonomi, inkludert fag som organisasjon og ledelse, finans og mikroøkonomi. Strategisk Ledelse stiller store krav til modenhet og studentene må kunne gjøre selvstendige vurderinger uten at det finnes fasitsvar. Gjennom gruppebaserte caseoppgaver vil studentene få anledning til å anvende teoretiske verktøy i praksis, både gjennom skriftlige innleveringer og gjennom muntlige presentasjoner.
Emneoversikt:
- Konkurransefortrinn, verdiskapning og verdikapring
- Analyse av eksterne konkurranseomgivelser
- Analyse av interne ressurser og aktiviteter
- Forretningsstrategi: Posisjonering & Innovasjon
- Konsernstrategi: M&As, vertikal integrering, diversifisering og internasjonal strategi
- Implementering og iverksetting av strategi