Emnet tar for seg interne rutiner som må bygges opp for å kunne starte og drive økonomisk virksomhet effektivt og med god kontroll. I tillegg til interne utfordringer er det omfattende krav om jevnlig regnskapsrelatert rapportering til offentlige myndigheter. Både forretnings- og regnskapsrutinene blir stadig mer automatisert i moderne IT-systemer. I emnet skal studentene bruke et regneark for å håndtere disse utfordringene i et nystiftet aksjeselskap. Regnearket vil danne bakgrunn for sammenligninger med elektroniske regnskapsprogrammer fra IT-leverandører. Emnet er nyttig for alle som skal starte ny økonomisk virksomhet. Innhold:
1. Regnskapsorganisasjon
- Formelle rammebetingelser
- Bedriftens internkontroll: Behov, formål og ansvar
- Komponentene i internkontrollen: Struktur, risikovurdering, kontrollaktiviteter, overvåking
- Oppbygging av regnskapssystemet og spesielt om IT-baserte systemer
- Kvalitetskrav til regnskapet
- regnskapsrutinene: Salgsrutinen, kjøpsrutinen, lagerrutinen, lønnsrutinen og bokføringen
2. Bokføring og registrering
- Kontosystemet, eksterne spesifikasjonskrav og interne ønsker
- Dobbelt bokholderi-prinsippet og dagens IT-baserte systemer
- Bokføring av kjøps-, salgs-, finansierings- og egenkapitaltransaksjoner
- Nyttige registre
- Bokføringsloven og dokumentasjonskravene, pluss standarden God regnskapsføringsskikk
- Utarbeide terminvise pliktige offentlige oppgaver for merverdiavgift og arbeidsgiveravgift / skattetrekk.
3. Årsavslutningen og den eksterne rapporteringen
Det regnskapsmessige årsavslutningsarbeidet gjennomgås med norske og internasjonale vurderingsregler, løsning av måleproblemer, presentasjonsmessige utfordringer og dokumentasjonskrav. Hovedtrekkene i dette vil være kjent fra emnet BED2, men bildet utfylles med flere detaljer i forhold til den praktiske gjennomføringen. I tillegg blir de skattemessige vurderingsreglene gjennomgått og sammenlignet med regnskapsreglene. Metodikken i aksjeselskapenes elektroniske skattemelding i Altinn forklares sammen med nødvendige beregninger for utfylling av meldingen.
Postene under gjennomgås.
- Salg og kundefordringer
- Kjøp og leverandørgjeld
- Lønn, skyldig feriepenger, arbeidsgiveravgift og skattetrekk
- Varekjøp og varelager i handelsbedrifter
- Kostnader og varelager i produksjonsbedrifter
- Anleggsmidler som må avskrives
- Aksjeinvesteringer
- Lån, renter og avdrag
- Skattekostnad, betalbar skatt og utsatt skatt
- Resultatdisponeringen og egenkapitalpostene