SOL1 Psykologi og ledelse
Vår 2025
Høst 2024-
Innhold
SOL1 gir et psykologisk perspektiv på ledelse og organisasjoner. Hva motiveres vi av? Hvordan tar vi beslutninger? Og hvordan ser den gode arbeidsplassen egentlig ut?
Formålet med dette emnet er å gi bedre innsikt i den menneskelige faktoren i organisasjoner og arbeidsliv, og hva som kan gjøres for å skape en bedre arbeidsplass. Fra enkeltindivid til gruppenivå, vil emnet gi en forskningsbasert innføring i sentrale teorier om menneskelig atferd i organisasjoner. Den overordnede målsettingen er at studentene skal tilegne seg et faglig perspektiv på hvilke faktorer som skaper trivsel, motivasjon, og gode prestasjoner - og motsatt, hvilke faktorer som kan være ødeleggende for en organisasjon. Det faglige grunnlaget for emnet er forskning innen psykologi, organisasjonsatferd, og ledelse.
SOL1 består av to hoveddeler.
- Del 1 fokuserer på hvordan vi kan forstå enkeltindividet i organisasjoner og arbeidsliv. Spesifikke tema inkluderer: Personlighet, evner og verdiorientering; selv-konsept og persepsjon; holdninger, jobbtrivsel og stress; motivasjon og prestasjon; og beslutningstaking.
- Del 2 inntar et mer sosialt perspektiv, og fokuserer på hvordan vi kan forstå samspillet mellom individ, gruppe og ledelse. Spesifikke tema inkluderer: gruppeprosesser og samarbeid i team; relasjoner, moral og konflikt i organisasjoner; og generell kjennetegn på god og dårlig ledelse. I tillegg, vil emnet også gi en kort introduksjon til akademisk skriving og vitenskapelig tenkning.
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- Har faglig forståelse for hva som kjennetegner enkeltindividets fungering i organisasjoner og arbeidsliv.
- Har faglig forståelse for samspillet mellom enkeltindividet og sosiale prosesser på gruppe- og organisasjonsnivå.
- Har kunnskap om rollen individet og samspillet mellom individer spiller i bærekraftige organisasjoner.
Ferdigheter
Kandidaten:
- Er i stand til å identifisere utfordringer knyttet til samspillet mellom individ og gruppe i en organisatorisk kontekst.
- Kan vurdere hvilke tiltak som kan iverksettes for å håndtere sentrale utfordringer knyttet til ledelse, samarbeid, og motivasjon.
- Har evnen til å formidle relevant fagkunnskap på en reflektert og systematisk måte, i form av skriftlige caserapporter.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Har innsikt i psykologifagets betydning for ledelse og organisasjoner, både på individ og gruppenivå.
- Kan formidle egen innsikt og drøfte sentrale problemstillinger innenfor psykologi og ledelse.
- Mestrer akademisk skriving, selvstendig søk etter vitenskapelig litteratur og kildekritikk.
-
Undervisningsopplegg
Plenumsforelesninger, selvstudier, to valgfrie gruppebaserte caseoppgaver underveis i semesteret, og én individuell breddetest etter siste forelesning. Generell informasjon om emnet og undervisningsopplegg vil bli delt på Canvas som en videosnutt i begynnelsen av semesteret. Presentasjon og diskusjon av sentrale hovedtema i faget vil bli gitt som fysisk forelesning.
-
Overlapping med andre emner
Emnet tilsvarer SOL020 i den forrige studieplanen. Det gis ikke uttelling for begge emner.
-
Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)
Det er to arbeidskrav i dette emnet:
1: Studenten skal skrive et refleksjonsnotat med tittelen «Mitt Lederskap», som må være godkjent for å kunne ta eksamen. I denne teksten skal studenten reflektere rundt egne idealer for god ledelse, og hva studenten anser som god og dårlig ledelse i det virkelige liv. 1 A4-side. Vurdering: godkjent / ikke godkjent.
2: Studenten må få godkjent en individuell breddetest i form av 30 multiple choice-spørsmål etter siste forelesning, med krav om minimum 20 riktig for å få godkjent. Vurdering: godkjent / ikke godkjent.
Multiple choice-testen består av 30 spørsmål fra utvalgte pensumkapitler dekket i emneplanen og forelesning (fire svaralternativ per spørsmål), som betyr at studenten må svare riktig på minimum 20 spørsmål for å bestå. Ved ikke-godkjent vil studenten få tilbud om ett nytt forsøk til å ta en ny breddetest. Datoen for breddetesten vil bli gitt ved oppstart av semesteret (Januar).
-
Vurderingsordning
5 timers individuell digital skoleeksamen uten hjelpemidler, fra kl. 09:00 - 14:00, bestående av én skriftlig caseoppgave. Lengdebegrensning: Maksimalt 5 A4-sider (enkel linjeavstand, skriftstørrelse 12, inkludert overskrifter og linjeskift mellom avsnitt). Evt. forside er ikke medregnet i lengdebegrensningen.
Typen caseoppgave og formatet for besvarelsen vil være lik øvingsoppgaver som studenten kan velge å gjøre underveis i semesteret, men selve innholdet i caseoppgaven som gis på eksamen vil være nytt.
Fra og med høsten 2024 blir det ikke arrangert gjentakseksamen i SOL1 i det undervisningsfrie semesteret. Hvilke gjentaksmuligheter som gjelder til enhver tid blir vedtatt av programleder og publisert i emnebeskrivelsen.
-
Vurderingsuttrykk
Karakterskala A - F.
-
Litteratur
McShane, S. L. og Von Glinow, M. A. (2024). Organizational Behavior. Emerging knowledge, global reality (10e, international edition). McGraw Hill.
-
Hjelpemidler til eksamen
Kategori 1 - ingen hjelpemidler
Oppsummering
- Studiepoeng
- 7.5
- Undervisningsspråk
- Norsk.
- Semester
-
Vår. Tilbys våren 2025.
Emneansvarlig
Professor Hallgeir Sjåstad, ved Institutt for Strategi og Ledelse (NHH).