IT-brukerstøtte

IT-brukerstøtte

Her finner du nyttig informasjon om NHHs IT-tjenester for studenter.

IT brukerstøtte NHH

  • Brukernavn og passord

    Brukernavn og passord

    Brukernavn

    For tjenester med Feide-innlogging brukes studentnummer som brukernavn. For alle andre tjenester benyttes e-postadressen som er knyttet til din studentkonto.

    Formatet på studentnummeret og e-postadressen følgende:

    Studentnummer

    sXXXXXX

    E-postadresse

    fornavn.etternavn@student.nhh.no

    Du kan også sjekke hva e-postadressen din er her:

    Sjekk e-postadressen din

    Passord

    Du har det samme passordet på tvers av alle IT-tjenester ved NHH. Dersom du er ny student må du opprette et passord før du kan logge inn. Har du glemt passordet ditt er du nødt til å endre det.

    Passordet du oppretter må tilfredstille følgende krav:

    • inneholde minst 12 tegn.
    • inneholde både små og store bokstaver.
    • inneholde enten et tall eller et spesialtegn (! # & og lignende).
    • kan ikke inneholde unormale bokstaver (æ, ø og å).

    For best mulig sikkerhet anbefaler vi følgende:

    • Velg et annet passord enn det du benytter på andre plattformer.
    • Velg et passord som er vanskelig å gjette.
    • Bruk en passordhåndterer for å generere og ta vare på passordene dine.

    Dette er eksempel på et sterkt passord:

    Ein kar kann s10rre ut-over fjorden

    Opprett / endre passord

  • Wi-Fi

    Wi-Fi

    Studenter og ansatte

    Er du student eller ansatt ved NHH kan du ta i bruk Eduroam. Du logger på med e-postadressen som er knyttet til din NHH-konto og det samme passordet som du bruker på alle andre IT-tjenester ved NHH.

    Dersom du har vært koblet til Eduroam utenfor NHH må du muligens glemme nettverket og tilhørende sertifikater for å koble til. For ytterligere instruksjoner se vår brukerveiledning.

    Brukerveiledning for eduroam

    Gjester

    Gjester kan benytte seg av NHH/AFF Guest. For å koble seg til må man opprette en bruker. Det gjøres ved å velge nettverket, åpne nettleseren og velge alternativet for å opprette bruker. Tilgangen varer i fem dager og kan fornyes ved å opprette en ny bruker.

  • E-post

    E-post

    Du kan logge på e-postkontoen din ved å gå til webmail.nhh.no. E-postadressen er på formatet fornavn.etternavn@student.nhh.no. Dersom du er usikker på hva e-postadressen din er kan du sjekke det her:

    Sjekk e-postadressen din her

    Det er mulig å sette opp videresending til din private e-postadresse. Du kan også koble e-postkontoen til PCen og mobilen din. Les mer i vår brukerveiledning for e-post:

    Brukerveiledninger

  • Adgangsbrikke

    Adgangsbrikke

    SLIK FÅR DU ADGANGSBRIKKE

    For å få tilgang til lesesalene og enkelt kunne ta i bruk printerne på skolen trenger du en adgangsbrikke. Denne kan hentes hos IT-brukerstøtte ved Servicesenteret i åpningstidene mandag-fredag 08.00-15.45. 

    PINKODE

    Utenfor NHHs åpningstider må du benytte deg av en pinkode for å komme inn på skolens områder. Dette gjelder ukedager før 07.00 og etter 17.00, og i helger. Pinkoden fikk du tilsendt på mail da du begynte på NHH. Dersom du har glemt denne kan du komme innom IT-brukerstøtte ved Servicesenteret for å sette en ny pinkode.

    Mistet adgangsbrikken?

    Hvis du mister adgangsbrikken din må du kjøpe en ny hos Servicesenteret. Dette koster kr 200. Din gamle brikke blir deaktivert når du får en ny.

