Psykologi og ledelse

SOL1 Psykologi og ledelse

Vår 2026

Høst 2025
  • Innhold

    SOL1 gir et psykologisk perspektiv på ledelse og organisasjoner. Hva motiveres vi av? Hvordan tar vi beslutninger? Og hvordan ser den gode arbeidsplassen egentlig ut?

    Formålet med dette emnet er å gi bedre innsikt i den menneskelige faktoren i organisasjoner og arbeidsliv, og hva som kan gjøres for å skape en bedre arbeidsplass. Fra enkeltindivid til gruppenivå, vil emnet gi en forskningsbasert innføring i sentrale teorier om menneskelig atferd i organisasjoner. Den overordnede målsettingen er at studentene skal tilegne seg et faglig perspektiv på hvilke faktorer som skaper trivsel, motivasjon, og gode prestasjoner - og motsatt, hvilke faktorer som kan være ødeleggende for en organisasjon. Det faglige grunnlaget for emnet er forskning innen psykologi, organisasjonsatferd, og ledelse.

    SOL1 består av to hoveddeler.

    - Del 1 fokuserer på hvordan vi kan forstå enkeltindividet i organisasjoner og arbeidsliv. Spesifikke tema inkluderer: Personlighet, evner og verdiorientering; selv-konsept og persepsjon; holdninger, jobbtrivsel og stress; motivasjon og prestasjon; og beslutningstaking. 

    - Del 2 inntar et mer sosialt perspektiv, og fokuserer på hvordan vi kan forstå samspillet mellom individ, gruppe og ledelse. Spesifikke tema inkluderer: gruppeprosesser og samarbeid i team; relasjoner, moral og konflikt i organisasjoner; endringsprosesser; og generelle kjennetegn på god og dårlig ledelse. I tillegg, vil emnet også gi en kort introduksjon til akademisk skriving og kritisk tenkning (kildebruk).   

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • Har faglig forståelse for hva som kjennetegner enkeltindividets fungering i organisasjoner og arbeidsliv.
    • Har faglig forståelse for samspillet mellom enkeltindividet og sosiale prosesser på gruppe- og organisasjonsnivå.
    • Har kunnskap om rollen individet og samspillet mellom individer spiller i bærekraftige organisasjoner.

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • Er i stand til å identifisere utfordringer knyttet til samspillet mellom individ og gruppe i en organisatorisk kontekst.
    • Kan vurdere hvilke tiltak som kan iverksettes for å håndtere sentrale utfordringer knyttet til ledelse, samarbeid, og motivasjon.
    • Har evnen til å formidle relevant fagkunnskap på en reflektert og systematisk måte, i form av skriftlige caserapporter.

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • Har innsikt i psykologifagets betydning for ledelse og organisasjoner, både på individ og gruppenivå.
    • Kan formidle egen innsikt og drøfte sentrale problemstillinger innenfor psykologi og ledelse.
    • Mestrer akademisk skriving, selvstendig søk etter vitenskapelig litteratur og kildekritikk.

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningsopplegget består av plenumsforelesninger og selvstudier, i kombinasjon med casebasert læring og et refleksjonsnotat som arbeidskrav.

    Utdypende informasjon om emnet og undervisningsopplegg vil bli delt på Canvas i begynnelsen av semesteret.

  • Overlapping med andre emner

    Emnet tilsvarer SOL020 i den forrige studieplanen. Det gis ikke uttelling for begge emner.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    SOL1 har to obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for å ta eksamen. Studenter som har godkjent arbeidskrav fra tidligere trenger ikke ta denne på nytt.

    Arbeidskrav 1: Skrive én gruppebasert caseoppgave på maksimalt 5 A4-sider (3-4 personer per gruppe, tilfeldig inndelt), som må være godkjent av emnets studentassistent. Dette er et øvingscase i samme type format som studentene skal ta individuell eksamen i til slutt i semesteret, som dermed gir god trening. Studentene får tilbud om å skrive en øvingscase til med tilbakemelding fra studentassistenten, men den er valgfri. Det er kun den første caseoppgaven som er obligatorisk arbeidskrav.

    Arbeidskrav 2: Skrive et refleksjonsnotat i to deler, som består av én A4-side per del.

    -Del 1: "Psykologi i praksis: Hvordan kan kunnskap fra psykologifaget anvendes i arbeidslivet?"

    -Del 2: "Mitt Lederskap: Hva kjennetegner god og dårlig ledelse, kan ledelse læres, og hvordan kan jeg selv utgjøre en positiv forskjell som leder?"

  • Vurderingsordning

    • Hjemmeeksamen: Individuell breddetest (multiple choice), 40 spørsmål på 45 min. Utgjør 30% av endelig karakter. 
    • Individuell digital skoleeksamen: Én casebasert oppgave (maksimalt 5 A4-sider), 5 timer. Utgjør 70% av endelig karakter.

    Breddetesten består av 40 spørsmål med fire svaralternativ per spørsmål, som fokuserer på oversikt og forståelse av sentrale tema fra forelesning og pensum.

    Caseoppgaven innebærer mer fordypning og aktiv anvendelse av faget, for å analysere et konkret problem i arbeidslivet som skal lede frem til et løsningsforslag (foreslåtte tiltak). Struktur/format for besvarelsen vil være lik øvingsoppgavene som gis underveis i semesteret, men selve innholdet i caseoppgaven på eksamen vil være nytt.

  • Vurderingsuttrykk

    Både individuell hjemmeeksamen (breddetest: multiple choice) og skoleeksamen (caseoppgave) vil bli vurdert med karakterskala A - F.

  • Litteratur

    McShane, S. L. og Von Glinow, M. A. (2024). M: Organizational Behavior. McGraw Hill.

  • Hjelpemidler til eksamen

    Én tospråklig ordbok (kategori 1).

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole Kap 4 https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/ og informasjonen som er gitt her: https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/ 

  • Gjentaksordning

    SOL1 har ikke vurdering i det undervisningsfrie semesteret. Hvilke gjentaksmuligheter som gjelder til enhver tid blir vedtatt av programleder og publisert i emnebeskrivelsen.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk.
Undervisningssemester

Vår. Tilbys våren 2026.

Emneansvarlig

Professor Hallgeir Sjåstad, ved Institutt for Strategi og Ledelse (NHH).