Mikroøkonomi

SAM2 Mikroøkonomi

Vår 2026

Høst 2025
  • Innhold

    Hvordan påvirker en endring i pris eller inntekt konsumenters valg? Hvordan påvirkes produsentenes valg av teknologi av en endring i lønnskostnader: vil de endre til en mer kapitalintensiv produksjon, eventuelt velge å  automatisere, eller kanskje flytte produksjonen til et lavkostland? Hvordan påvirkes markedsprisen av skatt, og hvordan påvirker skatten konsumentene, produsentene og samfunnet som helhet?  Hvilke problemer skaper forurensning for det samfunnsøkonomiske overskuddet, og hvordan bør myndighetene gripe inn for å håndtere disse problemene? Hvordan vil en monopolist velge pris og mengde, og hvilke problemer skaper dette for samfunnet? Og hva med oligopol, det vil si markeder med noen få bedrifter: hvordan bestemmes pris og mengde i slike markeder, og hvilke strategier kan bedriften velge for å oppnå en konkurransefordel? Strategisk interaksjon er ikke begrenset til valg av pris eller mengde: spillteori viser hvordan en rekke situasjoner som involverer et element av konflikt kan analyseres. Mikroøkonomi analyserer alle disse spørsmålene. Emnet inneholder fire deler: Konsumentteori; Produsentteori; Markedsanalyse; Ufullkommen konkurranse og spillteori.

  • Læringsutbytte

    Emnet gir en innføring i mikroøkonomisk teori om konsumenters og bedrifters tilpasning og markeders virkemåte ved fullkommen konkurranse, monopol, og oligopol.

    Ved emnets avslutning, kan studenten:

    Kunnskap

    • Gjøre rede for de mest sentrale modellene i konsument, produsent, og markedsteori.
    • Ha kjennskap til hvordan atferdsøkonomi skiller seg fra standard økonomisk analyse.
    • Forklare markedssvikt og grunnlaget for økonomisk politikk, for eksempel for å redusere skadevirkninger av forurensning for miljøet
    • Kjenne til de mest sentrale modellene for ufullkommen konkurranse: Cournot, Bertrand, og Stackelberg
    • Kjenne til verktøyene i spillteori, for å løse simultane spill og sekvensielle spill

    Ferdigheter

    • Anvende mikroøkonomisk teori til å analysere relevante problemstillinger.
    • Vurdere ulike typer økonomisk politikk for å sikre økonomisk effektivitet og bærekraft.

    Generell kompetanse

    • Kommunisere mikroøkonomisk analyse på en klar måte, både skriftlig og muntlig.

  • Undervisningsopplegg

    Emnet vil bestå av plenumsforelesninger og gruppeundervisning.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Det anbefales at studentene har tilegnet seg kunnskap tilsvarende SAM1.

  • Obligatorisk aktivitet (arbeidskrav)

    i. Muntlig presentasjon av caseoppgave i grupper.

    ii. Minst 25 rette svar på multiple choice spørsmål i løpet av semesteret. Det arrangeres 5 runder med multiple choice, hver runde har 10 spørsmål med fire svaralternativer.

    Tidligere godkjente arbeidskrav er fremdeles gyldig.

  • Vurderingsordning

    4 timers skriftlig skoleeksamen med penn og papir (100%).

  • Vurderingsuttrykk

     A-F

  • Litteratur

    Hovedbok: Kjetil Bjorvatn "Mikroøkonomi: en abc på 123" (andre utgave, 2025), kapittel 1-13

    Alternativ litteratur:

    Austan Golsbee, Steven Levitt, and Chad Syverson. Microeconomics, Macmillan. Kapittel 1-9, 10.3 (segmentering), 12 (unntatt 12.3, repeterte spill), 13.2 (arbeidstilbud) og 18. Kapitlene i den engelske læreboken refererer til tredje utgave fra 2020. Det er imidlertid ingen (eller svært små) endringer i innholdet i disse kapitlene sammenlignet med tidligere utgaver av boken.

  • Hjelpemidler til eksamen

    Kalkulator

    Én tospråklig ordbok tillatt  (Kategori I)

    Alt i henhold til Utfyllende bestemmelser til Forskrift om fulltidsstudiene ved Norges Handelshøyskole Kap 4 https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/https://www.nhh.no/for-studenter/forskrifter/ og informasjonen som er gitt her: https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/https://www.nhh.no/for-studenter/eksamen/hjelpemidler-ved-eksamen/ 

  • Gjentaksordning

    SAM2 har undervisning i vårsemesteret, med gjentak i det påfølgende undervisningsfrie semesteret, det vil si i begynnelsen av høstsemesteret (august).

    Gjentak i det undervisningsfrie semesteret følger den nye gjentaksordningen. Dette innebærer at gjentak kun er tilgjengelig for studenter som var vurderingsmeldt på eksamenstidspunktet i et undervisningssemester, og som ikke har bestått emnet (på grunn av ikke-møtt, legeattest, avbrudd under eksamen eller stryk). Studenter som ønsker å forbedre karakteren kan kun ta gjentak i neste undervisningssemester.

Oppsummering

Studiepoeng
7.5
Undervisningsspråk
Norsk.
Undervisningssemester

Vår. Tilbys våren 2026.

Emneansvarlig

Professor Kjetil Bjorvatn, Institutt for samfunnsøkonomi.