    Merk at når du får ny adgangsbrikke må du koble den til printerkontoen din på nytt. Dette gjøres slik:

    1. Gå til print.nhh.no. (Merk at du må være koblet til Eduroam eller benytte VMWare).
    2. Velg User Name and Password. Logg inn med studentmail og passord.
    3. Velg Account Management.
    4. Trykk på Card number.
    5. Trykk på slettknappen (søppelbøtteikonet).
    6. Neste gang du printer vil du få opp en ny TIC-kode under Account Management som du må fylle inn ved første utskrift.
  • Digitalt studentbevis

    Digitalt studentbevis

    FÅ TILGANG TIL studentbevisET

    NHH benytter seg av digitalt studentbevis. Last ned appen, Studentbevis / Student ID, til din mobil. Logg deretter inn via Feide med studentnummer som brukernavn og passordet du benytter for alle NHHs IT-tjenester.

    For at det digitale studentbeviset skal være gyldig må du ha betalt semesteravgift, registrert dine kurs i studentweb og registrert et bilde av deg selv. Merk at det kan ta opp til to døgn før bildet vises i studentbevisappen.

    Slik registerer du bilde til studentbevisET

    1. Last ned applikasjonen Power Apps til din mobil.

    2. Logg inn med student-e-post og tilhørende passord.

    3. Trykk på PhotoBox. Dersom PhotoBox ikke kommer opp kan du trykke på teksten øverst i venstre hjørne og velge All Apps fra nedtrekksmenyen.

    4. Følg instruksjonene på skjermen.

    5. Bildet må være et portrett av deg selv med hode, nakke og skuldre klart synlige mot en nøytral bakgrunn.

    6. Husk å trykke upload picture når du har valgt et bilde.

    7. Ønsker du å endre bildet kan du laste opp et nytt.

    Mangler du bilde på studentbevis-appen?

    Dersom bildet ditt ikke er synlig på studentbevis-appen må du først forsikre deg om at det har gått 48 timer siden du tok bilde. Deretter kan du forsøke å logge ut og inn, eller ta et nytt bilde. Hvis du fortsatt opplever problemer kan du ta kontakt med oss på helpdesk@nhh.no. Husk å legge ved ditt studentnummer.

    Les mer om studentappen på fellesstudentsystem.no

  • Printing

    Printing

    Som student kan du benytte deg av printerne som finnes på campus.

    For å printe må du kjøpe credits. Gjenværende credits blir ikke refundert ved avsluttet studium. Det er opp til hver enkelt student å sørge for at det ikke betales inn mer enn nødvendig.

    Les mer om hvordan du kobler til og tar i bruk printerne i våre brukerveiledninger.

    Brukerveiledninger

  • Canvas

    Canvas

    Pålogging

    Canvas brukes som læringsplattform for fagene ved NHH. Du logger på Cavnas med student-e-post og tilhørende passord.

    Gå til Canvas

    kommer DU ikke inn på innloggingssiden?

    Dersom du ikke kommer inn på innloggingssiden for Canvas kan du forsøke å slette cookies og lagrede passord fra nettleseren.

    FINNER DU IKKE FAGENE DINE PÅ Canvas?

    Det kan ta opp til 24 timer fra du melder deg opp i et fag til det dukker opp i Canvas. I tillegg må foreleser publisere faget for at det skal være synlig. Velg Courses og deretter All courses for å sjekke hvilke fag du har tilgang til og om de er publisert.

  • Forelesninger på nett

    Forelesninger på nett

    Alle forelesninger som tas opp eller streames direkte lenkes til fra fagsiden i Canvas. 

  • Programvare

    Programvare

    Som student ved NHH har du tilgang til en del programvare, blant annet Office365.

    Last ned programvare

  • Kart over NHH

    Kart over NHH

    Finn fram på NHH ved hjelp av kartsystemet, MazeMap.

    Gå til kartsystemet Mazemap

  • Rapportere feil på teknisk utstyr

    Rapportere feil på teknisk utstyr

    Dersom du oppdager feil eller mangler i grupperom eller auditorier kan du ta kontakt med teknisk@nhh.no.

    For henvendelser som gjelder brukerkontoen din eller programvare knyttet til NHH sine IT-systemer kan du besøke IT-brukerstøtte sitt kontor på servicesenteret, ta kontakt på helpdesk@nhh.no eller ringe +47 55 95 95 57.