Prosessledelse

STR446 Prosessledelse

Høst 2025

Vår 2025
  • Innhold

    Organisasjoner leverer sine produkter og tjenester gjennom arbeidsprosesser, som må ledes og videreutvikles systematisk. I en tid der kunstig intelligens, digitalisering og bærekraft endrer måten vi arbeider på, blir god prosessledelse stadig viktigere.

    Prosessledelse handler om å forstå, styre og forbedre hvordan arbeid utføres i organisasjoner. Enten du skal jobbe i privat eller offentlig sektor, vil du møte økende krav til omstilling, effektivisering, kunde-/brukertilfredshet og bærekraftig drift. Dette kurset gir deg verktøy du trenger for å møte disse utfordringene.

    Du vil få lære:

    • Hva prosessledelse innebærer, og hvordan dagens organisasjoner bruker prosessledelse for å skape verdi.
    • Metoder for å kartlegge, visualisere og analysere arbeidsprosesser ved hjelp av digitale verktøy.
    • Hvordan du kan gjennomføre prosessforbedringer ved hjelp av konkrete metoder.
    • Ledelse av enkeltprosesser og av prosessorienterte virksomheter.
    • Praktisk anvendelse av tilnærminger som Lean
    • Betydningen av prosesstenkning i forbindelse med digitalisering.
    • Bærekraftig prosessledelse

  • Læringsutbytte

    Etter å ha fullført emnet skal studenten:

    Kunnskap

    • Ha gode teoretiske kunnskaper innenfor prosessledelse og om prosesstankegang i relaterte tilnærminger som digitalisering og Lean.
    • Ha gode kunnskaper om tilgjengelige metoder og teknikker, og hvordan de kan utnyttes.
    • Kunne drøfte faglige problemstillinger med personer på ulike organisatoriske nivå.

    Ferdigheter

    • Kunne arbeide selvstendig med praktisk problemløsning basert på fagområdets teorier, metoder og teknikker.
    • Kunne sette seg inn i en organisasjons prosesser, og enkelt kartlegge, modellere og analysere disse ved bruk av RIS-teknikken og tegneverktøyet MS-Visio.
    • Kunne gi råd til organisasjoner som er i gang med eller planlegger å innføre prosessledelse.

    Generell kompetanse

    • Inneha god forståelse for prosessperspektivet, og hvordan dette skiller seg fra tradisjonell organisering av bedrifter.
    • Kunne formidle selvstendig arbeid, jobbe i gruppe, og behersker fagområdets uttrykksformer.
    • Kunne drøfte faglige problemstillinger innenfor fagområdet.

  • Undervisningsopplegg

    Forelesninger hvor vi diskuterer sentrale temaer i fagområdet, og jobber med cases og øvelser, teknikker og verktøy. Suppleres med forelesningsvideoer relatert til enkelte temaer, og utvalgte gjesteforelesninger.

    Emnet har et stort innslag av praktiske øvelser og oppgaveløsning ved bruk av digitale verktøy. Alle studenter skal gjennomføre en individuell og en gruppebasert oppgave i løpet av emnet. Den individuelle oppgaven gir deg trening i prosessmodellering og prosessutvikling basert på cases. I den gruppebaserte prosjektoppgaven skal dere gjennomføre et prosessutviklingsprosjekt basert på en reell prosess i en selvvalgt bedrift.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    Hver student skal utføre en individuell modelleringsoppgave. Det gis ikke karakter på denne, men oppgaven må gjennomføres innen fastsatt frist for at du skal få adgang til å gjennomføre den gruppebaserte prosjektoppgaven.

    Hver gruppe skal også presentere sin prosjektoppgave i form av enten en poster i et fellesarrangement eller en kort videosnutt, avhengig av antall deltakere i emnet. Presentasjonen er obligatorisk, men inngår ikke i vurderingen av prosjektoppgaven.

  • Vurderingsordning

    Vurderingen består av en gruppebasert skriftlig prosjektoppgave som man jobber med i løpet av en periode på halvannen måned (teller 60 %) og gruppebasert muntlig eksamen, varighet ca. 25 minutter (teller 40 %). Hele gruppen får samme karakter i hvert vurderingselement.

    Tillatt gruppestørrelse: inntil 3 studenter.

  • Vurderingsuttrykk

    A - F

  • Dataverktøy

    Det vil bli gitt opplæring i bruk av MS-Visio og RIS-metodeverket (RIS-Roller i Samarbeid).

  • Litteratur

    Jon Iden (2022). Prosessledelse. Ledelse og utvikling av prosesser. 3. utgave. Bergen: Fagbokforlaget

    Utvalgte artikler som publiseres i Leganto.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk
Undervisningssemester

Høst. Tilbys høsten 2025

Emneansvarlig

Førsteamanuensis Kjersti Berg Danilova, Institutt for strategi og ledelse