Organisasjonen

SOL3 Organisasjonen

Høst 2024

  • Innhold

    Organisasjoner er overalt og følger oss fra vugge til grav. De fleste av oss blir født på et sykehus, går i barnehage, på skole og deretter (eller samtidig) på jobb, og man ender gjerne opp på et sykehjem til slutt. Med andre ord, veldig mye av aktiviteten i livet foregår i organisasjoner. En grunnleggende forståelse for hva organisasjoner er og hvordan de fungerer er derfor en viktig forutsetning for å maksimere utbyttet av denne aktiviteten.

    Særlig i arbeidslivet vil kjennskap til organisasjonsteori være essensielt. Det er for eksempel vanskelig å lede et selskap eller lage selskapsstrategi uten en svært god forståelse for hvordan organisasjoner fungerer. Og en god forståelse for organisasjoner blir desto viktigere i en tid hvor globalisering, digitalisering og en rekke aspekter knyttet til bærekraft i økende grad preger samfunnet og livene våre.

    Organisasjonsteori er et omfattende fag med en lang historie. I dette emnet vil du bli kjent med helt sentrale begreper, konsepter og teorier innenfor faget. Mye av fokuset, særlig i semesteroppgaven og case-samlingene, vil være på å forstå, forklare og skape organisasjonsendring. Målet er nettopp at du skal tilegne deg en forståelse for hvordan organisasjoner fungerer som kan hjelpe deg videre, både på NHH og i arbeidslivet. En dag er det kanskje du som leder en organisasjon.

  • Læringsutbytte

    Ved emnets avslutning, vil studenten:

    Kunnskap

    • Ha kjennskap til grunnleggende begreper, konsepter og teorier innenfor organisasjonsteori
    • Ha kjennskap til sentrale utviklinger i organisasjonsteorifaget.
    • Ha en forståelse for hvordan omgivelser, inkludert bærekraftaspekter, kan påvirke organisasjoner.
    • Ha en forståelse for hvordan og hvorfor mange av nåtidens organisasjoner skiller seg fra organisasjoner fra det forrige århundret.
    • Ha god kjennskap til og forståelse for vanlige (i) årsaker bak, (ii) innhold i, og (iii) utfall av organisasjonsendring.

       Ferdigheter

    • Kunne knytte arbeidslivs- og organisasjonspraksis opp mot relevant organisasjonsteori.
    • Kunne anvende organisasjonsteori for å analysere og forklare ulike kjennetegn ved ulike organisasjoner.
    • Kunne anvende organisasjonsteori for å analysere og forklare ulike prosesser i organisasjoner.
    • Kunne formidle analyser som bygger på organisasjonsteori på en overbevisende måte.

      Generell kompetanse

    • Ha en forståelse for hvordan organisasjoner fungerer.
    • Kunne anvende relevante verktøy (begreper, konsepter og teorier) fra organisasjonsteori.
    • Kunne bidra med konstruktive innspill i diskurser knyttet til organisasjonsendring.

  • Undervisningsopplegg

    Undervisningsopplegget i SOL3 består av fire komponenter som supplerer hverandre for å gi studentene maksimalt utbytte av emnet.

    1. Kjernen i emnet er forelesningene. Forelesningene vil ta utgangspunkt i pensum i tillegg til relevante caser fra virkeligheten.
    2. Vi kommer til å ha to-tre casesamlinger. I løpet av disse samlingene vil studentene få delta aktivt i emnet gjennom å utføre praksisorienterte oppgaver sammen med andre studenter.
    3. Det blir en todelt semesteroppgave hvor studentene får utviklet sin forståelse for organisasjonsteori i forkant av eksamen.
    4. Emnet vil også ha en digital komponent, hvor ulike videoer og dokumenter som redegjør for informasjon om faget og drøfter caser og organisasjonsteori vil bli gjort tilgjengelig på Canvas. Merk samtidig at det oppmuntres til fysisk fremmøte ved NHH. Det innebærer at digitalt materiell vil være et godt supplement til undervisningene, men ikke en fullgod erstatning.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    Studentene arbeider gruppevis med en semesteroppgave som leveres rundt halvveis i emnet (del 1) og mot slutten av semesteret (del 2). 

    Godkjente arbeidskrav etter høsten 2021 er fremdeles gyldig.

  • Vurderingsordning

    6 timers individuell skoleeksamen (digital).

  • Vurderingsuttrykk

    A - F

  • Litteratur

    Hovedboken i faget er Hvordan organisasjoner fungerer av Jacobsen og Thorsvik (femte utgave, Fagbokforlaget).

    I tillegg vil et utvalg av klassiske/sentrale artikler og ‘state-of-the-art’ artikler supplere denne hovedboken i noen av forelesningene. Disse blir gjort tilgjengelig på Canvas i god tid før de aktuelle forelesningene.

  • Hjelpemidler til eksamen

    Alle skriftlige hjelpemidler tillatt (kategori 3)

    Kalkulator

    Én tospråklig ordbok (kategori 1)

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole Kap 4 https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/ og informasjonen som er gitt her: https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/

  • Gjentaksordning

    SOL3 har undervisning om høsten og gjentak i det undervisningsfrie semesteret i påfølgende vårsemester.

    Overgang til ny gjentaksordning/utfasing av gammel gjentaksordning skjer slik:

    Undervisningssemester høst 2024:

    Gjentak i undervisningsfritt semester skjer etter gammel ordning, det vil si i slutten av vårsemesteret 2025 for alle som har gyldige arbeidskrav i emnet.

    Undervisningssemester høst 2025:

    Gjentak i undervisningsfritt semester skjer etter gammel ordning, det vil si i slutten av vårsemesteret 2026 for alle som har gyldige arbeidskrav i emnet.

    Fra og med undervisningssemester høst 2026:

    Gjentak i undervisningsfritt semester skjer etter ny ordning, det vil si i begynnelsen av påfølgende vårsemester (januar/februar) for studenter som har vært vurderingsmeldt på eksamenstidspunktet i et undervisningssemester og som ikke har bestått karakter i emnet (ikke-møtt, legeattest, trekk under eksamen/avbrudd og stryk.)

    Fra og med undervisningssemesteret høsten 2026 må gjentak for å forbedre karakter skje i neste undervisningssemester.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk
Semester

Høst. Tilbys høsten 2024

Emneansvarlig

Universitetslektor Christer A. Flatøy, Institutt for strategi og ledelse